Bygge diskret kegerator. Fråga om slanglängd

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bygge diskret kegerator. Fråga om slanglängd

Inläggav Eric Josefsson » tisdag 2019-01-22 22:02

Det började med investering i "fatölsanläggning" för två år sedan, men utan kyl fick jag ha en saltvattenhink i frysen och sen trycka ner sytråden i den under upphällningen, var man för snabb så blev det knappt kallt och tvekade man så var det ispropp i slangen.. minst sagt krångligt, vita fläckar av saltvatten överallt och inte sällan lite på glasen också..
Nu har vi nyss köpt ny kyl hemma, och det öppnade ju upp möjlighet för den gamla, så jag röjde upp en lucka i förrådet och flyttade ner kylen i källaren.
Dock är förrådet ganska smalt, så jag insåg att kranarnas utstick på en traditionell installation skulle vara fruktansvärt irriterande.
Idén föddes att sätta allt inne i kylen istället.
Hela paketet är "löst" så det är bara att dra ut för service, men väl intryckt är det tillräckligt stabilt med råge för att inte skämmas för sig.

Bygget är klart så långt som bilden visar, dock var det lite väl optimistiskt att tro att flödesregleringen på kranarna skulle räcka, så från nuvarande 80cm 3/8-slang så är det väldigt svårreglerat, nu väntar jag på adaptrar och sytråd så tror jag det går förbättra lite.
Finns det några rekommendationer för hur lång 3/16"-slang man bör ha?
Eller helst, hur kort jag kan ha, jag vill ju egentligen inte kompensera fullständigt för det tryck och temperatur jag kör just nu, utan tanken var ju att jag skulle kunna reglera lättare med kranen utifrån förutsättningarna så man slipper byta slang mellan olika scenarion, men det kanske var utopi?

Screenshot_2019-01-22-20-25-30-8.jpg
Kegerator

Premiärhällningen i film
https://www.youtube.com/watch?v=OUZw3Km7pY8&feature=youtu.be
/Eric
Användarvisningsbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygge diskret kegerator. Fråga om slanglängd

Inläggav Falkens » tisdag 2019-01-22 23:39

Jag körde med 1.5 - 2m slang (4mm) och försökte hålla ölen kring 3-4 grader.

Jag tycker det fungerar bra... första ölen kanske skummar lite då kranen oftast i varm men ölen som man tappar efter berörs inte så mycket (eller så fort kranen blir kall så skummar det inte) men det borde inte beröra dig då du har allt i kylen så hela systemet borde vara kallt. Tänk på att inte för kolsyra öl heller då det också påverkar skumbildningen:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande