Långsam jäsning?

Här diskuteras tillverkning av mjöd och cider tillsvidare!

Långsam jäsning?

Inläggav skyking » onsdag 2017-09-13 10:02

Jag har en mjöd som står och jäser. I går tog jag ett SG-prov som låg runt 70Ö från 90Ö, det har då jäst i två veckor. Är detta normalt eller är det något man skall oroa sig för/vidta någon åtgärd för (annat än att ha tålamod)? I denna takten bör det alltså dröja ytterligare 6-7 veckor innan det är utjäst.

En annan sak jag noterade var att musten är lite grönaktig? Är detta vanligt? Jag glömde fråga biodlaren om vilka växter bina hämtat från.
skyking
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Perwaste » torsdag 2017-09-14 18:16

Vi ligger jämsides när det gäller erfarenheter gällande mjöd. Jag gör också min första nu.

Vad jag har lyckats läsa mig till inför detta är bland annat vikten av att hålla pH på bra nivå, samt behovet av jästnäring o liknande.

Se den här länken:
http://beerandwinejournal.com/potassium-ph-mead/

Har du kollat din pH? Jästnäring? Eftersom jag inte kan så mycket själv är det mest återupprepning av andras kunskaper.

Jag tog ned pH till ca 4.2, och hade i näringen. (Avsikten var att använda Tristans FNT-schema, men hade lite otur när jag tänkte, så hela rasket åkte i vid dag 1 istället för de olika dagarna...)

Från og 90 har jag väl tagit ned det till kanske 10 nu, ca 10 pinnar om dagen i snitt. Och smakar gott, och ingen konstig färg. Vad kan det komma ifrån? Hur smakar det?
//Perwaste
Perwaste
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Mjöd & Cider