FG på 1022??

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

FG på 1022??

Inläggav MarcusZetterberg » söndag 2019-01-13 21:56

Förstörd öl... kanske.

Så tråkigt. Premiärbryggde förra helgen med min nya utrusning, ny termometer (kalibrerad), gjorde för första gången en förkultur med magnetomrörare, tänkte att detta kommer bli den bästa bryggningen någonsin efter provsmak på vörten. Nu en vecka senare efter att bubblandet stannade av för ca 3 dagar sen så har jag ett FG på 1022 på min NEIPA som jag hade beräknat till 1013-1014. Jag känner även en ton av DMS, för första gången!!!!, och jag står och funderar på vad som kan ha fått snett. Googlat utan någon framgång så tänkte ge ett försök här.

Det kan ju bero på 1000 saker men lite grundläggande info om bryggningen:

75% Simpsons extra pale
10% Simpsons oat malt
10% Flaked torrified oats
10% Crisp Caragold (Receptet låg på 5% men höjde till 10% för guldägare färg)

Vattenbehandlar vattnet så att jag får ett kalsium på 120 ppm, ligger på dubbla klorider kontra sulfater. Mäskar på 67,6 C, rör om vattnet samtidigt som jag tar ett medelvärde på tempen. Efter 15 min har jag 5,4 PH (2ml mjölksyra). Efter 75 min har det sjunkit till 65,4 C. Gör en mashout, värmer vattnet till 77 C, rör om och mäter i mitten. Låter den stå i 10 min, upptäcker att en del av mäsken har blivit 80C, men när jag rör om stabiliserar sig värmen till 77 C. Blev lite rädd för tanniner här.

Kockar i 60 min, 15 minuter innan kokslut tillsätter jag 1 g protafloc, 1g jästnäring. När 10 minuter återstår tillsätter jag 2 ml mjölksyra och hamnar på ett PH på 5,1.

Jag kylde min förkultur på 1 liter (wlp 007) dagen innan, ställde den i rumstemp ca 1 timme innan pitch, dekanterade och temperatur på jästen visade 22 C, lite skillnad på mot vört som visade 18 C. Pitchar ändå. Syresätter som vanligt, men inget påtagligt skum visas. Börjar dock bubbla i röret redan 4 timmar efter pitch.

Hamnar på 10 liter i jäshink, OG 1062 (effektivitet på typ 65% (sämsta hittills)
Jäser på 18 C i 24 timmar (1046 SG)
Höjer till 22 C långsamt för önskade kryddiga estrar & fenoler.
Bubblar på som vanligt och avtar efter ca 3-4 dagar.

Nu står jag här nästan 7 dagar efter bryggdag med ett FG på 1022 & smak av kokta grönsaker. Vad gör jag?

Marcus
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

FG på 1022??

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-14 08:24

En standardfråga är ju alltid om du mäter SG:t under jäsningen med refraktometer? För i så fall kan jag tänka mig att ett SG på 1.022 med din refraktometer är neråt 1.010 efter omräkning.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: FG på 1022??

Inläggav MarcusZetterberg » måndag 2019-01-14 22:06

Tyvärr. Använder hydrometer & ölen smakar för söt. Så det bör stämma.
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: FG på 1022??

Inläggav Karl R » måndag 2019-01-14 23:16

jag gissar på att jästen är trött på något sätt.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: FG på 1022??

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-14 23:20

Låter som du har koll på processen i övrigt, så din gissning är lika bra som min.. Besviken blir man i alla fall! Du kan ju alltid tillsätta nån torrjäst som klarar av att jäsa ut lite mer om inte annat.

Jag hade ett liknande oväntat utjäsningsproblem i en Imperial Stout jag bryggde förra månaden. Snarlikt recept som jag bryggt en gång tidigare, dock denna gång med US05 istället för Wyeast 1084. Tyckte den borde ha jäst ut mer än förra batchen pga en stabil pitch med US05:an, men den stannade på 1.035, typ 9 pinnar upp. Sötare än vad jag velat haft den helt klart. Och hade lite toner av jordgubb vilket jag känt i väldigt varmjäst US05-öl innan (trots kontrollerad temp runt 19-20c).

Jag kan inte heller klura ut varför den stannade där den gjorde. Jag hällde i ytterligare ett helt US05-paket utan att FG:t rörde sig en millimeter.. Så det är nog nåt med vörtkompositionen och den heta sidan av bryggningen. Men vad vet jag inte. Det enda som är nytt från föregående bryggning av denna Stout är lite honung och att den är bryggt i en Grainfather istället för i kylbox.

Klurigt ibland detta!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

FG på 1022??

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-14 23:23

Karl R skrev:jag gissar på att jästen är trött på något sätt.


Det som kanske talar emot det är väl att jästen från 1L förkultur (om den är gjord på en bra sätt) borde klara av att jäsa ut 10L 1.062 vört? Det är nästan dubbelt så mycket celler som skulle behövas.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: FG på 1022??

Inläggav Karl R » måndag 2019-01-14 23:26

Jo. Det håller jag med om.
Men vet i nuläget inget om hur den var.

Nånstans tänker jag ändå att det är boven.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

FG på 1022??

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-14 23:32

Generellt är min erfarenhet att sköter man bara om jästen (förkultur vid behov, undviker för stor underpitch, syresätter åtminstone litegrann mm) så ska det mycket till att man inte ska lyckas jäsa ut sin öl inom det normala spannet.

Så jag blir lika förvånad som TS när min öl heller inte jäste ut ”som den skulle” (FG är såklart svårt att förutse om man inte bryggt samma recept förut). Jag får då känslan att nåt i receptet, bryggverket eller ingredienserna skapar en vörtkompostion som inte ger den förjäsbarhet som jag tänkt mig. Ingen aning ifall jag tänker rätt dock..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: FG på 1022??

Inläggav MarcusZetterberg » tisdag 2019-01-15 20:51

Tack för lite återkoppling.

Antingen så har jag bara haft "otur" och att jästen blivit trött av okänd anledning.
Två grejer som jag tänkt på;

Detta med dekanterng av jäst, när man kyler till 0 C i 24 timmar för att sedan gå upp i pitch temp, är detta verkligen optimalt för jästen? Jag var inte så sugen på att hälla i 1 liter fulöl i min 10L sats. Men man har ju läst om dom flesta som häller av fulölen efter kallkrash utan några problem.

Jag har även funderat på om min termometer har blivit fel kalibrerad. Jag måste dubbelkolla den igen på 0C & 100 C. Om den nu visar fel så kanske jag möjligt hade en alldeles för hög mäsktemp, det tillsammans med 10% caragold, kan det ge ett så högt FG som 1022?

Marcus
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

FG på 1022??

Inläggav ecmik » tisdag 2019-01-15 22:22

MarcusZetterberg skrev:Detta med dekanterng av jäst, när man kyler till 0 C i 24 timmar för att sedan gå upp i pitch temp, är detta verkligen optimalt för jästen? Jag var inte så sugen på att hälla i 1 liter fulöl i min 10L sats. Men man har ju läst om dom flesta som häller av fulölen efter kallkrash utan några problem.


Jag har testat både att kyla förkulturen innan dekantering samt låta den stå och flocka nåt dygn i rumstemperatur istället innan jag dekanterar för att det känns ”snällare”. Har inte märkt nån skillnad direkt mellan de två alls faktiskt, men jag har heller inte analyserat skillnaden så djupt.. Så det är lite ”anekdotiskt” tyvärr. Annars har jag nog bara hällt i hela förkulturen nån enstaka gång. Har undvikit det mest för att den brukar bli för stor procent av jäsvolymen.

Om du tycker ölen är en besvikelse så skulle jag som sagt definitivt överväga att pytsa i ett paket torrjäst av nån sort som har lite högre utjäsning, så att du får ner ölen lite till.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: FG på 1022??

Inläggav Rotsac » tisdag 2019-01-15 22:38

Detta med dekanterng av jäst, när man kyler till 0 C i 24 timmar för att sedan gå upp i pitch temp, är detta verkligen optimalt för jästen? Jag var inte så sugen på att hälla i 1 liter fulöl i min 10L sats. Men man har ju läst om dom flesta som häller av fulölen efter kallkrash utan några problem.


Ställ behållaren med förkulturen i ett kylskåp med "normal" temperatur (kanske 5-7 grader) under natten, eller under två dygn.
Under bryggdagen, häll bort 80% av vätskan, och ställ den svalt.
[/quote]
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: FG på 1022??

Inläggav Djonk » tisdag 2019-01-15 23:09

Använder inte magnetömrörare så det kanske gör skillnad, men tycker inte att det direkt blir fulöl av förkulturen. Hade i just 1L i 10L stark vört sist, en dubbel som smakar kanon.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: FG på 1022??

Inläggav macrusm » torsdag 2019-01-31 09:02

ecmik skrev:En standardfråga är ju alltid om du mäter SG:t under jäsningen med refraktometer? För i så fall kan jag tänka mig att ett SG på 1.022 med din refraktometer är neråt 1.010 efter omräkning.


Hur menar du här? Skulle inte en refraktometer ge korrekt resultat?

Jag bryggde förra söndagen (20/1) en klon på Stigbergets GBG Beer week neipa efter detta recept: http://alnemar.com/b045-gbg-beer-week-2016-neipa/ .
Bryggningen gick bra men vi fick dock ett betydligt lägre OG än receptet, hamnade på 1.059.

När vi fått ner vörten till 20 grader tog vi ca 40 cl vört i ett litermått och pitchade i 2 påsar S-04 och rörde om ordentligt för att få ut torrjästen ordentligt innan vi hällde i den i jästanken och sedan skakade som bara #%"(snabela) i några minuter.

Första tre dagarna fick den stå och jäsa på 17 grader, sen höjde vi tempen till 21 grader. Efter en vecka var det dags för torrhumling och då tog vi första SG som låg på 1.028.
Igårkväll, 3 dagar senare, fiskade vi upp humlepåsen igen och passade på att ta ett SG...fortfarande 1.028. Vi mäter med refraktometer av typen:
https://www.hembryggeriet.se/refraktome ... gJ7RfD_BwE

Vad är felet? Varför vill den inte jäsa ut? Förväntat FG är 1.018.
Detta är andra bryggningen i rad som jäsningen avstannat och inte vill jäsa ut :(
macrusm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-04-23 15:11
Ort: Kristianstad

Re: FG på 1022??

Inläggav Saint » torsdag 2019-01-31 09:16

Jag var också frustrerad över det när jag använde refraktometer. Jag kan inte kemin bakom(någon annan kan säkert förklara), men du kan inte använda siffran du får efter jäsning. Du måste lägga in den i en formel.

https://www.petedrinks.com/abv-calculat ... ydrometer/

Dina siffror ger enl denna kalkylator 1,008. Alltså 6,9%. Jäsningen är nog tipp-topp

Ska du göra NEIPA som du vill flaska så måste du vara analt noga med att inte oxidera det (kokta grönsaker/kartong). Det lilla plaskandet som du har gjort när du fiskade med humlepåse och tog prover räcker för att förstöra den. Vill du ha en rimlig chans med humliga öl på flaska så skippa torrhumlingen och purga alla flaskor och kärl med CO2.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

FG på 1022??

Inläggav ecmik » torsdag 2019-01-31 09:18

macrusm skrev:Hur menar du här? Skulle inte en refraktometer ge korrekt resultat?


Där har du felet, din öl är nog fint utjäst!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster