Fastnar sockret vid lakning/återcirkulering?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fastnar sockret vid lakning/återcirkulering?

Inläggav Christian C » torsdag 2019-02-14 15:47

Med risk att framstå som en idiot... Jag lakar i en Patina 36-liters med tappkran och biab-påse. Brukar tappa ur/cirkulera runt 25 liter via en 4-liters kastrull och häller tillbaka det ovanpå maltbädden tills jag kört igenom mina 25 liter. Då är vörten klar och fin. Sen tappar jag över rubbet i en annan Patina 36-liters och häller sakta 6 liter 70-gradigt vatten genom bädden för att skölja ur det sista samt ersätta förlust.

Min fråga är: är det bättre att cirkulera mindre, bara tills vätskan blir klar och sen gå över direkt till kokkärlet? Kan sockret ”fastna” i malten och dess naturliga filter om det körs för många gånger igenom?

Har funderat på falskbotten, men biab-påsen är rätt smidig för ändamålet och fyller samma funktion, så det känns rätt ok, eller finns det ngn annan fördel med falskbotten?

Ölen blir bra som jag gör, men man vill ju alltid optimera.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Fastnar sockret vid lakning/återcirkulering?

Inläggav skyking » fredag 2019-02-15 07:15

Nja.

Det som händer är att när sockret gått i lösning så förblir det så, inte normalt filter kan ändra på det. Därmed inte sagt att inget blir kvar i mätvärden, men det blir kvar tillsammans med det vatten som blir kvar.

Vid recikulations så bör vörtstyrka i recirkulerad vört och den som va i mäsken samma och det skall inte i sig ha någon möjlighet att påverka utbytet.
skyking
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Christian C » fredag 2019-02-15 10:27

Tack!
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Bee » fredag 2019-02-15 19:07

Sen kan man laka lite extra för att skölja ur den vätska som finns i maltbädden och därmed få ut lite extra socker.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier