Mäsken fastnar lätt

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Mäsken fastnar lätt

Inläggav ecmik » lördag 2018-05-05 12:03

Jag gjorde min 6e Grainfather-brygd igår, och varenda gång har mäsken varit sjukt trögflytande eller fastnat. Så jäkla tröttsamt att behöva jobba istället för att slappna av under mäskningen under en i övrigt hektisk bryggdag..

Kollar man på David Heaths videor på Youtube så kör han med öppet spjäll och det ser ut att rinna kanonfint, inget går genom överfyllnadsröret.. Fattar inte vad jag gör för fel!

Dessa åtgärder gör jag, är det nån som kan hjälpa till var mer jag ska felsöka?

- Krossar rätt så grovt (1.3mm)
- Blandar ner malten ordentligt, inga degbollar.
- Kör typ 2.7-2.8 L/kg
- När allt är bra trycker jag ner övre silplåten tills det vätskar igenom, och sen lyfter jag upp den plåten något.
- Kör igång pumpen och öppnar inte fullt direkt utan ser vart det leder. Oftast fylls det upp direkt mot överfyllnadsröret så jag får strypa flödet för att hålla koll.
- När det blir för jäkligt så har jag i risskal, men det ska inte vara nödvändigt om maltnotan är ”normal” och man krossat?

Nån som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Snow » lördag 2018-05-05 21:00

Måste man inte ha ganska exakt mängd vätska i den typen av bryggverk (ingen vätska mellan maltpipa och kokkärl) för att det ens ska finnas någon möjlighet att få flöde genom malten?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav ecmik » lördag 2018-05-05 21:44

Snow skrev: (ingen vätska mellan maltpipa och kokkärl)?


Om jag inte missförstår dig nu så är det omöjligt att inte ha vätska mellan, för maltpipan hänger ju i vätskan..? Men är mäskens tjocklek väldigt viktig? Ifall en lösare maltgröt flödar bättre?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Rotsac » lördag 2018-05-05 21:46

Dessa åtgärder gör jag, är det nån som kan hjälpa till var mer jag ska felsöka?

- Krossar rätt så grovt (1.3mm)
- Blandar ner malten ordentligt, inga degbollar.
- Kör typ 2.7-2.8 L/kg
- När allt är bra trycker jag ner övre silplåten tills det vätskar igenom, och sen lyfter jag upp den plåten något.
- Kör igång pumpen och öppnar inte fullt direkt utan ser vart det leder. Oftast fylls det upp direkt mot överfyllnadsröret så jag får strypa flödet för att hålla koll.
- När det blir för jäkligt så har jag i risskal, men det ska inte vara nödvändigt om maltnotan är ”normal” och man krossat?


Du gör allt ovanstående på rätt sätt:-)
Bra att du öppnar ventilen långsamt.

Jag rekommenderar att man använder en "Ballongvisp" av maximalt stor restaurangmodell.
Då kan man både röra, och samtidigt lyfta upp, och "borra" i malten.

En "vanlig" rejäl omrörare i form av en plastsked, eller ett rejält "mäskroder" i trä bör finnas som ett komplement.

Prova att sy en "strumpa" eller två av IKEA:s "Teresiatyg".
En vanlig "humlestrumpa" är alldeles för grovmaskig.
Trä dessa på silikonslangen från armen som är fäst vid pumpens utlopp, och dra åt med ett buntband.

Öppna sedan ventilen MYCKET SAKTA, och notera hur pass mycket mjöl som du får i strumpan.
Kasta bort mjölet, det sätter igen maltbädden:-(

Med färdigkrossad malt från MaltMagnus så får jag VÄLDIGT MYCKET MJÖL:-(
Jag har med framgång använt havreskal för att luckra upp maltbädden.
Jag gillar sådant bättre än risskal, som verkar kunna vara rejält smutsiga?

Jag har nyss köpt en maltkross, och körde med 1,2 mm för viss malt.
Samt med max mellanrum, och två krossomgångar för den andra hälften av malten.
Det blev lyckat.

För övrigt så ska du inte vara rädd för att låta vörten rinna ned i röret.
Det hjälper till att hålla en en jämn temperatur.

Det är fel att tro att det är galet att låta vörten rinna ned.
Det funkar ju bra att mäska med stillastående vört med BIAB i en gryta på spisen....

Man kan ju dock strypa ventilen, för att se hurr pass flödet av vört genom maltbädden är.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav ecmik » lördag 2018-05-05 22:30

Jag gillar att strypa flödet så jag vet hur fort det rinner igenom och inte plaska vörten i onödan. Plus att då går ALL vört genom malten och filtreras bättre (inbillar jag mig). Men det är nog hugget som stucket. Vill framförallt få till ett bra flöde genom malten så överfyllnadsröret inte behövs ändå!

Det där med risskal/havreskal känns ju såklart som en bra idé, men jag gillar inte att göra saker som egentligen inte behövs. Det måste va nåt annat jag gör fel...
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Falkens » lördag 2018-05-05 23:08

Vart en ganska omfattande diskussion kring det här i gruppen på Facebook.
https://www.facebook.com/groups/grainfather.sverige/
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Snow » lördag 2018-05-05 23:35

ecmik skrev:(ingen vätska mellan maltpipa och kokkärl)?
Om jag inte missförstår dig nu så är det omöjligt att inte ha vätska mellan, för maltpipan hänger ju i vätskan..? Men är mäskens tjocklek väldigt viktig? Ifall en lösare maltgröt flödar bättre?


Aha, trodde maltpipan tätade mot botten och att man pumpade underifrån och lät det rinna ner genom malten.

Hur får man tempen att stiga homogent i malten när den står i vört och merparten rinner genom skvallerröret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Snow söndag 2018-05-06 10:15, redigerad totalt 1 gång.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-06 06:58

Falkens skrev:Vart en ganska omfattande diskussion kring det här i gruppen på Facebook.
https://www.facebook.com/groups/grainfather.sverige/


För ungefär hur längesen? Om du inte kan länka till inlägget på nåt sitt?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-06 06:59

Det är väl just det, att det inte blir så bra.. Den visar ju tempen i vörten som rinner under maltpipan, men den säger inget om den faktiska tempen i mäsken.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Perwaste » söndag 2018-05-06 08:52

Jag har en Bulldog, men de fungerar ju likadant.

Precis samma upplevelser som dig när jag började med det.

Så småningom gjorde jag tvärt om med krossningen, drog ned till 0,7 mm. Och hade återfuktad malt innan krossningen.

Lite mer mjöl, men samtidigt större och helare skal som hjälpte till att sila, bättre och bättre ju längre man kom i mäskningen. Men något fullt spjäll för pumpen har jag inte riktigt kommit till.

För min del verkar det som om 5,5 kg malt är någon form av maximal massa i maltpipan, svårare med flödet med mer än så. Jag antar att det är massans tryck mot botten som blir för stort, och att vörten får svårare att passera igenom. Hur stor mängd malt har du haft?

För enkelhetens skull räknar jag med 3 l vatten per kg malt +1 l för utrymmet mellan botten och maltpipans botten. Med det förhållandet har det fungerat bäst för mig i alla fall.

Utöver det borrade jag upp ett antal hål i maltpipan till 3 mm, eftersom den falskbotten jag hade i min förra utrustning hade det och det fungerade bra då.

Men det har tagit ett drygt år och ett 15-tal bryggningar att komma fram till det här...

Jag tror på iden om ballongvisp.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav humlekotte » söndag 2018-05-06 11:06

Två grejor jag funderar på i beskrivningen.
Dels mängden vatten 2.7 liter/kg PLUS 4 liter för dödutrymmet under maltröret. Fast appen ska ta hand om det.
Sedan trycker du ner plåten tills det vätskar, det beror på hur hårt det är. Det ska inte vara
mer än att plåten tar kontakt med malten, det ska i alla fall inte tryckas till så det packas.
Det gör inget om inte vörten går över plåten, det löser cirkulationen.

Sedan är det såklart krossningen. Jag skulle säga att det beror på hur mycket mjöl det blir
och snarare det som styr än exakta avståndet mellan valsarna. Fuktning/konditionering
verkar hjälpa.

Fullt flöde är väl svårt att få till, det gör inget om det rinner över. Kan man se att en stor del
av vörten går igenom maltbädden så räcker det.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Berra » onsdag 2018-06-06 19:51

De enda gångerna jag har fått "stuck sparge" i mitt GF bryggverk är när jag följt recept utan mashout i mäsknings schemat.

Så om du inte redan gör det testa att köra en 10min mashout vid 78 grader och se om det löser ditt problem.

Jag maler malten själv med en corona kvarn så mitt det är en ganska mjölig malning jag får och har inte haft problem sedan jag införde en obligatorisk mashout i alla mina mäskningar.

/Björn
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav Berra » torsdag 2018-06-14 20:35

Rättning mashout vid 75 grader skulle det vara,. Testa och meddela gärna hur det har gått.
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav humlekotte » fredag 2018-06-15 11:26

Skulle kunna berätta en historia om bryggning med färdigkrossad Viking pilsnermalt som satte igen bädden riktigt ordentligt. Så mycket mjöl att det la sej ett lager på botten som brände fast i botten. Stora problem att få upp tempen då överhettningsskyddet löste ut. Men det hör nog inte hit.

De senaste bryggningarna med egenkrossad malt har jag kunnat köra med fullt spjäll. Nån centimeter vört ovanpå plåten som rinner igenom med god fart. Vörten blir blank och fin och lakningen går utan problem. Utbytet blir bra, jag mäter inte OG och FG, men den färdiga ölen upplevs som proportionelig mot mängden malt.

1.3 mm är inget magiskt nummer. Sätter det igen sej så öka gapet till 1.5mm. Eller 1.7mm. Det finns gott om bilder på nätet för att jämföra hur krossad malt bör se ut. Okrossade korn vill man inte ha och det går ju alltid att krossa en gång till om det blir för grovt. Det blir alltid lite mjöl eller pulver men så lite som möjligt.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav 140cab » tisdag 2019-01-22 19:27

Har också problem att mäsken bränns fast och att överhettningsskyddet skyddet löser ut. Sista gången blev rent sagt skogstokig så till slut tog jag och reglade fast återställningen.
Är det någon som har behövt lämna sin GF på reklamation pga av elementet ? Eller är det brukligt att man kopplar förbi denna funktion?
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Nästa

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster