Syrgasflaska från Jula

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-16 16:19

ecmik skrev:Rätta mig om jag har fel, men problemet med diffusion är väl att jästen behöver väl sitt syre redan i första (eller andra?) fasen? Upptaget av syre sker väl mer eller mindre omgående efter pitch? Så några dagars diffusion räcker således inte som syresättning även fast det i teorin slutligen i teorin når okej nivå?


Det är mycket riktigt fram till när jäsningen startar som det gäller. Visserligen kan jästen tillgodogöra sig syre även efter jäsningen har startat, men då är ju diffusion kört. Men om 1 ppm per timma stämmer så...jag ska se om jag hittar den mätningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-16 17:05

ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Drake » lördag 2019-03-16 22:51

[quote="Bryggpeter"Kom ihåg att inte använda Starsan på den bara
Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]


Que?
Jag dränker min 0,5:a i Star-san varenda gång jag använt den! Låter som om Star-san skulle vara rena honungskladdet, men så är det ju inte. Vad har du fått det där ifrån?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Djonk » söndag 2019-03-17 01:40

Outspädd är Star-san bra kladdig när den torkar :mrgreen: (men normalt har man ju utblandat till typ 0,15%)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Karl R » söndag 2019-03-17 13:21

at: ekstedt m.fl.
jag har svårt att tro på den undersökningen du hänvisar till, att de skulle fått sådana resultat, åtminstone i hembryggarmiljö.

Sen står det i artikeln inget om vilken utrustning de använder (vad jag kan se), vilken volym deras setup är, om de pumpar runt vattnet osv osv.

Att kraften, inte syrets kraft, men rörelsen i sig (vad den nu kan heta; entropi??) skulle vara så stark att du återsyresätter 20-30 liter stillastående vatten på några timmar från 0 --> 5 ppm genom bara återdiffusion över ytan, verkar märkligt. Pratade med en kompis som är väl insatt i det här, vi räknade inte på det, men väl diskuterade. Det som händer mellan luftlagret och vattenlagret, i gränssnittet, är att du får som zoner, både ovanför och under ytan, där sammansättningen i gasen/vätskan är annorlunda än resten. blir som en inneboende tröghet.

visst, sen är inte 5 ppm mer än just 5 ppm, alltså väldigt lite.


Skrev ett liknande inlägg igårkväll, men strök det sen, men min huvudpoäng här är att det finns mer att ta reda på, artikeln är inte vägs ände.

Om nån med häftiga matte- och kemikunskaper har lust att räkna på det för communityns räkning kan jag skicka en hembryggd som tack... =)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ekstedt » söndag 2019-03-17 15:43

Karl R skrev:at: ekstedt m.fl.
jag har svårt att tro på den undersökningen du hänvisar till, att de skulle fått sådana resultat, åtminstone i hembryggarmiljö.

Sen står det i artikeln inget om vilken utrustning de använder (vad jag kan se), vilken volym deras setup är, om de pumpar runt vattnet osv osv.


Effekten är ju *större* i en hembryggarmiljö än för ett större bryggeri på grund av större yt/volym-förhållande. Det är just därför de har utvecklat speciella metoder för lågsyrebryggning för hembryggare.

Men visst, det är lite oklart hur de har mätt. Det är ju lite knepigt med mäsk också, kanske har de mätt i vätskeskiktet längst upp. Å andra sidan är det tysk bryggning med mycket mäskvatten.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » söndag 2019-03-17 19:29

Instämmer... Det finns massor att läsa och lära både från vetenskapliga tester och något mer amatörmässiga. Det är intressant och ofta mkt lärorikt men med det sagt så är det så stora skillnader på förutsättningarna både mellan bryggerier, men inte minst i hembryggarsammanhang, att det helt enkelt svårt att uppnå samma resultat.

Själv låter jag mig inspireras och testa själv både när det gäller metoder och råvaror. När det gäller syresättning så kan jag själv märka saker när jag mäter. Oavsett vad litteraturen säger så stämmer följande på min setup:
1. Ren syrgas ger mig snabbare jässtart och någon pinne till. (Jag har jämfört med split batcher med wpl090). Trots att det kanske inte borde jäsa ut mer. Upplever även att jag får men renare jäsning med mer clean smak. Teoretiskt borde det kunna skilja sig mellan olika jäststammar givetvis.
2. När jag testat att koka vatten ca 10 min kommer jag ner från ca 9 ppm ur kranen till 0.8 ppm.
3. Kyler snabbt till 18 C och låter 20l vattnen bara stå still i en vanlig jäshink i 24 tim utan lock har jag ca 4 ppm.
Borde givetvis testa med vört men jag vill inte offra en hel batch.

Men jag uppmuntrar var och en att experimentera och hitta vad som ger er bäst resultat.

Happy Brewing


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » söndag 2019-03-17 21:58

Bryggpeter skrev:Borde givetvis testa med vört men jag vill inte offra en hel batch.

Men jag uppmuntrar var och en att experimentera och hitta vad som ger er bäst resultat.

Happy Brewing


Tack för detta! Älskar när folk nördar in sig riktigt ordentligt!

I praktiken låter vi ju heller sällan vörten stå helt öppen i några timmar, utan locket åker ju på omgående. Skulle det spela någon roll för mängden syre som eventuellt skulle gå ner i vörten genom naturlig diffusion? Jag menar, ibland är ju utrymmet över vörten inte många liter.. Spontant känns magkänslan att det är riktigt långsökt att det skulle göra nån större positiv skillnad för jäsprocessen i alla fall.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Djonk » måndag 2019-03-18 00:59

@Bryggpeter: har du gjort samma test med diverse sätt att försöka syresätta vattnet? T.ex. låta det strila ner från hög höjd och skaka hinken ordentligt.

Kommer
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » måndag 2019-03-18 18:25

Djonk skrev:@Bryggpeter: har du gjort samma test med diverse sätt att försöka syresätta vattnet? T.ex. låta det strila ner från hög höjd och skaka hinken ordentligt.

Kommer


Nej det har jag inte. Men vore intressant givetvis... Men för egen del har jag hittat en metod som jag tycker funkar för mig och vill gärna tro att jag fattar lite mer hur det funkar nu iaf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 67 gäster