Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav pettersson80 » lördag 2019-03-16 00:55

Tack @Bee
Men vad är det som händer.
Som jag ser det är SM i ölbryggning en gentlemana sport.

Utan heder vinner ingen. Att medvetet justera värden för att få "rätt parametrar" är solklart fusk.
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » lördag 2019-03-16 01:38

pettersson80 skrev:Tack @Bee
Men vad är det som händer.
Som jag ser det är SM i ölbryggning en gentlemana sport.

Utan heder vinner ingen. Att medvetet justera värden för att få "rätt parametrar" är solklart fusk.
Hur kom du fram till den tolkningen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav pettersson80 » lördag 2019-03-16 02:05

Egen tolkning av trådens innehåll samt mina EGNA tolkningar och åsikter.

Att det handla om en gentlemana sport anser jag mig vara tämligen säker på. Har aldrig hört att domarna givits möjlighet att analysera ABV, IBU osv. De måste helt enkelt utgå från att de världen vi anger är korrekt.

JAG anser att om någon avsiktligt justerar parametrar för att de ska passa "mallen/stilen" är fusk.
Vilket är den tolkning jag gör av texten i tråden.
Jag tycker att @Bee har rätt i sitt resonemang och därför tackar jag honom.
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » lördag 2019-03-16 07:49

pettersson80 skrev:Egen tolkning av trådens innehåll samt mina EGNA tolkningar och åsikter.

Att det handla om en gentlemana sport anser jag mig vara tämligen säker på. Har aldrig hört att domarna givits möjlighet att analysera ABV, IBU osv. De måste helt enkelt utgå från att de världen vi anger är korrekt.

JAG anser att om någon avsiktligt justerar parametrar för att de ska passa "mallen/stilen" är fusk.
Vilket är den tolkning jag gör av texten i tråden.
Jag tycker att @Bee har rätt i sitt resonemang och därför tackar jag honom.
Kan du snälla sluta ljuga och förvränga vad jag har skrivit?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » lördag 2019-03-16 08:18

pettersson80 skrev:Egen tolkning av trådens innehåll samt mina EGNA tolkningar och åsikter.

Att det handla om en gentlemana sport anser jag mig vara tämligen säker på. Har aldrig hört att domarna givits möjlighet att analysera ABV, IBU osv. De måste helt enkelt utgå från att de världen vi anger är korrekt.

JAG anser att om någon avsiktligt justerar parametrar för att de ska passa "mallen/stilen" är fusk.
Vilket är den tolkning jag gör av texten i tråden.
Jag tycker att @Bee har rätt i sitt resonemang och därför tackar jag honom.


Vem har sagt att någon avsiktligt har justerat parametrar? Om man man till exempel brygger en ipa och sedan justerar värdena och receptet i anmälan för att få till en tysk pilsner, är det vad du tror att jag menar? Jag ser egentligen ingen anledning att bemöta dina påhopp för att tävla i en "gentlemana sport" men men. Jag har fortfarande inte sagt att jag har ändrat något i efterhand. Men den jag menar att man KAN göra (om man inte är mån om "gentlemana sport kanske) är att justera värdena så att de stämmer bättre överens med verkligheten. Låt säga att Raymond brygger en XX-öl med ett förväntat FG på 1,012 (där det enligt typdeffen ska ligga mellan 1,008 och 1,015) och det landar på 1,013. Då kan Raymond välja mellan att justera i receptet/anmälan eller späda ölen (och justera OG, IBU, EBC etc. så klart.) På vilket sätt är Raymond inte en "gentlemana sportslig" bryggare enligt dig? (Hint: svara helst inte utan låt tråden dö och brygg din egen tävlingsöl istället för att bedriva häxjakt på andras).

Snälla Admin, döda tråden!
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Grindcrusher » lördag 2019-03-16 09:06

Jag undrar om inte Petterson tror att någon lämnat in påhittade värden för att de ska hamna inom typdefinition?

I det här fallet tror jag det diskuteras om det inskickade receptet ska matcha den bryggda ölen till 100% eller om 90% duger. Förutsatt att allt är inom ramen för typdefinitionen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » lördag 2019-03-16 10:12

Grindcrusher skrev:Jag undrar om inte Petterson tror att någon lämnat in påhittade värden för att de ska hamna inom typdefinition?

I det här fallet tror jag det diskuteras om det inskickade receptet ska matcha den bryggda ölen till 100% eller om 90% duger. Förutsatt att allt är inom ramen för typdefinitionen.
Jag och @ApocalypseDude har diskuterat via PM, jag tolkade det som att det var allvarligare än vad det verkar. Snarare att tänja gränser än att bryta dom. Det väcker flera saker för DK att diskutera.

Man kan diskutera om recept och angivna parametrar måste stämma då anmälan stänger. I reglerna så står det Idag bara att ett komplett recept ska anges. Inte att faktiska mätvärden från färdig tävlingsbrygd ska anges. Vad är ett recept egentligen, en bryggspec eller en brygglogg?

Min personliga tolkning är att man ska vara färdig tills anmälan stänger, och att värdena för den faktiska brygden ska anges, men det står inte i reglerna.

Sen kan man diskutera om det är "fusk" att ändra ölets parametrar efter stängd anmälan även om man håller sig inom typdeffen. Det står inget om det i reglerna. Att bryta typdeffen är ju tydligt felaktigt.

Jag vill passa på att be @ApocalypseDude om ursäkt för påhopp och önska honom lycka till i tävlingen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » lördag 2019-03-16 10:22

Bee skrev:[quote="Grindcrusher"]Jag undrar om inte Petterson tror att någon lämnat in påhittade värden för att de ska hamna inom typdefinition?

I det här fallet tror jag det diskuteras om det inskickade receptet ska matcha den bryggda ölen till 100% eller om 90% duger. Förutsatt att allt är inom ramen för typdefinitionen.
Jag och @ApocalypseDude har diskuterat via PM, jag tolkade det som att det var allvarligare än vad det verkar. Snarare att tänja gränser än att bryta dom. Det väcker flera saker för DK att diskutera.

Man kan diskutera om recept och angivna parametrar måste stämma då anmälan stänger. I reglerna så står det Idag bara att ett komplett recept ska anges. Inte att faktiska mätvärden från färdig tävlingsbrygd ska anges. Vad är ett recept egentligen, en bryggspec eller en brygglogg?

Min personliga tolkning är att man ska vara färdig tills anmälan stänger, och att värdena för den faktiska brygden ska anges, men det står inte i reglerna.

Sen kan man diskutera om det är "fusk" att ändra ölets parametrar efter stängd anmälan även om man håller sig inom typdeffen. Det står inget om det i reglerna. Att bryta typdeffen är ju tydligt felaktigt.

Jag vill passa på att be @ApocalypseDude om ursäkt för påhopp och önska honom lycka till i tävlingen.[/quote]Tack så mycket!

Jag tar det här med tävlandet på ganska stort allvar så jag med flera blir ganska illa till mods när det börjar snackas om fusk och så. Håller med om att regler, registrering etc bör vara så tydliga som möjligt så att man slipper gissa och tolka. Det är lätt att missförstå varandra och när det sedan dyker upp folk i diskussionen som bara vill ta parti för någon och "hålla med" baserat på egna tolkningar och åsiker pallar man inte riktigt. Jag tycker att det är svinkul att tävla och ser fram emot att lämna in ölen till DT imorgon. I framtiden ska jag tänka efter en gång extra innan jag skriver ett inlägg eller besvarar något i forumet med tanke på hur svårt det är att ta bort inlägg.

Ha det gött själv, Bee och lycka till om du ska tävla!

Och Pettersson, vill du fortsätta pussa Bees stjärt eller hacka på mig rekommenderar jag PM.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav simonarvestrand » lördag 2019-03-16 11:36

Kanske står här men inte sett det när jag skummat igenom allt.

men om jag har en dubbel ipa som håller sig inom typdef när det gäller og och fg men hamnar 0,1% under abv i typdeffen
blir drycken diskad då?
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » lördag 2019-03-16 11:48

simonarvestrand skrev:Kanske står här men inte sett det när jag skummat igenom allt.

men om jag har en dubbel ipa som håller sig inom typdef när det gäller og och fg men hamnar 0,1% under abv i typdeffen
blir drycken diskad då?
Du kan inte anmäla till DT med fel parametrar värden. Anmälningsystemet säger nej.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav simonarvestrand » lördag 2019-03-16 11:55

Bee skrev:Du kan inte anmäla till DT med fel parametrar värden. Anmälningsystemet säger nej.


Med rätt og och fg går det. har gjort det.
Om det händer som för mig så finns ingen ipaklass vad jag vet som man kan anmäla till.
finns en dödzon på abv bland ipor
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » lördag 2019-03-16 12:06

simonarvestrand skrev:[quote="Bee"]Du kan inte anmäla till DT med fel parametrar värden. Anmälningsystemet säger nej.


Med rätt og och fg går det. har gjort det.
Om det händer som för mig så finns ingen ipaklass vad jag vet som man kan anmäla till.
finns en dödzon på abv bland ipor[/quote]OK, jag kommer ihåg det som att anmälan sa fel till mig när jag avrundade uppåt istället för neråt på ABV som låg på gränsen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav simonarvestrand » lördag 2019-03-16 12:18

Hade mycket väl kunnat justera , kan ju vara ett rent mätfel men jag reggade den precis som jag mätt den.
får väl se om nån tycker det är fel.
gick ju registrera iallafall.
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Bee » lördag 2019-03-16 16:57

simonarvestrand skrev:Hade mycket väl kunnat justera , kan ju vara ett rent mätfel men jag reggade den precis som jag mätt den.
får väl se om nån tycker det är fel.
gick ju registrera iallafall.
Sannolikt kommer ingen göra notis.
Har för mig att DK har "Hellre fria än fälla" policy.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav t_m_jansson » måndag 2019-03-18 09:26

Hej.
Orsaken till att anmälan stänger när den gör är det måste vara klart för planering.
Vi ska bestämma vilka öl som ska dömas vart och bestämma domargrupper, för att sätta domargrupper måste vi veta vilka öltyper som domarna ska tävla i
Detta måste vara klart innan inlämning och sortering.
Efter inlämning kommer logistik för transport som måste vara klart innan ölen ska dömas vilket sker 2 veckor innan SM.

När det gäller mängdrabatten så har det att göra med att hålla ner antalet inlämnade öl, kanske inte helt optimalt men ändå.

/Micke (DK)
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2019

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst