Jäsa i Patina-gryta?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » torsdag 2019-02-14 15:34

Finns ju rostfria jäskärl som mer eller mindre är som en gryta med tappkran.
Då jag har två grytor på 36 liter varav en har tappkran som jag lakar från och som efter lakning skulle kunna rengöras ordentligt för att sen jäsa i så började funderingarna.

Tätheten på locket? Läste någon stans att det bildas ngt? som är tyngre än luften och som bildar ett ”lock” över vörten, så tätheten ovanför vörtgränsen var inte så viktig. Stämmer detta? Borra ett hål i ett av locken till jäsröret är ju nemas problemas. Sen ett spännband mellan handtagen och över lock-handtaget borde bli rätt tätt. Eventuellt en packning runt så är nog den saken biff.

Vad tror ni? Någon som testat?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-02-14 18:02

Visst går det. Om locket inte håller tätt kan du skippa att göra hål också, exempel https://onepotbrewing.com
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Drake » torsdag 2019-02-14 20:51

Instämmer! Jäs utan packning och jäsrör. Jag har jäst i min Patina och det var inte helt enkelt att få det tätt. Eller googla "flour paste for copper stills"
Det funkar faktiskt!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » torsdag 2019-02-14 22:26

Tack för tipsen!
Så det bästa är alltså att bara lägga på locket utan spännband då egentligen?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Bönan » fredag 2019-02-15 06:42

Annars kan du ju tillverka en packning på ett ganska enket sätt. stryk ett tunt lager vaselin på kanten av grytan och locket, som ska ligga mot varandra, lägg sedan en tunn sträng akvariesilikon på lockets kant, tryck den lätt mot grytan, låt ligga ett par dagar och torka, sen har du en packning som passar din setup precis.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Bee » fredag 2019-02-15 19:22

Ett problem som kan uppstå sommartid är att flugor hittar in i kärlet om det inte håller tätt. Kan bli ganska äckligt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Drake » fredag 2019-02-15 20:30

Bee skrev:Ett problem som kan uppstå sommartid är att flugor hittar in i kärlet om det inte håller tätt. Kan bli ganska äckligt.


Bara att lägga ett tunt finmaskigt tyg över och spänna fast med ett snöre.

Packningsvarianten med vaselin och silikon har jag provat på min Patina och det blev inget vidare. Mer som en lång sladdrig sträng som inte ville ligga kvar. Har gjort samma sak på småsaker med bra resultat, men när diametern är 40 cm så blir det inget vidare.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Bönan » söndag 2019-02-17 19:43

Ja då har du provat i alla fall, borde man inte kunna ha småa limklämmor typ klänypor, som pressar ihop lock och gryta, så blir där bara en tunn springa för kolsyran att pysa ut.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2019-02-24 19:49

När jag jäser i ”öppna” kärl lägger jag helt enkelt plastfilm över och håller den på plats med gummiband. Om man sträcker filmen går det ganska bra att se genom också.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » tisdag 2019-03-19 08:26

Vill bara förtydliga att det inte handlar om ngn spontanjäsning, utan ”vanlig” ölbryggning med tillsatt torrjäst. Vill plocka bort jäshinken i plast helt enkelt.

Har funderat fram och tillbaka och ska ändå skaffa en färdig list i rätt dimension, spänna fast locket med en rem och borra hål för jäsrör.

Återkommer med resultat om några veckor!

Om någon vet något ”av erfarenhet” så ”tala nu eller tig för alltid”...
:wink: Har ingen lust att spräcka nollan på flaskbomber eller dålig öl helt i onödan. :D
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Bönan » torsdag 2019-04-04 06:11

Nå hur går det? gick det?
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » torsdag 2019-04-04 06:49

Ej bryggt än, men återkommer med rapport när jag gjort det.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » onsdag 2019-04-17 16:14

Snabb update! Köpte 2 meter gummisnöre i 5 mm tjocklek (90:- hos Kuntze). Kapade ett fint snitt i lagom längd, limmade ihop ändarna med Loctite 401. Sitter som berget. Så nu har jag en o-ring till locket och ska borra ett hål för bussningen till jäsröret i morgon. Någon vecka eller två kvar till hårt test, men återkommer då med info.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » lördag 2019-05-25 18:52

Så har jag äntligen fått fingrarna ur och bryggt. Har precis tappat över vörten till Patina 36L - gryta no2 - och lagt på locket.
Kör utan packning då locket ligger jämt och fint utan glapp, men jag ställde en liten träback med ett par tomglas och ölböcker i ovanpå locket. Iom att det är ribbor i botten på backen så går handtaget från locket upp genom backens mitt så att trycket blir jämt fördelat. Jag tänker att det som annars kommer ut genom jäsröret kan leta sig ut ändå. Om inte vete fan vad som händer... :?:
Funkar säkert hur bra som helst utan backen på oxå. Vi får se!
Återkommer med mer info löpande.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Jäsa i Patina-gryta?

Inläggav Christian C » måndag 2019-05-27 09:40

Nu har det jäst i två dagar och allt verkar rulla på. Min ånger att det skulle bli för tätt var onödig. Det luktar så där gott runt grytan som det annars gör från vattenlåset i början av jäsningen. Och iom att det luktar som det ska så förutsätter jag att det som ska ut kommer ut, annars skulle det inte lukta. Samtidigt så borde inget kunna leta sig in. Om en vecka ska det torrhumlas och då ska jag stämma av hur långt jäsningen kommit.

Jag bryggde den första ölen jag gjorde den här gången då jag gjort den flera gånger och vet hur den ska smaka. Ska bli spännande och om det funkar så är jag ännu ett steg närmre min filosofiska bryggaridé om minimalism. :D
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster