Syrgasflaska från Jula

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bönan » fredag 2019-03-15 20:36

vad heter regulatorn man ska ha till ?
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » fredag 2019-03-15 20:42

Minns ek art.nr så kolla med ditt Julavaruhus. Den måste dock beställas som en reservel då den annars bara ingår i svetskittet som den tillhör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » fredag 2019-03-15 22:48

Ytterligare en fråga till dig, Bryggpeter. Vad är din erfarenhet av eventuellt syresättningskrångel med diffusionsstenar? Kan en sten bli gammal/igensatt/tappa i förmåga av någon anledning? Jag köpte en 0.5 micron sten från AliExpress för två år sedan, och desinficerar den med StarSan. Har undvikit att röra den med fingrarna vilket jag hört ska va dumt.

Kan den göra att syret löser sig sämre i vörten av nån anledning? Är nämligen inne på att syresättningen är boven i mina jäsproblem.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » lördag 2019-03-16 00:12

Det borde du kunna se om du har problem med stenen. Om du kör den i ett glas vatten tex så skall du se om det ev är igensatt. Det skall pysa jämt runt om och i änden av stenen. I hörnen kommer det mindre pga att godset är som tjockast där och gasen får ett större mottryck. Så det är lugnt.
Däremot så skall du INTE använda Strasan om du vill vara säker på att inte sätta igen den.
Det är mkt fina porer och Starsan kan klibba igen dessa om du inte har flöde/övertryck samtidigt.
Jag doppar ”pinnen” med stenen i kokande vatten ett par minuter innan jag skall syresätta vörten. Själva pinnen eller slangen, vad du nu använder kör du Starsan på.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-16 07:08

Bryggpeter skrev:Däremot så skall du INTE använda Strasan om du vill vara säker på att inte sätta igen den.
Det är mkt fina porer och Starsan kan klibba igen dessa om du inte har flöde/övertryck samtidigt.


Hmm, jag har ofta låtit stenen och ”pinnen” ligga i StarSan nån timma under tiden jag fixar och trixar med vört och jäst. Inget övertryck då alltså.. Ska kolla med vatten senare idag, men det låter ju som den kan ha fått sämre syresättningseffekt kanske..
Senast redigerad av ecmik lördag 2019-03-16 07:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-16 07:25

Får nog bli så att jag byter ut hela syresättningsanordningen faktiskt. Det finns två varianter av diffusionssten på Humlegården - Är 2 um (micron?) eller 0.5 um bäst för syresättning?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-16 11:13

ecmik skrev:Är nämligen inne på att syresättningen är boven i mina jäsproblem.


Det har jag väldigt svårt att tro med tanke på det jag skrev tidigare om diffusion.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » lördag 2019-03-16 11:18

ecmik skrev:Får nog bli så att jag byter ut hela syresättningsanordningen faktiskt. Det finns två varianter av diffusionssten på Humlegården - Är 2 um (micron?) eller 0.5 um bäst för syresättning?

Tack för all hjälp!


Ju mindre bubblor desto effektivare. Men båda funkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-16 11:27

ekstedt skrev:Det har jag väldigt svårt att tro med tanke på det jag skrev tidigare om diffusion.


Om det INTE är syresättningen så har jag fasiken inget annat kvar att felsöka på. Ska testa att vispa i luft nästa bryggning för att va lite säkrare på att det syresätts till lagom nivå åtminstone. Sen får vi väl se. Och så ska jag fixa ett fast ferment test och se ifall det visar nåt.

Men jästen (3068) va 4-5 månader gammal, en förkultur på 1.2L (till 1.057, 22L). Den kom igång under 12h. Sen dekanterade jag efter flera dagar i kylen, och väckte den med några deciliter vört på bryggdagen. Kan inte se att jästen va i dåligt skick i alla fall. Jäste ut till 1.016.
Senast redigerad av ecmik lördag 2019-03-16 11:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » lördag 2019-03-16 11:30

ekstedt skrev:[quote="ecmik"]Är nämligen inne på att syresättningen är boven i mina jäsproblem.


Det har jag väldigt svårt att tro med tanke på det jag skrev tidigare om diffusion.[/quote]

Det där är intressant... men det är mycket olika rykten och skrönor som fluktuerar. Jag föredrar att empiriskt testa själv. Jag har testat med DO mätning på kokat och svalnat vatten och testat att mäta och visst det kommer in syre med tiden men utan rörelse på ytan så går det väääldigt långsamt.
Stilla vätska behöver flera dygn för att komma upp i samma syrenivåer som innan reduceringen. Men det är också i princip linjärt beroende av ytan. (Bortsett temperatur, lufttryck osv).
Rörelse på stor yta är däremot rätt effektivt. Därför har många akvarister övergett syresten tillförmån för pump som skapar ytrörelser.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-16 11:31

Det är ju inte katastrofalt FG, men tidigare har jag alltid landar på 1.011-12. Och det är tredje ölen på raken som stannat för kort.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Rotsac » lördag 2019-03-16 11:48

ecmik skrev:Får nog bli så att jag byter ut hela syresättningsanordningen faktiskt. Det finns två varianter av diffusionssten på Humlegården - Är 2 um (micron?) eller 0.5 um bäst för syresättning?


Jag fick ej syret att komma ut ur den med mindre porer, det läckte då istället ut ur slangen.
Eller så lossnade slangen från regulatorn. Tvärstopp.
Den med större porer funkar däremot. Men om man inte kokar den lite då och då så sätts den delvis igen, och då kommer syret ut vid övergången mellan sten och slang i hinken om man drar på ordentligt, vilket ger oönskat stora bubblor.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » lördag 2019-03-16 11:53

Se där... du har du iaf hittat en felkälla. Det är ju positivt.
Vet inte om det går att rätta stenar tex genom att koka länge under tryck men det kan vara värt att testa kanske... Annars bara att köpa en ny. Kom ihåg att inte använda Starsan på den bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-16 15:43

Bryggpeter skrev:Det där är intressant... men det är mycket olika rykten och skrönor som fluktuerar. Jag föredrar att empiriskt testa själv. Jag har testat med DO mätning på kokat och svalnat vatten och testat att mäta och visst det kommer in syre med tiden men utan rörelse på ytan så går det väääldigt långsamt.
Stilla vätska behöver flera dygn för att komma upp i samma syrenivåer som innan reduceringen. Men det är också i princip linjärt beroende av ytan. (Bortsett temperatur, lufttryck osv).
Rörelse på stor yta är däremot rätt effektivt. Därför har många akvarister övergett syresten tillförmån för pump som skapar ytrörelser.

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det är inga skrönor eller rykten jag hänvisar till utan faktiska mätningar. Det vore bra om du kunde precisera dig med siffror så att man kan jämföra.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-16 16:04

ekstedt skrev:Det är inga skrönor eller rykten jag hänvisar till utan faktiska mätningar. Det vore bra om du kunde precisera dig med siffror så att man kan jämföra.


Rätta mig om jag har fel, men problemet med diffusion är väl att jästen behöver väl sitt syre redan i första (eller andra?) fasen? Upptaget av syre sker väl mer eller mindre omgående efter pitch? Så några dagars diffusion räcker således inte som syresättning även fast det i teorin slutligen i teorin når okej nivå?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster