Färdigjäst?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Färdigjäst?

Inläggav Pelle J » måndag 2019-02-11 22:14

Hej,
Nu vänder jag mig åter till detta fantastiska forum.
Tackar redan på förhand för alla svar jag kommer att få! :D
Jag har bryggt ett lageröl som ska jäsa i två omgångar.
Primärjäsning i 10 grader i 9 dagar och sedan sekundärjäsning i 5 grader i 15 dagar,
Idag är det två dagar kvar tills att det egentligen skulle tappas.
Tycker dock att det bubblat mycket så jag vet inte om det är färdigjäst.
Tog därför ett prov med hydrometer och det låg på ca 1022 (OG på 1053).
Enligt receptet ska FG vara 1012 (OG skulle enligt samma recept varit 1049).

Nu till frågorna:
Är det för tidigt att tappa om två dagar?
Kan jag "skynda på" processen genom att öka värmen? (det stod i 8-9 grader i stället för 10 i några dagar - kanske drog det ner på jäshastigheten?)
Eller ska jag vänta? (problemet är att jag inte har tid att tappa det förrän om 8-10 dagar om det inte blir nu - är det för länge att vänta tills dess?),

//Pellejönsaren
Pelle J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2018-09-15 10:25

Re: Färdigjäst?

Inläggav skyking » måndag 2019-02-11 23:18

Du bör kunna släppa upp den i rumstemperatur(*) vid det här laget och låta det jäsa ut.

Det är inte något större problem om du inte kan tappa upp det förän om 8-10 dagar. Inom rimliga ramar så är det aldrig brottom att tappa upp ölen, man kan låta det vänta tills man har tid (inom rimliga gränser som sagt). Nackdelen med att vänta med att tappa upp är väl mest att man då också får vänta längre innan det är färdigt att dricka :wink:
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Färdigjäst?

Inläggav Djonk » tisdag 2019-02-12 10:49

Brukar man inte alltid låta lager stiga lite i temperatur innan man drar ner för 'lagering'?

Har mitt första försök under jäsning själv, Saflager W34/70 pitchad i 13C och ställd i ett svalt rum i brist på jäskyl. Ganska snabbt uppe i 18C men som andra har rapporterat smakar det bra ändå. Intressant är att den fortfarande bubblar 9 dagar in trots den höga temperaturen, tar onekligen tid på sig.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Färdigjäst?

Inläggav skyking » tisdag 2019-02-12 13:10

Djonk skrev:Brukar man inte alltid låta lager stiga lite i temperatur innan man drar ner för 'lagering'?


Brukar ja, men inte alltid. Traditionella metoden är väl att man sänker temperaturen direkt. Frågan är dock vad man får ut av lagring egentligen, den moderna varianten är ju att man bara låter temperaturen stiga och endast kallkraschar utan att lägga tid på lagring. Tanken är att estrar och sånt som produceras vid högre temperatur produceras i princip bara under de tidigare faserna av jäsningen och att man alltså får försumbart med sånt om man sekundärjäser i rumstemperatur.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Färdigjäst?

Inläggav Djonk » tisdag 2019-02-12 13:51

Har testat den tesen fast med väldigt hög rumstemperatur med WLP036 Düsseldorf Alt (28C), Lallemand London ESB (28C) och en okänd jäst från en flaska La Corne (25C). Samtliga smakade ok innan men ganska hemskt efteråt.. :mrgreen: så det verkar finnas en gräns för hur högt över rekommenderad temperatur man kan gå.

Kommer använda Kveik i fortsättningen när värmen ligger på, eftersom inte ens belgisk jäst/saison verkar vara ett helt säkert kort över normal rumstemperatur.

Uppmuntrad av framgången den här gången tänker jag nog försöka skippa att kyla ner vörten så mycket nästa gång jag använder W34/70 (sägs kunna fungera bra med Imperial L17 Harvest också)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Färdigjäst?

Inläggav skyking » tisdag 2019-02-12 13:57

Djonk skrev:Har testat den tesen fast med väldigt hög rumstemperatur med WLP036 Düsseldorf Alt (28C), Lallemand London ESB (28C) och en okänd jäst från en flaska La Corne (25C). Samtliga smakade ok innan men ganska hemskt efteråt.. :mrgreen: så det verkar finnas en gräns för hur högt över rekommenderad temperatur man kan gå.

Kommer använda Kveik i fortsättningen när värmen ligger på, eftersom inte ens belgisk jäst/saison verkar vara ett helt säkert kort över normal rumstemperatur.

Uppmuntrad av framgången den här gången tänker jag nog försöka skippa att kyla ner vörten så mycket nästa gång jag använder W34/70 (sägs kunna fungera bra med Imperial L17 Harvest också)


Jag tror inte man skall misstolka rekommenderad temperatur fel. Den höga rekommenderade temperaturen hos belgiska stammar skall inte tolkas som att de är immuna mot den typen av smaker som uppstår vid de temperaturer - det är det att det det är en del av förväntad smakbild. Det kan vara att dessa jäsbiprodukter uppstår även sent i jäsningen så jag skulle rekommendera rätt rumstemperatur (tänkte ha en brasklapp om det).

Hur det är med Kveik vet jag inte, det sägs att den ger en ganska neutral smak. Av ovanstående anledning är jag dock lite skeptisk (jag har för övrigt inget behov av att pröva saken heller), men var och en får ha sina förutfattade meningar (eller omvärdera dem)...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Färdigjäst?

Inläggav Djonk » tisdag 2019-02-12 14:46

Har bara använt Sigmunds Voss Kveik och en gång, men det blev vad man kan beskriva som rent resultat fast med apelsinskal i bakgrunden. Neutralt var det inte men riktigt gott, jäst i 33C.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Färdigjäst?

Inläggav Pelle J » måndag 2019-02-25 19:01

Jag återknyter till min inledning på denna tråd:
När min sats är färdigjäst (5 grader) och den ska tappas på flaska:
Måste man höja temperaturen innan flaskning eller kan man ta den direkt från kylen - tappa om - prima - och sedan flaska i en följd?
/Pelle
Pelle J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2018-09-15 10:25

Re: Färdigjäst?

Inläggav Djonk » måndag 2019-02-25 19:08

Du kan flaska kallt och sen låta temperaturen stiga lite för flaskjäsningen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Färdigjäst?

Inläggav Pelle J » måndag 2019-02-25 20:16

OK. Låter bra. Tack för ditt svar :)
Pelle J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2018-09-15 10:25

Re: Färdigjäst?

Inläggav skyking » tisdag 2019-02-26 11:55

Jag skulle också rekommendera att tappa det kallt (och låta temperaturen stiga sen för att få snabbare kolsyrejäsning).

Man bör dock ha i åtanke att i och med att grönölet är kallt så har det högre CO2-nivå än om den hade varit rumstempererad. Detta gör att du inte behöver lika mycket prima för samma önskad kolsyrenivå. (Notera dock att om du precis har sänkt temperaturen så kan det hända att CO2-nivån inte har nått jämvikt och det också får betydelse för hur mycket prima du skall ha).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Färdigjäst?

Inläggav Lövenhagen » torsdag 2019-07-11 20:40

Lånar tråden till en fråga angående lager och jäsning.

Ska ge mig på min första lager och läst på tok för mycket för mitt eget bästa, men blir inte klokare för det.
Normalt sett när jag drar i jästen har vörten ca 20-22 grader, har enorma (läs; omöjligt) att få ner den kallare än så.
Jästen jag ska använda är WL800 och har en rekommenderad på 10-13 grader.

Min tanke är att köra den på 10 grader i ca 10-12 dagar (beroende på FG) och sedan låta den jäsa ut 2-3 dagar i rums temp, innan tappning på flaska (givetvis beroende på FG).

Mina funderingar är om "schemat" för jäsningen funkar. Har jäst Ale enligt samma princip med högre temp med gott resultat.

Sedan undrar jag hur jag ska hantera temperatur skillnaden i vörten och den tänkta jäs-tempen?
-No Chill i kylen så att vörten kommer ner i samma temp?
- Slänga i jästen på ca 20 grader och och sedan in i kylen?

Förslag/råd mottages gärna. Som sagt- jag kan inte få ner vörten kallare än ca 20-22 grader.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Färdigjäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2019-07-12 08:40

Brygger själv lager med kyld vört men hittade denna tråden homebrewtalk som kanske kan hjälpa dig.
https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... ad.592169/
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Färdigjäst?

Inläggav Lövenhagen » fredag 2019-07-12 12:06

Tack för tipset.
Har läst igenom tråden och landat i att jag kommer att köra i jästen på 20-22 grader och sedan in i kylen.

Fördelen verkar vara att jäsningen får en bra chans att komma igång, samtidigt som att den får tillräckligt med tid att jäsa i rätt temperatur.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Färdigjäst?

Inläggav Djonk » fredag 2019-07-12 12:42

Apropå varmjäst lager. Sist blev det ett försök med W34/70 direkt i rumstemperatur (21C). Hade kanske i för mycket jäst för den sköt upp i 28C av aktiviteten - likt http://brulosophy.com/2016/04/18/fermen ... t-results/ fast oavsiktligt.

Två veckor in ger smaken inte höga förhoppingar :mrgreen:..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster