200 Liters bryggverk, byggtråd

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Beer Me » onsdag 2018-05-16 17:59

Nu har jag fått hem tunnan, och bygget kan börja. tunnan rymmer 200 liter, så kokmängden kommer ju bli lite mindre än 200. Jag kommer inte använda bryggverket själv, utan det bygger jag enbart för att sälja vidare till bättre behövande, och för att lära mig bygga det perfekta bryggverket i den här kategorin.

Från början tänkte jag bygga ställningen som en camurri 200, men jag lutar nog lite mer åt Braumeister 200 hållet nu, har inte riktigt bestämt mig än. En annan "nyckelkomponent" som jag vill bygga in är en liten kopplinigstavla under grytan, så att man kan rikta om flödet till önskad mottagare med hjälp av byglar med sms-kopplingar. Till exempel kan man använda pumpen till annat än att pumpa runt vört, som att cippa kegfat eller pumpa vätska från ett annat kärl än det som står på ställningen.
Jag var först inne på om man skulle köra med ett rörverk till mäskningen, men jag tror jag skippar det så länge eftersom jag ändå har pumpen. Om inte annat finns det färdiga rörverk att köpa till den här grytan som man kan komplimentera med senare.

Det största frågetecknet just nu är vilka värmeelement jag ska använda, jag skulle vilja ha ett av
Brewpis runda 10.000w element, och något annat för att komma upp i runt 15.000w. Helst skulle jag vilja ha två stycken av dom som finns på länken, men jag måste prata med min fader som är elektriker först, för jag kan otroligt lite om el. Men om man skulle kunna köra på runda slingor som går längs väggarna på grytan så kan man göra maltpipan konisk i botten innan hålplåten så att den inte kommer i kontakt med värmeelementetn hur man än ställer ner den.

Pump är inte bestämt än heller, men jag skulle tro att jag kommer köra med den större Chuggern, men helst skulle jag vilja ha något ännu vassare.

Jag uppskattar att materialkostnaden kommer landa på någonstans runt 20.000 kr, beroende på om jag gör klart hela med pump och värme, eller om någon vill köpa själva "stommen" och färdigställa med el och pump själv.

bryggverk.png

bmc.jpg
Senast redigerad av Beer Me onsdag 2018-05-16 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2018-05-16 20:38

Tufft! Det här bygget ser jag fram emot att följa!
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Beer Me » torsdag 2018-05-17 19:02

Det slutade med att ställningen blir åt Braumeisterhållet med maskinfötter istället för hjul under ramen. Känns mer stabilt.

brau.jpg
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Judgecc » torsdag 2018-05-17 19:28

Följer med spänning jag med..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav jojje70 » torsdag 2018-05-17 23:35

Följer!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jojje70
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2015-05-15 05:34

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Snow » lördag 2018-05-19 10:36

Följer oxå, ser riktigt nice ut!

Schysst element du hittat oxå, dock skulle jag nog oxå försöka få in mer än 10kw i en 200 liters, det funkar ju
så klart men kommer ta en stund att värma/koka 200l.

Testa sedan med kallvatten, i alla tänkbara situationer, kran uppe etc, du vill inte ha 200 liter kokande vört på avvägar 8)
Ruska, slå etc, det tycker jag är det läskigaste med hemma byggen, att man glömt, missbedömt hur utrustningen beter sig
med full last, full värme etc.

EDIT Dom elementen som finns på brewpi, är 230 V element, det är ett stort handikapp att dom inte är gjorda för 400V.
Du behöver ha större säkringar och ledningar/kablar med större area.

Om någon har en länk till till en shop med runda 400V element så skulle det förgylla min lördag lite granna :wink:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Beer Me » lördag 2018-05-19 18:43

På alla bryggverk på runt 200 liter jag har sett har effekten varit på ca 9kw, antar att det är för att man ska klara sig med 3fas med 16 ampere säkringar.

Håller med, skulle vara jävligt skönt att svetsa muffar istället för att förlita sig på dom där gängade svetslösa kopplingarna. Det skulle ju även vara nice att ha värmeelementen med TC-kopplingar så att det blir lätt att göra rent, men det blir svårt att ha det på det sättet med den runda modellen.

Går det inte att köpa ett par reservdelselement från braumesiter annars och använda i sitt eget bygge? https://shop.speidels-braumeister.de/en ... raumeister
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav tomasharrysson » måndag 2018-05-21 17:15

Något som jag ser ofta är att man aldrig tänker på att isolera kokkärlet, isolera runtom, även lock/huva med lite mindre öppning. Själv så har jag ett kärl med 25 mm armaflex runtom, kokar 70L med 2500w.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav pannkaksparty » måndag 2018-07-30 14:38

Hur gick det, blev du färdig?
Vilket element blev det?
pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: lördag 2016-01-16 16:10

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav assistredo » tisdag 2018-08-28 13:01

Snow skrev: Dom elementen som finns på brewpi, är 230 V element, det är ett stort handikapp att dom inte är gjorda för 400V.

Elementet ifråga är ju ett trefaselement med medföljade bleck för olika kopplingar. Jag har svårt att tänka mig att det av någon okänd anledning inte skulle gå att delta-koppla det för 400V. Jag tror att deltakopplingen inte nämns för att elementet då inte längre är ett "ultra low watt density"-element (tre gånger högre effekt). Det kommer då också att dra 25A per fas.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Snow » tisdag 2018-08-28 13:18

assistredo skrev:Elementet ifråga är ju ett trefaselement med medföljade bleck för olika kopplingar. Jag har svårt att tänka mig att det av någon okänd anledning inte skulle gå att delta-koppla det för 400V. Jag tror att deltakopplingen inte nämns för att elementet då inte längre är ett "ultra low watt density"-element (tre gånger högre effekt). Det kommer då också att dra 25A per fas.


Mja, är elementen stämplade 230V så är dom rimligen avsedda för det, dvs delta kopplade med 230 volv. (Amerikansk fas spänning)
Kopplar du dessa deltakopplade i Svedala så får du 400V på elementen vilket bränner upp elementen snabbt som fan.
Du kan Y- koppla dessa i Sverige, helst med nolla ansluten i origo, då får du 230 över elementet,
Nackdelen med dessa element är de drar ström som tusan. Det problemet blir mindre om man kör 400v element, då kan man oxå Y-koppla dessa och få ett effektläge med mindre värmeeffekt och lägre yttemp på slingorna.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: 200 Liters bryggverk, byggtråd

Inläggav Snow » tisdag 2018-08-28 13:30

assistredo skrev:Elementet ifråga är ju ett trefaselement med medföljade bleck för olika kopplingar. Jag har svårt att tänka mig att det av någon okänd anledning inte skulle gå att delta-koppla det för 400V. Jag tror att deltakopplingen inte nämns för att elementet då inte längre är ett "ultra low watt density"-element (tre gånger högre effekt). Det kommer då också att dra 25A per fas.


Mja, är elementen stämplade 230V så är dom rimligen avsedda för det, dvs delta kopplade med 230 volv. (Amerikansk fas spänning)
Kopplar du dessa deltakopplade i Svedala så får du 400V på elementen vilket bränner upp elementen snabbt som fan.
Du kan Y- koppla dessa i Sverige, helst med nolla ansluten i origo, då får du 230 över elementet,
Nackdelen med dessa element är de drar ström som tusan. Det problemet blir mindre om man kör 400v element, då kan man oxå Y-koppla dessa och få ett effektläge med mindre värmeeffekt och lägre yttemp på slingorna.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron