Hård slang till koldioxid till ölfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » lördag 2019-03-09 10:11

Snabb fråga som kanske finns besvarat men jag har inte hittat något specifikt om det. Bara att hård slang går att använda till gas.

Är det inte risk för smygläckage om man använder JG-koppling mellan hårda PE-slangar? På samma tema, blir det verkligen tätt om man klämmer fast med slangklämma i metall på regulatorn och kulkopplingen?

Jag vill byta till någon tunn slang. Jag har armerad mjuk PVC nu. Egentligen måste inte slangen vara hård men jag har inte sett något annat.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2019-03-09 11:23

Enda anledningen till att använda hård slang är väl att den tål högre tryck än en mjuk dito.
Använder själv silikonslang som både öl och gasslang och det fungerar utmärkt upp till 1,5-1,6bar, går man över det sväller den som en ballong och tappar formen.
Ölslangen blir inte utsatt för högre tryck än 1,2bar så den har inte ens några slangklämmor. Gör det lätt att dela när det är dags för rengöring.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » lördag 2019-03-09 12:28

Den PE-slang som finns att köpa på bryggbutiker är tunn. Jag vill använda den eftersom den är tunnare än den tunnaste silikon jag sett där men det kanske går att få tag på någon annanstans. Jag vet inte heller hur man skall få på så liten innerdiameter på regulatorn. Reducerare borde väl finnas någonstans så att den börjar tjockt.

Frågan gäller egentligen bara hur tätt det blir med hård slang.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2019-03-09 13:14

Hänger inte riktigt med på vad du menar men silikonslang är ju betydligt mer flexibel än vad en PE-slang är oavsett tjocklek och kan därför krängas på betydligt större anslutningar än vad slangen egentligen är gjuten för.

Värmer du änden på PE-slangen i varmt/kokande vatten en stund blir den mjuk och det går att kränga på en vanlig slanganslutning. Sen om det behövs någon slangklämma för att bli tätt vet jag inte.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » lördag 2019-03-09 13:40

Jag menar så här. Den silikonslang som jag har sett hat större ytterdiameter än 3,3 mm ID PE. Därför är den inte aktuell eftersom jag vill ha så tunn som möjligt. Skulle jag hitta en i silikon skulle den ha för liten innerdiameter för att passa på regulatorn. Iaf min. För hård slang finns ju John Guest som reducerare och på regulatorn kan man säkert göra som du föreslog och sedan klämma med rostfri klämma på tjockare PE. Frågan är hur erfarenheter ser ut av att köra hård slang och JG plus slangklämma för gas. För ölet fungerar det ju bra.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Drake » lördag 2019-03-09 14:34

JG-kopplingarna används ju i pneumatiska applikationer så det är klart att dom funkar för gas.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » lördag 2019-03-09 14:59

Ja, jag vet att vi har liknande inbyggda kopplingar på jobbet för gas men de är robustare och i metall. Dessutom är de slangarna i teflon. Om de däremot skulle läcka lite där märks det inte. Det är så stor skala. En tub till Sodastream tar ju slut ganska snabbt om det läcker lite.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Bönan » måndag 2019-03-11 06:57

finns tryckluftskopplingar som är gjorda i metall, använd sådana om ni är oroliga
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Drake » måndag 2019-03-11 11:37

JG i plast håller tätt utan problem. Har använt dom i många olika applikationer utan att en enda läckt. Vanliga tryckluftskopplingar däremot tycker jag pyser och fräser för jämnan. Swedol har slang och JG-kopplingar i metall och du absolut behöver det.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav assistredo » tisdag 2019-03-12 00:39

JG är ju instickskopplingar för hård slang. Jag använder både JG och metallkopplingar för pneumatik/hydraulik till kolsyran. Jag har huvudsakligen hård slang av polyamid och polyuretan i dimensionen 6mm ytter/4mm inner. JG-kopplingarna är mest de svarta för metriska mått. De grå för 5/16" (7,93mm) funkar dock även för 8mm slang vilket jag också har i vissa fall.

Jag har bytt ut slangnippeln (skruvat ut den ) på regulatorn och satt dit en instickskoppling med samma gänga i ena änden. Då behövs ingen slangklämma där.

Jag använder dock även slangnipplar med lös överfallsmutter för FFL-koppling till corneliuskopplingarna. Där finns en tunn nippel som funkar med 6mm-slangen. Får där använda en sån där slangklämma som man klämmer fast med tång.

Håller tätt, så tunna hårda slangar är smidiga men hårda nog att inte få veck.

IMG_1144_mod1.jpg
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » onsdag 2019-03-13 14:00

Vilken information! Riktigt bra.

Jag har varit hos en slangdetaljist och de hade inte sett JG i plast för gasledningar som bryggare brukar använda men de hade en uppsjö av varianter av metall så någonting passar garanterat. De talade sig också varma om polyuretan och vinyl som du har eftersom de var mjukare. Jag skall också ta bort regulatorns koniska nippel och sätta dit något annat. Jag vet inte vad det är för gänga men den går väl att ta med. Bäst vore om detta kunde bli en snabbkoppling av någon typ direkt på regulatorn. Likadant på sidan för kulkopplingen. Där har jag den gängade typen med överfallsmutter i metall som du och sedan konisk nippel till 6 mm ID PVC. Den gängan vore ju perfekt om de hade något till också som sedan säkert kan fästa en slang.

Även om jag nu tror att jag lutar åt att investera i en mjuk slangkonstruktion undrar jag vad det är för snabbkopplingar jag ser på bilden. Den i metall ser ut som något som man sticker in i någon push-in-variant för hård slang. Den svarta till höger är det något du skruvat in i regulatorn direkt? Var har du köpt det där?

Vad jag egentligen behöver är en snabbkoppling, och då helst inte en JG om man drar ur och i hela tiden, någonstans efter regulatorn för att kunna byta enkelt mellan en slang som permanent sitter in i ett kylskåp med kulkoppling i slutet innanför och sedan en för att ha fatet med gas påkopplad utanför.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav assistredo » onsdag 2019-03-13 18:14

Både JG och de i metall är instickskopplingar och inte några egentliga snabbkopplingar även om de går att ta isär med "det rätta knycket". Både JG och metallvarianten har dock komponenter enligt bilden som har en slätände/stam i ena änden som kan in och ut lättare och oftare. Nämnas bör att det finns andra JG snarlika fabrikat ex. DMFit och Legris. Mina metallkopplingar har ingen märkning så jag vet inte fabrikatet.

Var jag köpt JG-kopplingen som skruvas i regulatorn (den längst upp till höger) kommer jag inte ihåg. Gängan kan vara 1/4" BSP eller möjligen 1/8" BSP. Nu har jag metallvarianten i regulatorn. Hittar du en adapter med MFL i ena änden och rätt BSP-gänga i den andra så kan du skruva den i regulatorn och använda samma överfallsmutter och nippel som till kulkopplingen. https://www.candirect.eu/Adapter-7-16-UNF-x-G-1-4_1

OBS När du säger "regulatorns koniska nippel" - är det en vanlig slangnippel? Det finns faktiskt regulatorer som redan har en MFL-koppling men då bör man ju se hangängan där.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » onsdag 2019-03-13 21:46

Jag menar en slangnippel i regulatorn i metall och det ser ut så här https://maltmagnus.se/p/utrustning/fatt ... lator.html men jag kan inte ta loss den just nu. Den är säkert gängad i reglatorn invändigt eller utvändigt det är jag rätt säker på. Bäst vore ju om den gängan direkt kunde bli en snabbkoppling vars motsvarande del sedan går över i en slang. Jag skall se vad som finns hos detaljister. Om det inte finns något till alla punkter och man måste ha en slangnippel med klämma så får jag leva med det. Om jag kör mjuk slang dvs.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav assistredo » torsdag 2019-03-14 01:11

Om du tittar närmare hos maltmagnus så kan du se att de säljer en utbyggnadsdel till regulatorn med JG-kopplingar. Man får då skruva bort nippeln och sätta in denna del istället. M.a.o. går det bra att skruva bort nippeln och sätta dit annat.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Hård slang till koldioxid till ölfat

Inläggav Brewhog » torsdag 2019-03-14 15:42

Jo då, jag ser att man kan få koppling på både regulator och kulkoppling utan slangnippel om man väljer hård slang. Det är ju frestande. Vi får se.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster

cron