Val av bryggverk.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Val av bryggverk.

Inläggav JoTh » onsdag 2019-04-24 13:33

Efter ett 20 tal bryggningar på 10-12 liter med BIAB börjar det bli dags att skala upp men vill fortfarande kunna köra 10-12 liters batcher.
Det ska bli ett bryggverk, på 30 ish liter och velar lite mellan Brew Monk/Brewster Beacon/Coobra Cb3 eventuellt finns Robobrew med på intressant listan men har bara hittat en återförsäljare i Sverige.

All input är av intresse. Fördelar/nackdelar med respektive modell som jag kan ha förbisett. Just nu känns det lite som att singla slant.
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Hövdingen » onsdag 2019-04-24 15:03

Som jag förstått det är det i princip samma byggverk. Coobran har bara 4 mäsksteg och inställningar för 4 humlegivor medan de andra har för 9 steg/givor. Jag hade nog kört på Brew Monks Magnus. Den är egentligen för upp till 45 liter men är inte särskilt mycket dyrare. Då får du också större maltkorg (12kg istället för 9 kilo malt), vilket underlättar i bryggning av öl med högt OG. Annars är just mängden malt man kan mäska på samma gång en begränsning med AIO
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Val av bryggverk.

Inläggav kangarooster » onsdag 2019-04-24 22:55

Coobran ska ha justerbart översvämningsrör för att kunna brygga mindre batcher med. Vet inte hur pass bra mindre batcher blir i dem andra. Äger inget bryggverk själv och går också i tankarna att köpa ett.
Användarvisningsbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Hövdingen » onsdag 2019-04-24 23:24

Har hört (källa: trust me bruh) att GF ska vara rätt bra att brygga mindre batcher med men annars brukar de ha en "rekommenderad lägstamängd malt". Om de specsen inte går att hitta lätt lär nog tillverkarna kunna ge dem.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Humlegatan » torsdag 2019-04-25 08:08

Hövdingen skrev:Har hört (källa: trust me bruh) att GF ska vara rätt bra att brygga mindre batcher med men annars brukar de ha en "rekommenderad lägstamängd malt". Om de specsen inte går att hitta lätt lär nog tillverkarna kunna ge dem.



Denna finns ju till GF:
https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... o-pipework
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Val av bryggverk.

Inläggav kangarooster » torsdag 2019-04-25 08:25

Jepp. Men grainfather kostar mer också. :)
Användarvisningsbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Val av bryggverk.

Inläggav JoTh » torsdag 2019-04-25 10:24

Hövdingen skrev:Som jag förstått det är det i princip samma byggverk. Coobran har bara 4 mäsksteg och inställningar för 4 humlegivor medan de andra har för 9 steg/givor. Jag hade nog kört på Brew Monks Magnus. Den är egentligen för upp till 45 liter men är inte särskilt mycket dyrare. Då får du också större maltkorg (12kg istället för 9 kilo malt), vilket underlättar i bryggning av öl med högt OG. Annars är just mängden malt man kan mäska på samma gång en begränsning med AIO



Det lutar nu åt en Brew Monk från Malt Magnus men en 30l räcker gott för mina behov. Nivå glaset på Brewster är lockande men ser mer fördelar med en tappkran, kan alltid koppla på en silikonslang på kranen och göra ett eget "nivå rör". Sen, tre års garanti på Brew Monk är nice.

Gillar inte riktigt dom utanpåliggande slangarna på Coobran.

Brew Monk och dess gelikar Brewster, Hop Cat, Klarstein mfl kommer med ett tvådelat malt rör i olika längder och den övre skivan löper fritt, så 12 ish liter bör inte vara några konstigheter.
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Max Damage » torsdag 2019-04-25 12:52

Det lutar nu åt en Brew Monk från Malt Magnus men en 30l räcker gott för mina behov. Nivå glaset på Brewster är lockande men ser mer fördelar med en tappkran


Hej, JoTh,

Jag går i samma tankar som du och undrar därför vad som är så käckt med tapkran jämfört med att pumpa ut vörten som på Brewster?
Jag tänkte bara att det var smutt att slippa ha bryggverket högre än jästunnan, som jag antar att förfarandet blir om man använder tappkran..?
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Val av bryggverk.

Inläggav JoTh » torsdag 2019-04-25 19:08

Max Damage skrev:
Det lutar nu åt en Brew Monk från Malt Magnus men en 30l räcker gott för mina behov. Nivå glaset på Brewster är lockande men ser mer fördelar med en tappkran


Hej, JoTh,

Jag går i samma tankar som du och undrar därför vad som är så käckt med tapkran jämfört med att pumpa ut vörten som på Brewster?
Jag tänkte bara att det var smutt att slippa ha bryggverket högre än jästunnan, som jag antar att förfarandet blir om man använder tappkran..?


Sätter pumpen igen eller lägger av så går det att tappa genom kranen.
Enkelt att recirkulera en del av vörten innan lakning, om man skulle vilja.

Lite fundersam över hur botten silen på Brewstern beter sig under kok, om den ligger ordentligt på plats. Någon som har erfarenhet av det?

Jag kommer ha den lite upphöjd ändå så det är inga problem med höjden hink/kran och malt röret hamnar ändå på en bekväm höjd för lakning/sköljning.

Pumpa ut vörten funkar på båda men kan tänka mig att det följer med mer kalldruv på Brew Monken då den saknar filter till pumpen.

Iofs går det att sätta en tappkran på den ena eller ett botten filter på den andra, som det är på Robobrew både botten filter och tappkran. Men på den modellen gillar jag inte tanken på att manuellt styra effekt lägena med två på/av knappar. Är heller inte så sugen på den medföljande kylaren.
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Val av bryggverk.

Inläggav kangarooster » torsdag 2019-04-25 19:47

Enl. instruktionsmanualen till Brew Monk rekommenderas inte pumpning efter kylning.
Användarvisningsbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Val av bryggverk.

Inläggav kangarooster » torsdag 2019-04-25 22:06

1000 kr rabbat på Grainfather på humle.se!
Användarvisningsbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2016-05-19 12:06
Ort: Stockholm

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Max Damage » fredag 2019-04-26 13:58

JoTh skrev:
Max Damage skrev:
Det lutar nu åt en Brew Monk från Malt Magnus men en 30l räcker gott för mina behov. Nivå glaset på Brewster är lockande men ser mer fördelar med en tappkran


Hej, JoTh,

Jag går i samma tankar som du och undrar därför vad som är så käckt med tapkran jämfört med att pumpa ut vörten som på Brewster?
Jag tänkte bara att det var smutt att slippa ha bryggverket högre än jästunnan, som jag antar att förfarandet blir om man använder tappkran..?


Sätter pumpen igen eller lägger av så går det att tappa genom kranen.
Enkelt att recirkulera en del av vörten innan lakning, om man skulle vilja.

Lite fundersam över hur botten silen på Brewstern beter sig under kok, om den ligger ordentligt på plats. Någon som har erfarenhet av det?

Jag kommer ha den lite upphöjd ändå så det är inga problem med höjden hink/kran och malt röret hamnar ändå på en bekväm höjd för lakning/sköljning.

Pumpa ut vörten funkar på båda men kan tänka mig att det följer med mer kalldruv på Brew Monken då den saknar filter till pumpen.

Iofs går det att sätta en tappkran på den ena eller ett botten filter på den andra, som det är på Robobrew både botten filter och tappkran. Men på den modellen gillar jag inte tanken på att manuellt styra effekt lägena med två på/av knappar. Är heller inte så sugen på den medföljande kylaren.



Kloka inspel ang. tappkranen

Jag skulle nog vilja ha bryggerket så lågt som möjligt för att det inte skall bli bökigt att lyfta malt+pipa och motera i höga läget.
7.8kg malt + ~likamycket vatten blir tungt för mina kontorsarmar... ;)

Såg att det fanns en whirlpool arm som passar både Brew monk och Beacon.
Får man det att funka kanske det inte blir så mycket bös som följer med även om man pumpar ut vörten.
Whirlpool arm går ju lite stick i stäv med Kangaroosters uppgift om att man inte rekommenterar pumpning efter kylning, men den kanske inte har samma tillverkare som bryggverket.
Någon som vet om det är samma pump i Monk och Brewster?

Du har nog rätt i att det är mer värdefullt med tappkran än siktglas.
En slang på tappkranen blir ju enklare att rengöra och ngn filterlösning till pumputsuget kan ju inte vara omöjligt att ordna.
Antar att det finns några cm deadspace under botten på maltpipan?


Bottensilen verkar inte vilja ligga på plats enl. ngn. engelsk recension jag hittade på youtube
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Max Damage » lördag 2019-04-27 12:57

Orsaken till att det är svårt att välja är ju för att de är så lika.

3års garanti på Monk lockar.
Beacons bottenfilter finns ju som reservdel och borde gå att lirka in under bazookafiltret i Monk.
Om man antar att det är samma pump borde de gå att använda den att pumpa kyld vört och även whirlpool.
Fast å andra sidan har man ju säkert förbrukat sin garantirätt om man kör på det spåret...

Beacon får plus för siktglaset och att hembryggeriet den för 4900 inklusive kylspiral.
Det blir nog en sådan med hävert som backup ifall pumpen strejkar.
Känner jag att jag saknar tappkran får man väl skruva dit en.

Såg att det satt en knopp på bottensilen i Beacon.
”Finns det knopp finns det skruv”, som det gamla djungelordspråket lyder...
Tror ni det funka att skruva dit en tyngd på filtrets undersida för att hålla ner den under koket?
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Val av bryggverk.

Inläggav JoTh » lördag 2019-04-27 20:08

Max Damage skrev:Orsaken till att det är svårt att välja är ju för att de är så lika.

3års garanti på Monk lockar.
Beacons bottenfilter finns ju som reservdel och borde gå att lirka in under bazookafiltret i Monk.
Om man antar att det är samma pump borde de gå att använda den att pumpa kyld vört och även whirlpool.
Fast å andra sidan har man ju säkert förbrukat sin garantirätt om man kör på det spåret...

Beacon får plus för siktglaset och att hembryggeriet den för 4900 inklusive kylspiral.
Det blir nog en sådan med hävert som backup ifall pumpen strejkar.
Känner jag att jag saknar tappkran får man väl skruva dit en.

Såg att det satt en knopp på bottensilen i Beacon.
”Finns det knopp finns det skruv”, som det gamla djungelordspråket lyder...
Tror ni det funka att skruva dit en tyngd på filtrets undersida för att hålla ner den under koket?


Jag beställde idag 2st Brew Monk från Malt Magnus, polare som inte kunde låta bli att köpa ett han med.
Jag köpte till den stora kylaren på tror den är ca 16meter. Han har en i koppar på ca 9m (5mm diameter)
Det som avgjorde var tre års garanti.
Bottensilen till beacon säger sig Humlegården kunna ta hem som reservdel för 95dk frakt 95dk totti 270sek.

Det låter som att vi resonerat väldigt lika.

Det funkar säkert bra att sätta en liten tyngd på botten filtret, eller kanske som jag tänkte att lägga ett par gamla bestick eller något ovanpå.
Tror dock inte att det är ett jätte problem, då borde man hört mer om det. Gissar att det kan vara intill uppkoket i sig som det kan fladdra till.

Brew Monk finns även i en reviderad upplaga nu, den har inte Malt Magnus på lager.
Kan inte rekomendera det svenska företag som jag vet leverar dom.
Det som är ändrat är att malt pipan nu går att lyfta i två steg som på becon.
Smärre design förändringar på displayens utsida, inte displayen i sig.
Röret till pumpen är numera ett graderat siktglas.
Men, det är inga ändringar i Mjukvaran.
Källa, Brouwland
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Val av bryggverk.

Inläggav Max Damage » söndag 2019-04-28 11:54

JoTh skrev:Brew Monk finns även i en reviderad upplaga nu, den har inte Malt Magnus på lager.
Kan inte rekomendera det svenska företag som jag vet leverar dom.
Det som är ändrat är att malt pipan nu går att lyfta i två steg som på becon.
Smärre design förändringar på displayens utsida, inte displayen i sig.
Röret till pumpen är numera ett graderat siktglas.
Men, det är inga ändringar i Mjukvaran.
Källa, Brouwland


Bra grävt!
”Ny” Monk verkar bli tillgänglig 2 maj hos Brouwland, dröjer nog inte länge innan den dyker upp hos ngn vettig svensk återförsäljare.
Siktglaset finns dessutom som reservdel om man skulle vilja uppgradera nuvarande Monk.
Jag väntar på svar ang. om/när den uppdaterade Monk kan tänkas dyka upp.
Annars blir det nog en garantilös Beacon för min del...
Koka med hopspider och hävert i bakfickan.
Vill inte pumpen vara med monterar jag en egen kulventil.

Återkom gärna med intryck när du börjar brygga!
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster