Torrhumla i fat under tryck

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Saint » fredag 2019-05-17 11:20

Har googlat runt lite men tycker inte att jag fått något riktigt svar ang detta. Funderar på att torrhumla i fat och låta korgen ligga i under ölens livslängd. Dock väcker det lite frågor ang teknik och resultat

1. Lägger jag i korgen så bör det ju stoppa min metod att trycka ur starsan innan fattappning. Vill gärna inte öppna locket för att lägga i en korg humle. Går det att komma runt? Visst kan man bara purga med CO2 men det finns ju dokumentation på att det inte är effektivt samt slösar enorma mängder CO2.

2. Blir det bra smakmässigt med tanke på att jag tömmer ett fat på ungefär 1mån.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Karl R » fredag 2019-05-17 15:23

kanske kan denna tråd ge lite nya idéer?
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=15971

Varför kan du inte, efter färdig torrhumling, transportera över ölet till ett nytt fat?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2019-05-17 16:39

Det beror väl på om du redan har kolsyrad öl eller om du samtidigt med torrhumlingen ska kolsyra.

Svär väl i kyrkan men att ölen skulle oxidera på en månad av att du inte har gjort fatet helt syrefritt innan överföring tvivlar jag på. Det finns utsagor på nätet som hävdar att syre tar sig genom en kapsyl, trots att trycket i flaskan är dubbel atmosfärstryck. Vill nog hävda att det är fysikaliskt omöjligt, finns det mätbart syre i flaskan efter ett tag har nog syret funnits i flaskan innan kapsylen sattes på.

Har ingen egen erfarenhet av att torrhumla i veckovis men vad jag sett på nätet är det väl inget man ska göra, gräsighet är väl ordet som beskriver ölen redan efter någon vecka vid för lång torrhumling.

Har provat att torrhumla enbart en del av ölen (8l av 34l) med gott resultat. Har ett 9 liters corneliusfat som jag laddade med en humlefälla som jag tryckte över färdig (kolsyrad och klarnad) öl i, för att sen återföra den humlade skvätten till ursprungsfatet efter 1 vecka. Funkade bra.
Har inte koll på hur stor den minsta mängden öl är för att ölen inte ska bli mättad av humleoljorna, men 8l av 34l är inget problem. Har väl med osmos eller något att göra, humlen är stinn av oljor och ölen har inte något så fördelningen lär bli rätt bra oavsett mängden öl man har vid torrhumlingen. Oljorna i den nyhumlade ölen fördelas nog i hela fatet ändå.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Djonk » fredag 2019-05-17 18:06

http://scottjanish.com/150-day-dry-hop-tart-saison/

Uppenbarligen behöver det inte leda till gräsighet med lång torrhumling. Har varit med om det inom en vecka däremot, Scott Janish har en teori om att det kan bero på vilken sorts humle som används istället för kontakttiden. Kanske värt att testa en månadshumling om det underlättar för dig Saint?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Snow » fredag 2019-05-17 22:02

Djonk skrev:http://scottjanish.com/150-day-dry-hop-tart-saison/

Uppenbarligen behöver det inte leda till gräsighet med lång torrhumling. Har varit med om det inom en vecka däremot, Scott Janish har en teori om att det kan bero på vilken sorts humle som används istället för kontakttiden. Kanske värt att testa en månadshumling om det underlättar för dig Saint?


Jag tror att även temperaturen spelar roll.

Har "torrhumlat" typ tre veckor varav två var i -1 .. dvs kallkrasch utan omtappning, tycker inte det påverkade slutresultatet iallafall
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Djonk » fredag 2019-05-17 22:26

Ja det går väl långsammare i låg temperatur
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Morgan » lördag 2019-05-18 08:20

Bäst doft och smak av torrhumling har jag fått när jag torrhumlat direkt i fatet när jag för över från hink till fat. Då håller humlen väldigt länge. Jag har inte upplevt några bismaker som skulle kunna vara ”gräsighet”, därför är jag skeptisk mot fenomenet.
Jag skulle vilja ha en hop-port, ett rör med två ventiler så man kan öppna övre ventilen, släppa ner humlen, nästan stänga övre ventilen, öppna undre ventilen lite lite så att luften i utrymmet mellan ventilerna ersätts med co2, sen stänga övre och öppna undre ventilen så humlen ramlar ner.
Jag har aldrig haft problem med syre innan jäsning. Efter jäsning har jag dock fått problem med torrhumlade öl många gånger. Lösningen är att använda fat och minimera syreexponeringen så mycket det bara går.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav ekstedt » lördag 2019-05-18 09:27

Pilsnerkokaren skrev:Svär väl i kyrkan men att ölen skulle oxidera på en månad av att du inte har gjort fatet helt syrefritt innan överföring tvivlar jag på. Det finns utsagor på nätet som hävdar att syre tar sig genom en kapsyl, trots att trycket i flaskan är dubbel atmosfärstryck. Vill nog hävda att det är fysikaliskt omöjligt, finns det mätbart syre i flaskan efter ett tag har nog syret funnits i flaskan innan kapsylen sattes på.


Öl oxiderar, så är det bara. Frågan är hur snabbt det går, och det beror på
- mängden syre i ölet (och/eller inträngning/diffusion)
- temperatur
Så om du får märkbar oxidation i ett fat på en månad beror alltså på. Och det beror förstås på individen om det är märkbart också. Även öltypen spelar in.

Angående syre genom kapsyler så finns det inte bara utsagor, det finns empiriskt stöd:
“Over a 6 month period a typical crown cap will allow approximately 1500 ppb of O2 to enter the bottle. Bottles with more than 600 ppb O2 will show definite signs of staling in 6 months. The Oxygen barrier cap limits the O2 ingress to (if you do not sanitize, as the sanitizer and water will have O2 negating any positive effects.) ~125 ppb over the same 6 month period (at 24°C).” (Data from the Proceedings of the European Brewing Convention held in Oslo 1993, pg 654).
Senast redigerad av ekstedt lördag 2019-05-18 10:06, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Djonk » lördag 2019-05-18 09:51

..så byt ut oxidering mot högre risk för infektion? Låter ju toppen för långlagrade flaskor :mrgreen:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav ekstedt » lördag 2019-05-18 10:05

Djonk skrev:..så byt ut oxidering mot högre risk för infektion? Låter ju toppen för långlagrade flaskor :mrgreen:


Lyckligtvis så är mikroorganismer betydligt större än syremolekyler, så om några sådana lyckas slinka in i flaskan är högst tveksamt.

Men på riktigt lång sikt, räknat i decennier, så blir öl ofta förstörda av ättiksyrabakterier. Troligen finns dessa med från början, och jobbar långsamt med det syre som flödar in.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Djonk » lördag 2019-05-18 10:33

Tänkte på raden:
The Oxygen barrier cap limits the O2 ingress to (if you do not sanitize, as the sanitizer and water will have O2 negating any positive effects.)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2019-05-18 14:55

ekstedt skrev:
Djonk skrev:..så byt ut oxidering mot högre risk för infektion? Låter ju toppen för långlagrade flaskor :mrgreen:


Lyckligtvis så är mikroorganismer betydligt större än syremolekyler, så om några sådana lyckas slinka in i flaskan är högst tveksamt.

Men på riktigt lång sikt, räknat i decennier, så blir öl ofta förstörda av ättiksyrabakterier. Troligen finns dessa med från början, och jobbar långsamt med det syre som flödar in.


Att det finns mätbart syre i flaskorna ifrågasätter jag inte, och med tanke på vad vatten och koldioxid består av så finns det gott om syreatomer i ölen redan från början.
Om några av dessa frigörs av någon process i flaskan och blir syremolekyler är väl inte helt orimligt, men att syremolekyler skulle tvinga sig in via kapsylen och lyckas på något vis syresätta ölen som i sig har ett högre gastryck än vad omgivande atmosfär har, låter i mina öron som hokus pokus.
Syret som mäts bör därför redan finnas i flaskan/fatet om än bundet från början, gastrycket i flaskan torde därför vara en barriär som inget med lägre gastryck kan ta sig förbi.

Men detta är bara mina funderingar kring de fysikaliska lagarna som normalt råder i vår värld, det kanske finns undantag som inte kräver extrem kyla eller höga tryck?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav ekstedt » lördag 2019-05-18 17:57

Pilsnerkokaren skrev:Men detta är bara mina funderingar kring de fysikaliska lagarna som normalt råder i vår värld, det kanske finns undantag som inte kräver extrem kyla eller höga tryck?


Jag tror att dina funderingar skulle gynnas av att du läser på om gasdiffusion.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2019-05-19 09:23

Så pass.
Du vet och jag tvivlar är väl vad det hela slutar i.
Har för övrigt inga problem med oxidering av mina flaskor. Jo, dom tappar sin fräschör redan efter 6-8 månader men det ser jag inte som ett problem som hembryggare. Gissningsvis är det jäsning under tryck som är nyckel till det lyckade resultatet.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla i fat under tryck

Inläggav skyking » måndag 2019-05-20 10:28

Pilsnerkokaren skrev:Om några av dessa frigörs av någon process i flaskan och blir syremolekyler är väl inte helt orimligt, men att syremolekyler skulle tvinga sig in via kapsylen och lyckas på något vis syresätta ölen som i sig har ett högre gastryck än vad omgivande atmosfär har, låter i mina öron som hokus pokus.
...
Men detta är bara mina funderingar kring de fysikaliska lagarna som normalt råder i vår värld, det kanske finns undantag som inte kräver extrem kyla eller höga tryck?


Det är inte frågan om något undantag utan kanske ett litet missförstånd i hur gastryck verkar. Gastryck utgörs av att gasatomer flyger in i väggen och därmed utövar en kraft, men under normal gastäthet så kommer gasatomerna i ganska liten utsträckning kollidera med varandra.

Det som gör att gas tenderar att transporteras från områden med högt tryck till lågt tryck är alltså inte så mycket frågan om att gastrycket flyttar gasmolekylerna utan att det är skillnad i gastäthet som gör att det är mycket vanligare förekommande att gasmolekyler flytar sig från ett ställe där det finns mycket molekyler till ett ställe där det är färre.

Sen är det en fråga ifall materialet släpper igenom syremolekyler, men gör det det så blir det beroende på hur pass tätt det är med syremolekyler på insidan och hur pass tätt det är på utsidan det kommer an på.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster