IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav dagw » torsdag 2019-03-07 20:47

Mina IBU-beräkningar där jag försöker tillämpa J Palmers How To Brew sid 56 - 60 stämmer rätt illa med recept jag läser. Alltså gör jag fel, men hur?

Enligt Palmer är IBU = hop [g] x alfa [%] x U x 10 / volym [l] och U utilization enligt tabell, U = f(time, SG).

Här får man gissa vad volym betyder, men jag tillämpar volym i kokets avslut. Som SG använder jag BG med viss ledning av Palmers text.

Som jämförelse hittar jag ett FB-inlägg av G Lindhs där (kanske är det ett bryggprogram som räknat fram detta?)
5 g alfa 13.0 % boil 60' -> 9.7 IBU för recept med "20 L i jäshink, OG 1.059"

Om man då antar 22 L vid kokslut och BG 1.050 får man U = f(t=60,BG=1.050) = 0.231 ->
-> IBU = 5 x 13.0 x 0.231 x 10/22 = 6.8 dvs 30% för lågt.

Tacksam för tips och rättelser från er !
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav skyking » fredag 2019-03-08 06:57

Den sistnämnda beräkningen tycker jag verkar rimliga. I den första framgår det inte hur man räknat, det kan mycket väl vara helt andra förutsättningar så det kan mycket väl stämma under dessa andra förutsättningar.

Det man skall veta dock är att de flesta (i praktiken läs:alla) saknar möjlighet att faktiskt mäta IBU. De har med andra ord inget annat an sina beräkningar att gå på bortsett från smaken vilken iofs är viktigast men ger ingen siffra på beskan).

så egentligen kan man räkna lite hur man vill. Missförsta mig rätt nu: det är viktigt att beskan blir rätt.Men är den rätt enligt beräkningar men smakar fel ändå såkvittar det vilken formeldu använt (det är ändå fel)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav Kenneth » fredag 2019-03-08 09:10

Den generella formlen IBU = hop [g] x alfa [%] x U x 10 / volym [l] och U utilization är korrekt.
Problemet är att få fram rätt utbytesvärde.
Volymen avser den volym som fås efter kokslut och kylning till runt 20ºC.
Obs att volymen är betydligt större vid 90-100ºC, så du ska mäta/uppskatta volymen efter kylning av vörten.

Så tillbaka till U, det finns ett antal olika formler som beräknar utbytet, Rager, Garetz, Tinseth är de vanligaste.
Se http://www.realbeer.com/hops/FAQ.html som är en rätt bra sammanställning av dessa tre.

Sedan har du också en skillnad mellan hel humle, humlekottar och pellets.
Jag brukar lägga till en "kottfaktor" på 20% mer för pellets än för kottar.
Tyvärr har jag inte någon referens till det, men har läst det någonstans i en bok eller på någon websida.

Till det kommer också hur mycket kok du har, kraftig kokning ger högre utbyte än om det bara sjuder.

Kollar man på Garetz formel tillkommer ytterligare faktorer såsom, lufttryck (höjd över havet) med flera.

Dessutom tillkommer en åldersfaktor på humlet, den alfasyra som anges är när humlet är färkst (nytt).
Alfasyran avtar med tiden.

För att vara riktigt säker på hur mycket utbyte du får så måste du lämna in ditt öl för en analys.
Det kan dock vara svårt att hitta ett lab för en amatör, men det går nog att leta reda på.

Slutligen:
Det kan vara enklare att helt enkelt konstatera att ditt IBU, och andras, är en ungefärlig siffra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav assistredo » fredag 2019-03-08 12:58

Kenneth skrev:Dessutom tillkommer en åldersfaktor på humlet, den alfasyra som anges är när humlet är färkst (nytt).
Alfasyran avtar med tiden.

Vad som står på påsen - ja - vid packningen kan värdet också variera beroende på var i i den större mängden man tar det som hamnar i påsen.

I ett äldre bryggprogram jag har kan man lägga in åldersfaktor och förvaringssätt (temp mm) och i ett modernt jag också har har jag ännu inte hittat en sådan funktion. Vid en jämförelseberäkning av ett humle mellan dessa - med samma formel -(Tinseth) gav den ena 42 IBU och den andra 60 IBU (!). Humlet var 2018 års skörd.

Relax - don´t worry - have a homebrew.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav Djonk » fredag 2019-03-08 14:55

Provsvaren som jag har sett verkar ofta skilja sig markant från det beräknade värdet, så kanske är det snarare en personlig referens än ett ungefärligt värde.

Apropå gammal humle köpte jag på mig en del (vacuumpackad, fryst) med flera år på nacken som har fungerat bra att brygga med, har inte testat split batch men i alla fall upprepat recept utan att märka någon stor skillnad.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav ekstedt » fredag 2019-03-08 15:54

Värt att notera är att formlerna och bryggprogrammen ofta skattar IBU för vört, vilket skiljer en hel del (~20 %) från det färdiga ölet på grund av att humleoljor fastnar på jästcellerna. En annan felkälla är att formlerna ofta är kalibrerade mot större bryggverk vilka har bättre utbyte än våra 30-litersgrytor.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav Kenneth » lördag 2019-03-09 09:03

ekstedt skrev:Värt att notera är att formlerna och bryggprogrammen ofta skattar IBU för vört, vilket skiljer en hel del (~20 %) från det färdiga ölet på grund av att humleoljor fastnar på jästcellerna.


Jag har svårt att hitta belägg för påståendet ovan.
Tvärtom så hittar jag belägg för att åtminstonde både Garetz och Tinseth tar hänsyn till jästens påverkan på beskan.

I Norm Pyles artikel så står det:
"It has been reported that since iso-alpha acids possess a slight electrical charge, they can be lost in many ways. Among these are absorption into the yeast cell walls (and subsequent removal of the yeast), attachment to coagulating proteins (and subsequent removal of this trub), attachment to filters, etc. It is unclear if Mr. Rager's utilization numbers have assumed these losses, but it can be assumed that Tinseth and Garetz did take them into account. The Garetz numbers below represent average yeast flocculation; he also provides tables which represent fast and slow yeast flocculation."


Jag skulle tro även att Rager har tagit hänsyn till det, även om det år svårt att hitta information om Ragers siffror.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-09 10:45

Tinseth har själv bekräftat att hans siffror gäller för vört. Vad Pyles säger kan vi således bortse från. Bättre att gå till primärkällorna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav Kenneth » lördag 2019-03-09 11:01

This revision reviewed by Glenn Tinseth


Kan du ange en källreferens så vore det toppen.
Jag har letat efter just detta rätt länge men jag hittar bara motsatsen till det du skrivit.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-09 11:14

Kenneth skrev:Kan du ange en källreferens så vore det toppen.
Jag har letat efter just detta rätt länge men jag hittar bara motsatsen till det du skrivit.


Det var någon här på forumet som mejlade Tinseth och fick svar. Det är nog bara att söka på Tinseth med forumets sökfunktion.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: IBU, mina beräkningar blir fel - Hjälp!

Inläggav GurraG » onsdag 2019-03-13 00:11

https://www.google.com/amp/s/otterbo.wo ... rmeln/amp/

Här finns en mailkonversation med herr Tinseth, som klargör att det är IBU i vörten det rör sig om.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-01-03 17:35


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster