Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Partyfat

Inläggav guran » torsdag 2017-07-27 11:05

CeeAge skrev:Jag är jättedålig på sånt där men jag snubblade precis över en snubbe som har gjort en liten fullösning. Hoppas det kan vara till lite inspirerande för alla.

https://www.flickr.com/photos/51889363@ ... 4302240338
Dessa borde man kunna använda. Finns med och utan stigarrör.

https://m.aliexpress.com/s/item/3273895 ... 5#autostay

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
guran
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav SnALE » lördag 2017-09-09 17:35

Säkert många som provat redan, så medan mitt test fortlöper så tar jag gärna emot åsikter från den samlade expertisen.

Har sett att folk tidigare monterat en mc-ventil i proppen för att trycksätta och sen tryckt ner hela ventilen i ölen när det är dags att dricka. Tyckte det var lite synd då man i det exemplet fortfarande behöver en för partyfat avsedd tappkran med kolsyrekoppling.

Tanken är att komma lite billigare undan än att använda T-Rör och kopplingar när man har ett gäng fat att trycksätta.

Borrade ett 10mm hål vid sidan av det vanliga hålet och monterade en motorcykelventil. På detta sätt får jag ett separat hål för kolsyran som kan fyllas på med en vanlig "däckfyllare" kopplad till kolsyrepatronen (man kan även använda en kolsyrepump för att driva ut ölen om man är på fest eller vanlig cykelpump om man tänker dra i sig hela fatet på en gång :) )

När man vill dricka sitt fat kopplar man ett valfritt stigarrör genom att trycka ner mittpluggen som vanligt. Därefter är det bara att servera. Man kan ju även förkoppla stigarrör i proppen på varje fat men då behöver man ju någon form av kulventil eller liknande för att hålla trycket (och tanken här är ju att hålla det enkelt och billigt)

MC-ventilen kostade 39:- (kan säkert beställas billigare från öst)

Har gjort ett första test på ett "brandat" skitfat för att testa konceptet. Pumpade upp trycket till 2 bar med vanlig cykelpump och det var inga problem. När det är dags att testa med öl så blir det en montering i ett fat utan bottenventil. innan dess ska jag prova att kolsyra lite vatten.

Även om man väljer att Prime-jäsa i fatet så kan man använda ventilen till att kontrollera och reglera trycket

Funkar det bra kan man ju köpa ett gäng roliga ventilhattar för att hålla isär sina olika sorter.

MC-ventil.gif
Senast redigerad av SnALE söndag 2017-09-10 00:42, redigerad totalt 2 gånger.
SnALE
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav The Ragdoll » måndag 2017-09-11 15:28

Lite nyfiken på hur du lyckades skruva fast däckventilen i fatet. Den måste väl lirkas in genom centrumhålet (där gummipluggen sedan sitter)
och sedan upp genom det borrade 10 mm-hålet, eller? Det verkar svårt men det kanske det inte var.
The Ragdoll
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav SnALE » måndag 2017-09-11 18:34

The Ragdoll skrev:Lite nyfiken på hur du lyckades skruva fast däckventilen i fatet. Den måste väl lirkas in genom centrumhålet (där gummipluggen sedan sitter)
och sedan upp genom det borrade 10 mm-hålet, eller? Det verkar svårt men det kanske det inte var.

Jag borrade upp hålet och filade till kanten.
Ner med ett snöre i det borrade hålet som jag plockade ut genom det i mitten. Knöt fast ventilen, släppte ner den i mitthålet och drog upp den genom lilla hålet.
SnALE
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav The Ragdoll » tisdag 2017-09-12 09:22

OK, smart lösning!
Får man också fråga var du köpte dina mc-ventiler?
The Ragdoll
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Goopher » tisdag 2017-09-12 11:10

Om ni ska borra i fatet så tänk bara på att faten är plastade inuti så fyll faten med vatten så att de varma spånorna inte sabbar ytbeläggningen.
Goopher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-09-12 12:59

Snygg lösning!
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav SnALE » onsdag 2017-09-13 09:38

The Ragdoll skrev:OK, smart lösning!
Får man också fråga var du köpte dina mc-ventiler?

Det var en kompis som köpte den på en MC-butik i Haninge. Köpte den först för att sätta i gummiproppen, men den var lite kort.

Borde funka och kanske även bli snyggare med en 90-graders ventil.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022841/
SnALE
Nybryggare
Nybryggare

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande