Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » torsdag 2016-06-16 12:09

Hej!

Jag har tänkt bygga ett större bryggverk. En av utgångspunkterna för projektet är att jag har en ytförstorad kopparslinga i garaget. Den är dock ganska lång, ca en meter:

IMG_20160601_205312_smaller.jpg


Jag har också skaffat ett rostfritt expansionskärl om 250 liter, som jag tänker bygga kokkärl av.

IMG_20160615_233134_smaller.jpg


En så länge har jag inte bestämt riktigt hur jag ska bygga, Funderingarna har gått åt lite olika håll. En sak som är säker är att det blir någon slags eHERMS lösning. Då jag har ganska tajt budget har jag funderat på att använda vattenkokarelement för att värna. Jag har tillgång till 16 A trefas. Ett mål är att på sikt automatisera bryggverket, mer eller mindre.

En fundering jag hade var om jag skulle placera kopparslingan stationärt i kokkärlet istället för i HLT:n, värma lakvattnet i kokkärlet och sedan pumpa det till en HLT utan uppvärmning strax innan lakningen. Då skulle man också kunna kyla vörten med samma slinga och köra whirlpooling samtidigt. En fördel med detta skulle vara att värmeelement bara behövs i kokkärlet, och om det ska automatiseras då också behöver färre reläer. Det jag främst tänkt som nackdel med detta är att kamflänsslingan kanske är besvärlig att diska. Eller är detta kanske inte ett så stort problem då den desinficeras i koket? Vad tror ni?

Om man nöjer sig med lite mindre batcher skulle väl ett annat alternativ vara att dela expansionskärlet på två och på så sätt få två kärl. Men då har man knappast så stor nytta av den långa kopparslingan, och jag skulle inte ha något emot att kunna brygga batcher på 150-200 liter.

Ytterligare ett alternativ är väl att köra på ordinär HERMS-lösning med slinga i HLT:n och göra den av ett tvåhundraliters plastfat. Då får nog slingan iaf nästan plats. Det blir väl då säkert en väl stor HLT även om kokkärlet rymmer 250 liter. Jag har också en plattvärmeväxlare som jag plockat ur en oljepanna som säkert också går att använda för att kyla vörten.

Kommentarer tas tacksamt emot!
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2016-06-21 09:54

Jag skaffade häromdagen ett rostfritt kärl om (uppgivet av säljaren) 200 liter:

IMG_20160620_175801_scaled.jpg


När jag ställde det i garaget bredvid expansionskärlet kändes det orimligt att det skulle vara om 200 liter och expansionskärlet 250 liter som den säljaren hade uppgett. Expansionskärlet såg mindre ut. Jag tog måttstocken och mätte expansionskärlet som är mer cylindriskt och därmed lättare att räkna ut volymen hos. 86 cm högt och 48 cm i diameter 0.86*3.14*0.24*0.24=0.156, alltså är det snarare om 150 liter. Säljaren av detta mindes nog fel kring vad det var han installerat ett antal år tidigare...

Därmet lutar det nog snarare åt att expansionskärlet blir mäskkärl och den rostfria 200 litersbyttan kokkärl.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Morgan » tisdag 2016-06-21 12:50

Spontant känns det som att om du använder expansionskärlet till MLT så får du ett högt och smalt kärl vilket kan vara lite opraktiskt. Hur ska ditt mäskkärl fungera? På nåt sätt ska du ju gräva ur malten efter mäskningen antar jag. Det är också lättare att få stopp i mäsken om maltbädden är djup.

Du kan istället använda expansionskärlet som HLT, men då är det nog ändå mest praktiskt att ha värmeelement däri.

Sen skulle du kunna använda samma kärl för mäskning och kok. Vid lakningen pumpar du bara ut vörten i jäshinkar som står högt så att vörten sen kan självrinna tillbaka ner till MLT/BK. När du lakat klart tömmer du ur malten, låter vörten rinna tillbaka till MLT/BK och påbörjar koket.

Om du kokar slingan varje gång och sköljer den direkt efter är det nog inga större problem. Och om det blir kvar ett Humleblad eller två så torkar de ju och kommer inte att spela någon roll. Se bara till att den torkar ordentligt, annars är det ju lite snuskigt.

Om du vill ha inspiration kan du kolla min blogg (se nedan)
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2016-06-21 14:13

Morgan skrev:Hur ska ditt mäskkärl fungera?


Bazooka-screen har jag funderat på, eller är någon slags silplåt bättre i större kärl?

Morgan skrev:Sen skulle du kunna använda samma kärl för mäskning och kok. Vid lakningen pumpar du bara ut vörten i jäshinkar som står högt så att vörten sen kan självrinna tillbaka ner till MLT/BK. När du lakat klart tömmer du ur malten, låter vörten rinna tillbaka till MLT/BK och påbörjar koket.


En trekärlslösning känns enklare att automatisera, och städandet av mäskkärlet kan då med fördel göras medan man kokar vörten,

Jag har funderat på "gravitationshjälpt" lakning, men då att mäskkärlet står över kokkärlet så att man kan ha en så kallad "valentine arm":
http://www.thehomebrewforum.co.uk/showthread.php?t=438

Ett annat alternativ är väl att använda expansionskärlet som kokkärl, men förlänga det med en kjol i överkant, så att det blir största kärl och rymmer hela kamflänsslingan. Det behöver man kanske inte heller göra som första lösning.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Morgan » tisdag 2016-06-21 16:06

Carl skrev:Bazooka-screen har jag funderat på, eller är någon slags silplåt bättre i större kärl?

Jag skulle tro att silplåt är bättre. Jag har dock ingen erfarenhet av bazookascreen.



Carl skrev:En trekärlslösning känns enklare att automatisera, och städandet av mäskkärlet kan då med fördel göras medan man kokar vörten

Har du tre kärl? En 200-liters gryta, ett expansionskärl på ca 150 liter och det tredje?

Carl skrev:Jag har funderat på "gravitationshjälpt" lakning, men då att mäskkärlet står över kokkärlet så att man kan ha en så kallad "valentine arm":
http://www.thehomebrewforum.co.uk/showthread.php?t=438

Jättefiffigt! Den har jag faktiskt missat.

Carl skrev:Ett annat alternativ är väl att använda expansionskärlet som kokkärl, men förlänga det med en kjol i överkant, så att det blir största kärl och rymmer hela kamflänsslingan. Det behöver man kanske inte heller göra som första lösning.

Ja det funkar ju såklart.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2016-06-21 17:10

Nej idagsläget har jag inte tre kärl, men jag hade inget för en vecka sedan.

Om jag har hermsslingan i BK skulle jag t.ex. kunna mellanlagra lakvattnet i ett par jäshinkar, som första lösning.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » torsdag 2016-06-23 13:42

Nu har jag kapat ena kortsidan på expansionskärlet:

IMG_20160623_092335_scaled.jpg


Jag sparade den sida med två muffar. Jag tänker att jag kan använda det ena som utlopp och det andra som inlopp för whirlpooling, med ett lämpligt bockat kopparrör på kärlets insida:

IMG_20160623_092410_scaled.jpg
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » torsdag 2016-06-23 15:39

Jag har funderat en del på detta med värmning i kokkärlet.

Jag gillar svensson_lu's lösning med en triclamp-anslutning i grytan som man via en triclamp-övergång ansluter ett värmeelement i. Det känns som en väldigt bra lösning ur disksynpunkt. Bara det att man enkelt kan koppla loss all el när grytan ska rengöras mer ordentligt känns väldigt smart.

På ebay finns också billiga element, inte spec. mkt dyrare än vattenkokarlösningen. Iaf om man är ute efter lite mer effekt och skulle behöva element från tre vattenkokare. Jag har också tänkt att om jag ska kunna koka 150 liter så är nog också 9 kw bättre än 3 gånger vad vattenkokare brukar leverera. 2200 w på elgigantens billigaste vattenkokare är det bästa jag har hittat på den fronten.

Om jag nu skulle köpa t.ex:

http://www.ebay.com/itm/AC-380V-9KW-Scr ... SwzgRW1EqX

Vad är det för gänga på anslutningen? På ebay kan läsas: "Thread Diameter 3.5mm/1/16BSP 5mm/1/16BSP", men vad det vill säga fattar jag inte alls.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » lördag 2016-06-25 21:51

Tre stycken vattenkokare med element till HLT på 2,0 kW styck inhandlade på Rusta idag. Bra pris just nu också, 49 :- styck :D
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » måndag 2016-06-27 10:58

Mycket utrustning för 147 kr:

IMG_20160626_110112_scaled.jpg


Jag har skruvat ihop elementen för att inte tappa bort skruvarna. Elementen var lätta att demontera ur vattenkokarna utan att behöva ha sönder plasthöljet. Bara skruva ut några få skruvar och bända isär.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Morgan » tisdag 2016-06-28 11:53

Glöm inte plocka ur både överhettningsskydd och termostatbricka för "färdigkokt vatten". Det finns en liten pinne som sen lätt trillar ur, kommer inte ihåg om den behövs.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg på min blogg om hur man kan montera vattenkokarelement. Nuförtiden gör jag dock ett stort hål i kärlet och använder de medföljande packningarna. Om materialet du sätter elementen i är tunt (en rostfri gryta lär vara tunn) så kan du behöva nån extra bricka emellan för att få packningen att sluta tätt. Jag löste det med sönderklippta glasslådor som jag satte på utsidan, för man vill ju inte ha dem inne i grytan.

De där sladdarna är opraktiskt korta och du kan ändå inte använda själva kontakten så som fungerade i vattenkokaren. Skaffa andra sladdar istället. Det kan vara värt att nämna att datorsladdar bara brukar ha 0,75 mm2 koppar vilket är för lite för 2kW egentligen. Jag kör ändå med datorkablar, men de blir ljumna vid körning.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » onsdag 2016-06-29 18:31

Morgan skrev:Glöm inte plocka ur både överhettningsskydd och termostatbricka för "färdigkokt vatten".

Jo, det har jag koll på.
Morgan skrev:Jag har tidigare skrivit ett inlägg på min blogg om hur man kan montera vattenkokarelement. Nuförtiden gör jag dock ett stort hål i kärlet och använder de medföljande packningarna. Om materialet du sätter elementen i är tunt (en rostfri gryta lär vara tunn) så kan du behöva nån extra bricka emellan för att få packningen att sluta tätt. Jag löste det med sönderklippta glasslådor som jag satte på utsidan, för man vill ju inte ha dem inne i grytan.

Jag har beställt en 40 mm hålsåg som jag tänkt ta hål i kärlet med. Självklart kommer jag använda de medföljande packningarna. Jag har funderat på om man skulle montera någon plastburk eller så som inkapsling till elen, då borde det väl passa rätt bra att klämma dit den mellan packningens utsida och kärlet när man monterar det har jag tänkt, eventuellt kan man väl klämma dit en till plastbit eller två om det behövs för att få rätt tjocklek.
Morgan skrev: De där sladdarna är opraktiskt korta och du kan ändå inte använda själva kontakten så som fungerade i vattenkokaren. Skaffa andra sladdar istället. Det kan vara värt att nämna att datorsladdar bara brukar ha 0,75 mm2 koppar vilket är för lite för 2kW egentligen. Jag kör ändå med datorkablar, men de blir ljumna vid körning.

När jag skrev att jag har tillgång till 16 A trefas tidigare var det lite slarvigt. Huset är avsäkrat 16 A per fas och jag har tänkt dra fram tre olika förlängningssladdar från uttag som belastar olika faser (som första lösning, kommer göra om elen i källaren där jag tänkt brygga i samband med renovering snart och då passar det väl att sätta upp ett trefastuttag i bryggeriutrymmet). Med skarvsladdar speler det väl inte så sort roll att sladdarna är korta, och jag behöver ju då stickpropparna. Sedan ska väl alla dessa sladdar in i någon box med reläer och så och inte direkt till elementen.

Jag har dock börjat fundera på om jag inte kan klara mig med 6kW i kokkärlet också. Med 9kW kommer säkert faspropparna gå stup i ett när frun ska koka kaffe med ugnen på eller använda micron eller något annat när jag brygger. 6kW skulle lämna bättre marginaler. Huset värms för närvarande också vintertid till stor del av elpatron, även om en uppgradering av värmesystemet är på gång. 400V är väl ockås bra så lasten fördelas på fler faser om man stänger av någon av slingorna när koket kommit igång. Uttagen är säkert också bara avsäkrade 10A även om jag inte hunnit undersöka exakt hur det förhåller sig med det än.

Ni som har större bryggverk, hur många liter kan man koka med 6kw i kokaren? Med isolering och en kåpa med ventilationsanslutning borde det väl också gå åt mindre effekt. De där kines-elementen är ju heller inte så dyra så jag kanske kan börja med 6kw och sedan möjligtvis byta upp mig.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav svensson.lu » onsdag 2016-06-29 20:40

Här har du en bild på 71L@5kW (som du säkert redan har sett)
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=64926#p64926
Minst 500W om inte 1000 försvinner från de oisolerade sidorna.
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » onsdag 2016-07-06 10:43

Jag beställde ett 6kW element till kokkärlet, vill jag ha ett större senare kan jag väl byta ut det, det var inte så dyrt.

http://www.ebay.com/itm/161789476213

Titeln på elementet på ebay är "12" 3U Style 380V 6KW 1.5" Thread Electric Tubular Heating Water Heater Element".

Jag antar att 1.5" avser anslutningen mot kärlet och att det är vanlig rörgänga om det är för 380V? Om någon kunde bekräfta det skulle jag kunna bäställa en triclamp-övergång redan nu och slippa vänta på ytterligare leveranstid efter jag själv mätt gängan.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Morgan » onsdag 2016-07-06 13:10

Carl skrev:Jag beställde ett 6kW element till kokkärlet, vill jag ha ett större senare kan jag väl byta ut det, det var inte så dyrt.

http://www.ebay.com/itm/161789476213

Titeln på elementet på ebay är "12" 3U Style 380V 6KW 1.5" Thread Electric Tubular Heating Water Heater Element".

Jag antar att 1.5" avser anslutningen mot kärlet och att det är vanlig rörgänga om det är för 380V? Om någon kunde bekräfta det skulle jag kunna bäställa en triclamp-övergång redan nu och slippa vänta på ytterligare leveranstid efter jag själv mätt gängan.


Gängor från Ebay kan tyvärr vara vad som helst. Vänta tills du har elementet så du kan mäta är mitt tips.

Carl skrev:Ni som har större bryggverk, hur många liter kan man koka med 6kw i kokaren? Med isolering och en kåpa med ventilationsanslutning borde det väl också gå åt mindre effekt. De där kines-elementen är ju heller inte så dyra så jag kanske kan börja med 6kw och sedan möjligtvis byta upp mig.


6 kW kommer att räcka gott för att hålla koket rullande. Det är ju dock snarare en fråga om hur lång tid det får ta till uppkok. Med den volym du anger att du tänker ha så är nog 6 kW i klenaste laget. När du väl kommit upp i kok behövs det inte alls så mycket effekt längre. Det brukar sägas att man ska ha ett bortkok på ca 10% men det tycker inte jag gäller när man kommer upp i större volymer, det blir bara dyrt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster