Få ner överkolsyrad öl? [I fat]

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Få ner överkolsyrad öl? [I fat]

Inläggav Falkens » måndag 2018-03-12 20:44

Jag har ett fat stout vilket jag nu märker att det är överkolyysrat för när jag tappar upp så skummar det oavsett temperatur. Det är inte konstigt när man dricker det utan det är när man ska hälla upp eller tappa på flaska.
Jag vet inte om jag gör fel när jag tappar med motrycksfyllaren men jag tror inte det. jag har gjort som tidigare men nu kommer det trots allt skum och frigör ytterligare kolsyra så trycket höjs och skummet letar sig ut

Ja, är det bara att "purga" fatet tills man kommer ner i lämplig nivå? Eller finns det bättre sätt?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Få ner överkolsyrad öl? [I fat]

Inläggav Bee » tisdag 2018-03-13 21:59

Falkens skrev:Jag har ett fat stout vilket jag nu märker att det är överkolyysrat för när jag tappar upp så skummar det oavsett temperatur. Det är inte konstigt när man dricker det utan det är när man ska hälla upp eller tappa på flaska.
Jag vet inte om jag gör fel när jag tappar med motrycksfyllaren men jag tror inte det. jag har gjort som tidigare men nu kommer det trots allt skum och frigör ytterligare kolsyra så trycket höjs och skummet letar sig ut

Ja, är det bara att "purga" fatet tills man kommer ner i lämplig nivå? Eller finns det bättre sätt?
Hur många volymer co2 för mycket är det?
Jag skulle satsa på att släppa övertryck, i rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Få ner överkolsyrad öl? [I fat]

Inläggav Falkens » onsdag 2018-03-14 12:05

Det gjorde jag också... :-) Och det löste mitt problem
Tack för svaret
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Få ner överkolsyrad öl? [I fat]

Inläggav Saint » onsdag 2018-03-14 12:46

Har ett liknande problem med en IPA som jag har på fat. Den skummar inte men bara lite för mycket kolsyra enl min smak. "Släppa ut övertryck" menar ni då att släppa ut lite via säkerhetsventilen och varför måste det göras i rumstemp.
Jag tänkte bara koppla bort tuben, pysa ut liiiite, koppla på tuben igen och skruva upp lite lite lämpligare tryck.....Är det rätt sätt??
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Få ner överkolsyrad öl? [I fat]

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 16:00

Saint skrev:Har ett liknande problem med en IPA som jag har på fat. Den skummar inte men bara lite för mycket kolsyra enl min smak. "Släppa ut övertryck" menar ni då att släppa ut lite via säkerhetsventilen och varför måste det göras i rumstemp.
Jag tänkte bara koppla bort tuben, pysa ut liiiite, koppla på tuben igen och skruva upp lite lite lämpligare tryck.....Är det rätt sätt??

Ja, dra i säkerhetsventilen.
I rumstemperatur är jämviktstrycket högre och därmed kommer kolsyra lösa ut snabbare ur ölet. D v s du kan snabbare och oftare släppa på uppbyggt tryck.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 62 gäster

cron