ukeg-fråga

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ukeg-fråga

Inläggav robofon » tisdag 2019-05-14 13:24

Då jag gått över till fat istället för flaskor funderar jag allvarligt på att köpa en ukeg från growlerwerks för att slippa ta med hela fatet när man ska på fest :)
Jag undrar om nån som har en sådan kan förklara hur man smidigast fyller på den från fatet?
Att använda sytråd och partykran antar jag inte är nån hit eftersom det lär ta rätt lång tid, bör man alltså komplettera med grövre slang och nån annan kran?
robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2015-10-17 07:51

Re: ukeg-fråga

Inläggav Djonk » tisdag 2019-05-14 17:13

Inte svar på frågan men med tanke på priset kan det vara värt är fundera på https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... rowler-2-l eller liknande istället. uKeg är ju väldigt fina men på SM var jag imponerad över hur bra öl verkar hålla sig i en vanlig growler. Sen finns det andra minifat för en rimligare peng.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: ukeg-fråga

Inläggav Karl R » tisdag 2019-05-14 21:54

till growlers kan man använda en sån där growlerfyllare...
i princip en slang med ett munstycke i ena ändan, den som fästs i tappkranen, så att du fyller growlern underifrån psss när du flaskfyller. Finns på humleshopen och andra ställen.

jag antar att inte uKeg har nån speciell lösning för just deras produkt.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: ukeg-fråga

Inläggav Djonk » tisdag 2019-05-14 22:15

Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: ukeg-fråga

Inläggav Robert » onsdag 2019-05-15 13:14

Jag har köpt en uKeg och är mycket nöjd med den. Jag använder "Bee's improved Ghetto Blaster" till de gånger jag fyller flaskor (Tack Bee för tipset!) och den går mycket bra att fylla uKeg också.
https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic ... ter#p31305

Bara att montera på partykranen. Det tar inte lång stund att fylla uKeg:en. Man kan ju gasa på med lite CO2 för att skynda på fyllningen. Fatet jag fyller från har jag i kylskåpet.

Robert
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: ukeg-fråga

Inläggav Lindh » onsdag 2019-05-15 17:05



Jag har sedan dess uppgraderat med en silikonpropp så jag kan mottrycksfylla precis som med Bees ghettobrumma. Funkar helt ok men ölen och mottagande flaska bör gärna vara riktigt kalla.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 59 gäster