Eisbier torde vara olagligt... Eller?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Eisbier torde vara olagligt... Eller?

Inläggav bryggapa » onsdag 2017-04-19 07:44

Det jag menade med citatet var att det mycket väl kan vara att jämföra äpplen och päron. Även om mängden är större, behöver det inte vara mer olagligt.

Men jag håller helt med dig. Det är bara spekulationer. Som jag sagt tidigare, kan jag mycket väl se hur det finns goda argument både för att eisbiertillverkning skulle kunna vara olagligt, såväl som fullt lagligt.
Att vara medveten om att det är en gråzon, med vad det innebär, tycker jag också är helt rätt inställning.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav assistredo » torsdag 2017-04-20 10:30

Redan i första inlägget i denna tråd hänvisar trådskaparen till lagen som mer eller mindre solklart uttrycker att eisbier är en spritdryck.

Alkohollag (2010:1622)
1 kap. Inledande bestämmelser
Definitioner
3 § Med sprit avses en vätska som framställts genom destillering eller annan kemisk process och som innehåller alkohol.

Med alkohol avses etylalkohol.
5 § Med alkoholdryck avses en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent. Alkoholdrycker delas i denna lag in i spritdrycker, vin, öl och andra jästa alkoholdrycker.
6 § Med spritdryck avses en alkoholdryck som innehåller sprit.
8 § Med öl avses en dryck som framställts genom jäsning med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne. Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent benämns folköl och öl med en alkoholhalt som överstiger 3,5 volymprocent benämns starköl.

2 kap. Tillverkning m.m.
2 § Med tillverkning av sprit avses varje förfarande varigenom sprit framställs eller utvinns.

Med tillverkning av sprit likställs rening och återvinning av sprit. Med tillverkning av sprit likställs även borttagning eller försvagning av denaturering eller andra förfaranden med sprit eller alkoholhaltiga preparat i syfte att göra dem tjänliga för förtäring.

Kryddning av spritdryck för servering som snaps i egen serveringsrörelse enligt 8 kap. 3 § är inte att anse som tillverkning av sprit.

M.a.o. fryser du öl och avlägsnar is (vatten) och på detta sätt höjer alkohoholhalten i vätskan (annan kemisk process än jäsning) har du framställt en spritdryck av ölet.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav bryggapa » torsdag 2017-04-20 12:26

Jag håller med dig assistredo, MEN det går inte att stirra sig blind på orden utan att lägga till tolkning.

3 § Med sprit avses en vätska som framställts genom destillering eller annan kemisk process och som innehåller alkohol.
Vad betyder "annan kemisk process", utan att väga in en tolkning i detta så är ALL väska som innehåller alkohol per definition sprit. Även öl och skulle därför vara olaglig att framställa. Fermentering är en 'kemisk' process lika mycket som att frysa vätska i sådana fall (även om jag kanske själv tycker det är mer en biologisk resp. fysikalisk process).

Läs å andra sidan definitionen på öl då:
8 § Med öl avses en dryck som framställts genom jäsning med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne. Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent benämns folköl och öl med en alkoholhalt som överstiger 3,5 volymprocent benämns starköl.
Allt detta är sant ÄVEN för eisbier. Du framställer absolut eisbier medelst jäsning. Och malt är definitivt huvudsaklig extraktgiva. Är det verkligen *helt* orimligt att eisbier skulle kunna vara "öl" även efter frysning? Och om inte, vart går gränsen? Om du kastar in en flaska öl i frysen för snabbkylning och glömmer den, är det ett lagbrott då? Är det ett lagbrott om du häller upp den halvfrysta ölen och innan du dricker fiskar bort en bit is som flyter runt?

Jag är kanske onödligt obstinat här, jag förstår vad du säger och jag kan absolut hålla med. Det finns goda argument för att det inte skulle vara lagligt. Men jag själv kan tycka att det finns argument för att det skulle kunna vara lagligt också. Om det inte finns några utlåtanden (som sagt, polisen ville ju tydligen inte heller uttala sig om detta), då vet vi helt enkelt inte om det är lagligt eller inte.
Du kan tycka att det är solklart. Jag kan tycka att det är tveksamt. Ingen av oss *vet*.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-04-20 12:51

Nu blev det lite brännvinsadvokatyr här på forumet.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav assistredo » fredag 2017-04-21 14:26

Jag vet att myndigheter bara brukar hänvisa till lagstiftningen när man ställer konkreta frågor. När det gäller ex. skattelagstiftning kan man kanske testa avdrag och driva sin sak ända upp till högsta instans. Ett sådant typ av förfarande är dock knappast rekommendabelt när det gäller sådant som kan vara brottsligt.

Jag tycker att för säkerhets skull ska SHBF inte tillåta att Eisbier får ingå i tävlingsarrangemangen.

Med vad som hände för SM i Kalmar för en del år sedan ännu i färskt minne ska vi inte i onödan trigga nykterhetstalibaner, skandalsugen kvällspress och andra sabotörer. Det skulle kunna bli ännu värre.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Kenneth » fredag 2017-04-21 14:32

Jag tolkar lagen precis som assistredo och så länge som jag var ordförande i SHBF så förekom inte Eisbier på SM just för att undvika att eventuellt bli anmäld för olaga sprittilverkning, eller olaga utskänkning av detsamma.

Vad jag minns så var det någon hembryggare som frågade Folkhälsomyndigheten om saken och de sa att det var godkänt att brygga Eisbier.
Men vad en domstol kommer fram till kan vara en helt annan sak, och troligen så får vi inga svar på frågan förrän den drivits i domstol, om det någonsin kommer att ske...
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier