Erfarenheter av thermogrytor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav maltebryggkatt » söndag 2017-12-10 13:25

Hej

Jag har länge varit sugen på en thermogryta http://storagrytor.se/grytor/thermogrytor för mäskning speciellt efter jag såg folk modifiera dem med botten-dränering http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?t=74707

När jag sökt runt på forumet verkar det inte vara supervanligt.

Finns det någon här som använder thermogrytor för mäskning och gjort någon dylik mod, om så är fallet, hur tycker ni det fungerar för er?
maltebryggkatt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 2017-12-10 13:19

Re: Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav tomasharrysson » söndag 2017-12-10 21:06

Jag använder deras grytor.
Lite väl tunna i godset, men funkar.
Kolla denna tråden, håller på att bygger ett nytt system med dess grytor som grund.

https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=14366
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav Jonel » måndag 2017-12-11 14:07

Jag använder thermogrytan, men utan sådan avancerad moddning. Bad dem installera en tappkran, sedan en slangnippel på insidan, en stump silikonslang och sedan en välvd hålplåt. Funkar utmärkt. Värmer mäskvattnet med en värmegaffel typ doppvärmare, mäskar in och sedan flödeslakar ner i kokgrytan. Funkar utmärkt, enkelt att hantera.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 132
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:14

Re: Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav maltebryggkatt » måndag 2017-12-11 20:47

tomasharrysson skrev:Jag använder deras grytor.
Lite väl tunna i godset, men funkar.
Kolla denna tråden, håller på att bygger ett nytt system med dess grytor som grund.

https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=14366


Spännande! Ska bli roligt att följa processen
maltebryggkatt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 2017-12-10 13:19

Re: Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav maltebryggkatt » måndag 2017-12-11 20:50

Jonel skrev:Jag använder thermogrytan, men utan sådan avancerad moddning. Bad dem installera en tappkran, sedan en slangnippel på insidan, en stump silikonslang och sedan en välvd hålplåt. Funkar utmärkt. Värmer mäskvattnet med en värmegaffel typ doppvärmare, mäskar in och sedan flödeslakar ner i kokgrytan. Funkar utmärkt, enkelt att hantera.


Har funderat på en välvd hålplåt jag också, hur tycker du det fungerar för dig? Har du haft problem med att hålplåten lyfter från bottnen vid omrörning?
maltebryggkatt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 2017-12-10 13:19

Re: Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav Jonel » tisdag 2017-12-12 14:10

Funkar utmärkt, inga problem med lyftning alls. Silikonslangen sitter utan klämmor så att det är bara att ploppa ur och diska efteråt. Jag kan inte tänka mig en bättre lösning för mig. Har en 38 liters hemma, med tjock mäsk och koncentrerad vört kan jag späda efter kok i 30-liters Patinakastrull så att jag får ut ca 45 liter med OG 1050 för jäsning. För 20-25 liter gott om plats. Det funkar så bra att jag köpte en till landet också, där vi brygger utomhus om sommarhalvåret, på 50 liter. Där kokar vi i en 56-liters kastrull.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 132
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:14

Re: Erfarenheter av thermogrytor

Inläggav Hugo » fredag 2017-12-15 00:07

Kulventil och LauterHelix i min 25 liters Thermo. Får i 7 kg malt och LauterHelixen ger bara 0,5 liters dödvolym. Mäskar oftast i 2 timmar. Tappar några grader i det översta lagret men nån decimeter ned är tempen riktigt stabil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster