Nytt bryggverk igen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav ThePier » tisdag 2017-11-21 10:49

Hade 18,5 l vatten till mäsken och 4,6 kg malt då som nämnt. Det rann på bra genom maltbädden, nästan för bra(?) Det blev liksom knappt nån vätska som lade sig ovanpå silplåten vilket får mig att fundera på om det strömmade väl lätt igenom men det kanske är en bra sak.
Inget rann i alla fall genom överrinningsskyddet.

Hinner inte brygga så ofta, men sitter just nu och kikar efter maltkross med valsar som inte kostar skjortan, för att få bättre koll på krossning. Hade en Corona, men den var hopplöst svår att ställa in tyckte jag. Två val - Hela korn eller mjöl typ.
Användarvisningsbild
ThePier
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav humlekotte » tisdag 2017-11-21 20:43

Verkar märkligt att det rann så snabbt igenom. Kanske om man låter strålen gå på max mot bädden att det kan gräva en grop i bädden och att det rinner lätt igenom. Jag hade en slang på ett tag som låg på övre filtret och strålen jäms med filtret så att säga. Men nu ställer jag med kranen in ett lagom flöde så att det balanserar mot hur snabbt det rinner igenom.

En maltkvarn är inte dumt. Gjorde först en egen men den var otroligt långsam, köpte då en bulldog kvarn som driver på båda valsarna. Den är okej tycker jag, man krossar 5 kg på typ två minuter med skruvdragaren. Lite meckigt att ställa in avstånd med bladmått men de kanske är såna allihop.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav ThePier » onsdag 2017-11-22 13:14

Tack för tips, håller just nu på och kollar igenom nätet efter billig men bra valskross och Bulldogg ligger högt på listan. Strax över tusenlappen och verkar vara gedigen och många använder den.

Kina/Ebay-varianterna kostar inte så värst mycket mindre, runt 800-900 inkl frakt, och där är det lite oklart vad du får... kan vara bra, kan vara skräp. Får nog bli en Bulldogg när jag får en tusing över. :)
Användarvisningsbild
ThePier
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav fluke12 » måndag 2018-04-30 12:35

Nån som har en Beersmithprofil till Hopcat 50?
fluke12
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav ThePier » tisdag 2018-05-15 22:53

fluke12 skrev:Nån som har en Beersmithprofil till Hopcat 50?

Finns en FB grupp där du kan hitta profiler för Hop Cat

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ThePier
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande