Minimera syreexponering, oxidering

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Krax » fredag 2019-04-12 12:11

Hallå!

Ska brygga en ale med relativt höga mängder humle (citra/galaxy, ca 150g totalt). Kommer enbart göra hopstand+torrhumling men är orolig för oxidering.
Eftersom jag är fattig som en kyrkråtta så är jag begränsad till rudimentär utrustning, alltså inte möjlighet att tappa upp på fat utan det blir BIAB, hinkar och flaskor.
Hur ska jag göra för att bäst undvika oxidering vid a) torrhumling och b) flasktappning?

Tänkte att jag kanske ska föra över grönölet till ett nytt jäskärl med tappkran efter utjäsning och torrhumla i samband med det (lägga all humle i BIAB påsen) och tappa upp ölet på flaska direkt från det andra jäskärlet?
Eller oroar jag mig i onödan? Det är en sats på 10 liter så kanske bara ska köra på som vanligt?

Tackar för svar!
Krax
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-04-12 11:59

Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav ecmik » fredag 2019-04-12 12:28

Med din utrustning skulle jag torrhumla i såna där nätpåsar med några pinnar kvar till FG. Då plockar jästen upp en del av syret som tillkommer. Sen skulle jag tappa på flaska direkt från jäskärlet (sätt flaskfyllaren direkt på hinkens kran). Kolsyresockret tillsätts direkt i flaskorna innan fyllning. Till sist skulle jag låta varje flaska stå en liten stund innan du ”trycker dit” kapsylen för att låta koldioxiden som släpper från ölen efter tappning”flusha” ut luftutrymmet över ölen i flaskan.

Hoppas det låter rimligt!

Jag skulle definitivt inte tappa om, om jag skulle vilja minimera oxidering.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Krax » fredag 2019-04-12 12:42

Tack! Det låter absolut rimligt.
Ja, tänkte efter och insåg att omtappning av grönöl i samband med torrhumling är förmodligen ingen bra idé. Skulle gissa på att om man ska filtrera bort bottensats innan flasktappning så är skadan minst precis innan? Ang just flasktappning, riskerar jag inte att få massa mög med om tappar upp direkt ur primärjäskärlet? Eller är det mest humle från torrhumling man försöker undvika vid den filreringen?
Utöver det kommer jag att köra minisockerbitar i varje flaska och precis som du säger, låta kapsylen vila ovanpå en stund.
Tack igen
Krax
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-04-12 11:59

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav ecmik » fredag 2019-04-12 12:52

Krax skrev:Skulle gissa på att om man ska filtrera bort bottensats innan flasktappning så är skadan minst precis innan? Ang just flasktappning, riskerar jag inte att få massa mög med om tappar upp direkt ur primärjäskärlet? Eller är det mest humle från torrhumling man försöker undvika vid den filreringen?


Hmm, det beror på hur mycket bottensats du har över krannivån såklart. Jag brukar inte få bottensatsen i hinken så högt, men om du har det så kanske det inte är nån höjdare såklart. Humlepåsarna ska förhoppningsvis hålla inne humleresterna. Idealet är väl att inte få med något alls förutom ölen, och låta jästen i suspension bli din ”nya bottensats” om du förstår. Men när vi snackar oxidering så blir det ett givande och tagande. Om det slinker med lite bottensats från hinken kanske det inte är hela världen om du undviker oxidering. Man kan ju luta hinken lite ifrån kranen så att flödet inte tar med sig mycket mer än det första slabbet kanske? Alternativt ta upp ett nytt hål där du vet att bottenslabbet inte når.. Du får experimentera!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Krax » fredag 2019-04-12 12:54

Ja, det blir att skaffa humlepåsar och sen får jag helt enkelt se hur nivån bottenmög ligger i förhållande till kranen och fatta ett beslut då.
Tack för hjälp! Blir kul det här...
Krax
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-04-12 11:59

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav ecmik » fredag 2019-04-12 13:16

Krax skrev:Ja, det blir att skaffa humlepåsar och sen får jag helt enkelt se hur nivån bottenmög ligger i förhållande till kranen och fatta ett beslut då.
Tack för hjälp! Blir kul det här...


Det är gott med välhumlat, så det är värt besväret! Lycka till!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Djonk » fredag 2019-04-12 14:14

Om du tänker använda pellets är det inte säkert att påsarna lyckas hålla kvar all humle, måste vara väldigt finmaskigt. Strumpbyxor eller lösa pellets + kallkrasch är säkra kort (men vid kallkrasch vill man undvika att det sugs in luft när ölet kyls).
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Krax » fredag 2019-04-12 14:46

Djonk skrev:Om du tänker använda pellets är det inte säkert att påsarna lyckas hålla kvar all humle, måste vara väldigt finmaskigt. Strumpbyxor eller lösa pellets + kallkrasch är säkra kort (men vid kallkrasch vill man undvika att det sugs in luft när ölet kyls).


Det stämmer att jag använder pellets. Tänkte köpa två såna bh-tvättpåsar på H&M och hade även en tanke på att klippa ur en del från något mer grovmaskigt och på något vis täcka mynningen på insidan av tappkranen med det som ett filter. Vad tros om det? Kommer allting att klogga igen och stopp i tappkranen direkt?
Ser ut som att temperaturerna här i Skåne är på väg upp efter en kall vecka och har inte tillgång till kyl för kärlet så får nog tyvärr avstå kallkrash vilket suger. Hade gärna gjort detta något dygn innan torrhumlingen med.
Krax
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-04-12 11:59

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Djonk » fredag 2019-04-12 15:55

Bäst att stoppa direkt från källan, inge roligt att få stopp i kranen, då får jag hellre med lite bös.

Använder https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... plastdunk/ för att kallkrasha direkt i vanliga kylskåpet, med hårt lock för att undvika att suga in syre. Då är det inte så tokigt med sekundär tycker jag. Har fixat kran på 5L-dunken så fyller den ett partyfat smidigt, överkomligt med budget eftersom det också går in i vanliga kylen: https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... t-partyfat

Tror inte att det är värre att få flaskad öl att hålla sig ett tag med hjälp av en sodastream, men det är ju väldigt mycket mer jobb att blåsa ur 14 flaskor före och efter istället för ett partyfat.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Krax » fredag 2019-04-12 18:36

Den där dunken såg ju onekligen intressant ut. Får möblera runt i kylen någon helg när den bättre hälften är på äventyr.
Krax
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2019-04-12 11:59

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav Bobby » torsdag 2019-05-09 10:38

Bara kranen sitter ca 5cm upp på jäshinken så ska man inte flytta till sekundär, det är min bestämda uppfattning.
När jag tappade om till sekundär i början av min bryggarkarriär så blev ölen väldigt oxiderad. Helt i onödan.

Det mesta har sagts ovan, men om jag flaskar så brukar blåsa ur flaskorna med en sodastream innan jag fyller på sockerlag med pipett och sedan flaskar direkt från PRIMÄREN.
Fördelen är att gasen är tung och stannar i flaskan, så när du fyller med öl väller gasen ut men stannar i headspace.
Det har gjort mina flasköl mindre oxiderade helt klart.


Off topic men:
Man kan använda samma princip när man fyller ett corneliusfat - med bra resultat (om man inte kör closed transfer)
Då trycksätter man fatet, öppnar luckan och släpper ner en silikonslang som sitter på jäshinkens kran.
Sen fyller man fatet och ser gasen välla ut medan ölen fylls på. Sen stänger man och trycksätter igen.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Minimera syreexponering, oxidering

Inläggav ecmik » torsdag 2019-05-09 11:01

Bobby skrev:
Det mesta har sagts ovan, men om jag flaskar så brukar blåsa ur flaskorna med en sodastream innan jag fyller på sockerlag med pipett och sedan flaskar direkt från PRIMÄREN.
.


Jag har också ökat hållbarheten på de öl jag flaskjäser (dock aldrig längre humliga öl) genom att inte kapsylera direkt utan låta kapsylen ligga löst på flaskan ett tag innan jag trycker dit den. Koldioxiden i ölen frigör sig och på så vis trycker ut syret i huvudutrymmet. Man märker det genom att kapsylen då och då lättar på trycket.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster