Hjälp till recept på en super-somrig APA tack :)

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Hjälp till recept på en super-somrig APA tack :)

Inläggav Doris » onsdag 2018-05-09 23:28

För min sjätte bryggning har jag tänkt göra en APA. Tanken är att den ska vara rejält somrig, alltså en humlig och fruktig törstsläckare av varianten Amerikansk Pale Ale! Brygger för övrigt med BIAB och brukar ha runt 70% effekt. Tänkte använda S-04 för första gången då jag hört att den ska vara bra för att få fram fruktighet. Stämmer detta? Har också hört att man ska få bättre skum om man adderar lite havregryn, vet ni något om det? Gällande humlen tänkte jag blanda simcoe, citra och amarillo. Vattenbehandlar för Göteborskt vatten och adderar protafloc och jästnäring med 20 minuter kvar av koket. Tänker att ABV blir runt 6% och IBU runt 45-50. Här kommer receptet, kommentera gärna med åsikter och tips om ni känner för det!

Volym på kok: 16L
Volym i jäshink: 13L
Mäskas i 60 minuter @68 och kokar i 50min
OG:1.059
FG:1.014

Malt: 3kg pale ale
200g pilsnermalt
200g carapils
200g havregryn

Humle: 15g citra @20
15g amarillo @15
10g citra, amarillo & simcoe @5
15g citra, amarillo & simcoe @0
Torrhumlas med 10g citra, 10g amarillo och 25g simcoe 4 dagar (Det innebär alltså att man dumpar ner humlen 4 dagar innan man kallkrashar, väl?)

Jäst: Ett paket rehydrerad S-04

Skulle uppskatta alla synpunkter på detta recept supermycket, speciellt eftersom att det är mitt första egna recept!
Doris
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Hjälp till recept på en super-somrig APA tack :)

Inläggav Bee » torsdag 2018-05-10 22:54

Skippa havregryn och släng i en näve korngryn eller vetemalt istället. Du får smakbidrag och tjockare munkänsla med havre.

Själv hade jag inte haft Simcoe och satsat mer på Amarillo.

Jag tycker US-05 passar bättre för en APA, det blir fruktigt nog vid 20°C. S-04 ger lätt smörkola utan ordentlig temperaturkontroll.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Re: Hjälp till recept på en super-somrig APA tack :)

Inläggav ThePier » fredag 2018-05-11 08:57

Tycker det ser ut som en bra APA. Undrar bara lite vad så lite pilsnermalt ska tillföra. Hade lika kunnat köra på bara pale ale malt om du frågar mig.

Sen tror jag nog du ska lägga dig något lägre i mäsk temp. Med 68 gr riskerar du att få en sämre utjäsning och högre restsötma. Om du lägger dig något lägre kommer den troligen jäsa ut bättre och få en mer fräsch och torr känsla som du säkert (?) vill ha en öl av denna typ.

Humlesorterna och mängden känns klockrena för en APA

S-04 sägs vara något fruktigare än ex 05 men jag har bara provat denna en gång. Det blev bra, ölen klarnar något bättre än 05:an. Blir en rätt kompakt jästkaka.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
ThePier
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Recepthjälp