Hjälp!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp!

Inläggav Kapten » lördag 2018-10-20 15:02

Hejsan gott folk!
Jag är rätt ny inom hembryggning bara 2 helmalts bryggningar under bältet båda varit ale's.

Nu skulle jag däremot vilja ge mig på en lager. Har en jäskyl så inga problem att styra tempen.

Det jag undrar är däremot hur det kommer funka att kolsyre jäsa på flaska? Skall jag skippa en kallkrasch efter D-rasten? Sedan flaska och gå ner till jästemp? Eller bör det finnas jäst nog i suspension även efter en kallkrasch? Kan det då bildas kolsyra i lagertemp?

Så många frågor!
Tacksam för svar
Mvh, Victor

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kapten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2018-05-05 21:07

Re: Hjälp!

Inläggav Perwaste » lördag 2018-10-20 18:26

Du kan kallkrascha om du vill, och sedan kolsyrejäsa efter det. Det finns jäst kvar så det räcker.

Kolsyrejäsningen kan du ta i rumstemperatur, och sedan ned till den kalla lagringstemperaturen efter det. Jag brukar kolsyrejäsa i ca två v.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hjälp!

Inläggav Kapten » lördag 2018-10-20 19:09

Perwaste skrev:Du kan kallkrascha om du vill, och sedan kolsyrejäsa efter det. Det finns jäst kvar så det räcker.

Kolsyrejäsningen kan du ta i rumstemperatur, och sedan ned till den kalla lagringstemperaturen efter det. Jag brukar kolsyrejäsa i ca två v.
Då gör jag det tack för hjälpen! :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kapten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2018-05-05 21:07

Re: Hjälp!

Inläggav Djonk » lördag 2018-10-20 20:14

Min erfarenhet är att det går långsammare att flaskjäsa efter kallkrasch men inom de där två veckorna brukar det vara färdigt oavsett.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster