Lauterhelix

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lauterhelix

Inläggav Cobrac » torsdag 2019-04-18 06:33

Hej,

Någon som har erfarenhet med att använda lauterhelix som falskbotten vid recirkulerande system? Jag har ett tvåkärlssystem där jag har en gryta som värmer vatten, därifrån pumpar jag vatten till det andra kärlet och låter vattnet rinna genom maltbädden tillbaka till grytan. Funkar lauterhelixen till detta eller kommer den att sätta igen sig och bli stopp? Det står i instruktionen att man inte ska använda den i system där man har pump, vet dock inte om det syftar på att man inte ska pumpa vatten baklänges genom helixen eller om den helt enkelt inte skulle vara anpassad för att använda i recirkulerande system. Har dock svårt att se varför man inte skulle kunna det, då den ska fungera som en falskbotten...
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lauterhelix

Inläggav Snow » måndag 2019-04-22 10:39

Jag använder den i min mäsktunna. Dock så använder jag den främst till en "avstängningsbar falskbotten" jag har byggt en ventil om jag kan öppna och stänga med en gängstång ovan maltbädden.

Har dock testat att låta vört cirkulera ner genom bädden och sedan pumpas tillbaka ovan bädden.
Det funkar men flödet blir möjligen lite mindre än genom en riktig hålad botten. Man måste ha makligt flöde på pumpen om det ska funka.

Sen måste man vara noga med att ha rikligt med vatten i botten innan man börjar skopa i malt vid inmäskning. Har man för bråttom med det så får man lätt kompakta klumpar runt Helixen.

Jag har oxå testat att pumpa vört bakvägen genom en Helix, dvs ner i botten på mäsktunnan. Det funkar inte alls, all vört pyser upp där spiralen börjar, så man kan lika gärna sticka ner ett rör och pumpa igenom.

Som falskbotten för lakning och tömning av mäsktunna är den grymt bra, jag är mycket nöjd med den applikationen. Ska testa en gång till att använda den för genomströmning, alá Grainfather.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Lauterhelix

Inläggav Cobrac » måndag 2019-04-22 15:27

Jag provade igår och det fungerade väldigt bra, dock är det som du nämner en aning lågt flöde. Fast nu har jag beställt 1st till att i bottnen. Räcker inte det skaffar jag ytterligare en eller fixar en falskbotten. För att justera eventuell överfyllning till följd av tät maltbädd ska jag montera en elektrisk flottör som stänger av pumpen om mäskkärlet fyller snabbare än avrinning.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster