Intertap Flow Control mycket skum

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav grunkan » fredag 2018-11-09 14:53

Jag fick ett svar från kegland angående skummande kranar med flow control. Är ni intresserade av vad de skrev kan jag posta svaret här. Alternativt pm:a till de som vill.
grunkan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 11:44

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » fredag 2018-11-09 16:07

Ja, jag är intresserad.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav grunkan » fredag 2018-11-09 21:02

Här kommer mailet.

"It seems what you are experiencing is a combination of issues.

Firstly, you should be aware that with any FC taps, not just our branded ones, foaming is an issue. This is because FC taps are trying to slow down the flow right before it exits the tap. long beer line will do nothing to reduce foam where it is being caused at the tap end of the draught system. This is the same with all taps, even with Perlicks. This is the sole reason we are soon releasing flow control devices for the keg end of things so that it has time to reduce turbulence in the longer beer line. this is also why when the FC device is removed, it acts like a normal tap. You can't expect a perfect pour with flow control taps - this is why no bars use them. They have their place in the homebrew world (i use mine for growler filling) but arent very practical for everyday use.


Secondly, some troubleshooting tips:

make sure your faucet is VERY securely attached to your shank with a dedicated tap wrench - hand tightening will not suffice.

make sure your taps are as cold as the rest of your fridge to ensure no foaming issues from rapid heat change.

Make sure when attaching to the shank, the flow restrictor is all the way back.

make sure your beer lines are actually properly balanced - use a line balancing calculator - FC taps don't allow you to get away with a shorter line, this is a misconception.

make sure your beer isnt over-carbonated and again, make sure your lines are balanced for your volumes of CO2.

try starting with the FC fully open, then close it down. you may just need to find the sweet spot for your system.

Hope these help."
grunkan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 11:44

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » fredag 2018-11-09 21:42

Som återförsäljare av Intertap så är även temperaturen på ölen en viktig faktor, Kegking och intertap säger eller rekommenderas att man bör ligga kring 2 grader på ölen dvs. temp på öl i fat. Man kanske tycker det är kallt... men Ölen kommer upp i "drick" temp ganska fort så se inte det som ett hinder. Jag har kört med öl som är mellanan 3-5 grader och det fungerar bra, detta är testat både på Perlick och Intertap. Jag har tagit allt detta med Daggfot i PM för att inte expandera mig som ÅF för intertap... men då det är ute så kan jag lika gärna svara här.

Jag säger, hitta längden på slangarna så gott det går... FC skapar en viss turbulens. Har du rätt slangar för din ÖL som är rätt och riktig dvs. funkar för DIG kör utan FC... annars tänk på att ha kall öl, det är 8 av 10 :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Drake » lördag 2018-11-10 11:36

Du får ursäkta men jag tycker svaret du fick i mailet är rena skitsnacket. Jag hade 2 Perlick och helt vanlig ölslang och hade absolut inga problem med att kranarna skummade. Om man behöver balansera slangarna och dessutom kyla ölen till 2 grader så är det ju helt värdelöst. Det måste ju vara något konstruktionsfel på dom där Intertapgrejerna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » lördag 2018-11-10 14:22

Ja - som det står i mailet - pubar kanske inte har kompensatorer men så är ölet svinkallt också. Att kranar med kompensator skulle kräva samma åtgärder som sådana utan verkar vara ett lite märkligt resonemang. Då faller ju hela ideén med konstruktionen - varför skulle ingenjörer lägga ner kraft på det? Får mej att tänka på den gamla historien om när de första bilarna dök upp så undrade en del var man skulle spänna fast hästen.

En kompensatorkran ska fungera - gör den inte det är det något fel med kranen. Jag tror också det ska vara slätt och fint på ölets väg för att inte provocera fram skum. Det kanske är dålig kvalitetskontroll i produktionen (Kina?) eller något konstruktionsfel som gör att minsta avvikelse får det att fallera.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » lördag 2018-11-10 22:55

@grunkan
Tack för informationen, även om det inte ger så mycket. En sak tror jag dock han har rätt i, turbulensen uppstår i kranen. Min slutsats av detta är att det är antingen pga konstruktionen eller tillverkningen.

Jag testat med en Perlick 630SS nu och den fungerar som man kan förvänta sig. Fint jämnt flöde, inga virvlande ljud och framförallt inte konstant skummande. Samma fat, öl och JG som tidigare. 1.8m sytråd. 8C, 1 bar. Är mycket nöjd med Perlick. Med informationen från grunkan ovan känns det helt rätt att ge upp försöken med Intertap FC.

Att behöva sänka temperaturen till 2C och balansera längden på slangen för att få Intertap FC att fungera är på gränsen till löjligt. Vad är då egentligen meningen med en kran med flödeskontroll?
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav grunkan » söndag 2018-11-11 01:32

@Falkens, vill du köpa min kran också så är den till salu?
grunkan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 11:44

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » söndag 2018-11-11 15:39

Som jag nämnt i en annan tråd - det finns också tyska forward-sealkranar - CMB - med sin V-serie. Deras forward-sealkonstruktion har funnits i mer än tio år.

CMB eller CMBecker som de kallar sig i USA har varit i branschen länge (deras corneliuskopplingar sitter på många fat). En tyskkonstruerad, tysktillverkad kran känns tryggare för mig än en australisk nykomling troligen tillverkad i Kina. De har också börjat satsa mer i USA (stor annons i amerikanska hembryggarföreningstidningen).

Humle gården säljer en i deras V-serie fast utan kompensator. Här finns nog plats för flera och fler återförsäljare - Falkens? :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » måndag 2018-11-12 09:06

daggfot skrev:@grunkan
Tack för informationen, även om det inte ger så mycket. En sak tror jag dock han har rätt i, turbulensen uppstår i kranen. Min slutsats av detta är att det är antingen pga konstruktionen eller tillverkningen.

Jag testat med en Perlick 630SS nu och den fungerar som man kan förvänta sig. Fint jämnt flöde, inga virvlande ljud och framförallt inte konstant skummande. Samma fat, öl och JG som tidigare. 1.8m sytråd. 8C, 1 bar. Är mycket nöjd med Perlick. Med informationen från grunkan ovan känns det helt rätt att ge upp försöken med Intertap FC.

Att behöva sänka temperaturen till 2C och balansera längden på slangen för att få Intertap FC att fungera är på gränsen till löjligt. Vad är då egentligen meningen med en kran med flödeskontroll?


Då är det säkert fel på dina kranar så då ska du reklamera dom. Hoppas de finner något fel i så fall men som jag skrev innan, det skulle vart kul och se en film på händelsen (Jag upplever inte det du upplever så det kanske är den batchen då)
Jag byte från Perlick till Intertapp och upplever det helt annorlunda men huvudsaken är ju att du är nöjd och levererar perlick det så är det ju superbra :D
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Stroker » onsdag 2018-11-14 15:49

Huvudsyftet med ölkranar med strypventil är ju att minska flödeshastigheten vilket innebär att du kan sätta
en sådan direkt på ett ölfat eller använda korta slangar inte att magiskt lösa alla andra problem. Skummar ölen när du tappar den från en kran så beror
det med största sannolikhet på att ölen är för varm (visst kan det bero på andra faktorer som läckage, mängd kolsyra i ölen och så men
det är inte lika sannolikt). 1-3 grader celcius rekommenderar flertalet av kegerator tillverkarna
att ölen skall vara (och då behöver den ha stått minst ett dygn i den temperaturen). Jag har aldrig upplevt problem med de
4 Intertapkranar jag har.
Stroker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2018-11-14 15:38

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » onsdag 2018-11-14 16:54

Stroker skrev:Huvudsyftet med ölkranar med strypventil är ju att minska flödeshastigheten vilket innebär att du kan sätta
en sådan direkt på ett ölfat eller använda korta slangar inte att magiskt lösa alla andra problem. Skummar ölen när du tappar den från en kran så beror
det med största sannolikhet på att ölen är för varm (visst kan det bero på andra faktorer som läckage, mängd kolsyra i ölen och så men
det är inte lika sannolikt). 1-3 grader celcius rekommenderar flertalet av kegerator tillverkarna
att ölen skall vara (och då behöver den ha stått minst ett dygn i den temperaturen). Jag har aldrig upplevt problem med de
4 Intertapkranar jag har.
Hmm. Nyregistrerad användare med detta som enda inlägg? Kan detta vara en falk i fårakläder?
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Drake » onsdag 2018-11-14 17:26

Vilka keg-tillverkare rekommenderar 1-3 grader. Vore kul att se lite fakta på det.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » torsdag 2018-11-15 12:43

Drake skrev:Vilka keg-tillverkare rekommenderar 1-3 grader. Vore kul att se lite fakta på det.


Hur tillförlitlig källan är vet jag inte men jag utgår i från mycket bra och verkar vara respekterad (detta står på Beernews)!

Den bifogade bilden kommer från deras kurs BeerSavvy, läs mer om den via länken. Enligt deras sida så är det 55st i Sverige som tagit denna kurs (eller det är så många som finns registrerade på deras sida som tagit kursen)

Capture.JPG
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Stroker » torsdag 2018-11-15 13:39

Drake skrev:Vilka keg-tillverkare rekommenderar 1-3 grader. Vore kul att se lite fakta på det.


Har sett flera men här är 2 stycken:

https://www.kegerators.com/articles/foa ... kegerator/


"Beer Foam Physics
One should understand the physics behind foamy beer! Most beer is carbonated, meaning that it is a liquid solution saturated with a large amount of CO2 gas. When a liquid is saturated with CO2 gas, more gas stays in the mixture at colder temperatures. In this case, the beer gas/liquid solution holds itself together the best right around 34-38 degrees. When the temperature rises above 40 degrees, the CO2 gas starts to escape from the beer, and this is what causes foam (in most cases). For this reason, temperature issues constitute the great majority of problems with kegerators serving foamy beer."

https://www.kegworks.com/blog/temperatu ... ispensing/

"What Happens if The Beer Gets Too Warm?
This seems to be a more common problem in commercial draft systems—either due to temperature fluctuations or poorly installed systems that don’t account for distance from storage to dispense. When beer begins to go over 38 degrees, even by as little as half a degree, the CO2 begins to come out of solution. This creates major foaming issues. Warm temperatures also affect the appearance and taste of the beer. All of these are problems that will lead to a loss in profits and possibly future business from customers."
Stroker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2018-11-14 15:38

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster