Dålig kolsyra i stout

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Dålig kolsyra i stout

Inläggav jästjanne » torsdag 2017-11-30 15:05

Bryggde en stout med OG 1.088 som fick primärjäsa i 3 veckor. Då gjorde vi en provtappning som efter 2 veckor hade bra med kolsyra (2.1g socker per 33cl) när vi efter ytterligare 2 veckor (den har nu stått i samma hink 5 veckor sen bryggdagen) tappade upp resten så verkar jästen ha tröttnat. Provade en igår, 10 dagar efter flaskning och den smakade kanon, men har ingen kolsyra.

Ska jag låta den stå ytterligare på flaska och skaka flaskorna lite eller är det bättre att tappa om dom och tillsätta lite jäst och socker?

Ska tillägga att vi gjorde förkultur på Wyeast3739 och fick som sagt OG1.088 och FG 1.022


Idéer?
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2015-08-15 21:11

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Perwaste » torsdag 2017-11-30 17:56

Lät ni stouten jäsa ut helt, och buteljerade utan att prima?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Kenneth » fredag 2017-12-01 08:35

Skulle tro att med mer tid så kommer kolsyran.
Jag brukar i sådana här fall öppna flaskorna och tillsätta lite jästslurry, ca 1 ml per flaska och kapsylera om dem.
Det brukar fungera bra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Grindcrusher » fredag 2017-12-01 09:20

Kan också tillägga att det ur ett oxidationsperspektiv är en dålig idé att flaska i omgångar. Varje liter öl ni tappar ut är en liter luft ni tappar in i jäshinken.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav jästjanne » fredag 2017-12-01 12:42

Perwaste skrev:Lät ni stouten jäsa ut helt, och buteljerade utan att prima?



Primade med en mockabit (2.1g) per flaska andra gången också.

Grindcrusher skrev:Kan också tillägga att det ur ett oxidationsperspektiv är en dålig idé att flaska i omgångar. Varje liter öl ni tappar ut är en liter luft ni tappar in i jäshinken.


Första gången vi gjorde en så stark öl så vi blev osäkra. brukar ej 'provtappa' annars.

Kenneth skrev:Skulle tro att med mer tid så kommer kolsyran.
Jag brukar i sådana här fall öppna flaskorna och tillsätta lite jästslurry, ca 1 ml per flaska och kapsylera om dem.
Det brukar fungera bra.


är ju tänkt att drickas på jul. men finns det risk att jästen dött under dessa extra 3 veckor den fick stå?
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2015-08-15 21:11

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Kenneth » måndag 2017-12-04 17:21

Inte dött
Bara trött
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Samme77 » måndag 2017-12-18 00:00

Råkade ut för detta fenomen jag också i min julöl.
Har aldrig hänt tidigare med mitt sätt att flaska. Det enda nya är att jag använde jästen English Ale wlp002. Den ska ju vara väldigt högt flockulernade läste jag. Kan det vara så att den hunnit tröttna av så pass på 2 veckor i jäshink att den inte orkar jäsa nån kolsyra?

Jag trodde det var kört men det funkar alltså att öppna flaskorna å tillsätta lite jäst? För den är ju primad så sockret ska finnas där. Kan man använda nån torrjäst och isåfall hur mycket på en 50 cl flaska?
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Saint » måndag 2017-12-18 09:08

Samme77 skrev:Råkade ut för detta fenomen jag också i min julöl.
Har aldrig hänt tidigare med mitt sätt att flaska. Det enda nya är att jag använde jästen English Ale wlp002. Den ska ju vara väldigt högt flockulernade läste jag. Kan det vara så att den hunnit tröttna av så pass på 2 veckor i jäshink att den inte orkar jäsa nån kolsyra?

Jag trodde det var kört men det funkar alltså att öppna flaskorna å tillsätta lite jäst? För den är ju primad så sockret ska finnas där. Kan man använda nån torrjäst och isåfall hur mycket på en 50 cl flaska?



Ta det lungt. Båda gångerna jag har jäst med wlp002 så har det tagit tid. FG 1,027 och 1,023. Tog nästan två månader med 4g socker/L men det kommer.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav Samme77 » måndag 2017-12-18 19:15

Okej. Så pass? Jag körde väl ungefär den mängden socker jag med. Ja jag är ju van vid att det ska finnas gott om kolsyra efter 2 veckor. :) Men då avvaktar jag bara några veckor till helt enkelt! Tack för svar!
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Dålig kolsyra i stout

Inläggav jästjanne » torsdag 2017-12-21 12:46

Jag skippade att addera extra jäst utan ställde flaskorna varmare och har med nån veckas mellanrum skakat de lite lätt istället. Håller tummen!

Lågt flockulerande jäst som ska klara upp till 10% abv så det borde ju komma lite kolsyra..


köpte dock en fatanläggning så detta var nog första och sista gången detta problem uppstår :D
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: lördag 2015-08-15 21:11


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster