Detaljer vid inlämning av tävlingsöl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Detaljer vid inlämning av tävlingsöl

Inläggav ecmik » torsdag 2019-01-10 13:05

Jag har en fråga till domarkommittén. När man lämnar in ett öl till SM så ska man väl bland annat registrera OG, FG, alkoholhalt, IBU mm om jag inte har helt fel? Jag undrar lite hur noga det är när man dömer, eftersom t.ex. IBU ju är en väldigt teoretisk siffra (beroende på val av formel t.ex.). Även för alkoholhalt finns olika formler för uträkning, så man kanske är inom spannet alkoholmässigt, men OG eller FG faller utanför öltypsdefinitionen.

Blir en öl ogiltigförklarad om den har "fel" på någon av siffrorna, eller bedöms den oavsett siffrorna utifrån smak, upplevd beska, utseende, arom etc (så länge det är i närheten förstås)?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Detaljer vid inlämning av tävlingsöl

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2019-01-10 13:37

Nu sitter jag inte i domarkommittén, men vet också att de sällan är inne här, så ger de svar jag kan.

Detta är baserat på hur det fungerade när jag lämnade in till SM senast, vilket är rätt bra länge sedan, men kanske är giltigt ännu.

Vad jag kommer ihåg var styrande tidigare var att OG och FG låg inom gränserna, samt ABV som av shbf räknades ut från dessa siffror och om man då hamnade utanför gick det inte att registrera ölen.

IBU går rakt av på att du säger att det ligger inom gränserna, samt naturligtvis att du bäst du kan har bryggt ölen för att ha den IBU du skriver in (inom gränsen för typdeffen). Väldigt likt ex EBC/SRM för färg, även om denna nog inte behöver anges, men ändå står med i typdeff.

Så som jag kommer ihåg att det fungerade sist jag lämnade in kunde man allstå inte alls registrera en öl om inte OG, FG och den av shbf uträknande alkoholhalten låg inom typdeffen.


När ölen väl är registrerad bedöms den 100% blint med avseende på i inlämnad klass/underklass. Domarna får inte se siffror för OG/FG/ABV/IBU eller någonting annat, de har en öl i glaset och vet vilken typdeff den skall dömas mot.

Det är alltså registeringen som skall fungera, därefter bedöms ölen helt uteslutande efter typdefinition.


Vill du verkligen ha svar direkt från DK skulle jag behöva använda uttrycket som har fått möcket spö på sista tiden, att du kontaktar dem via mail, då det inte vad jag förstår ingår i deras åttagande att läsa samt svara i forumet, dessutom har jag inte sett dem göra det vad jag kommer ihåg.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Detaljer vid inlämning av tävlingsöl

Inläggav ecmik » torsdag 2019-01-10 13:44

Okej! Ganska tight bedömning innan inlämning då får man säga. Anta då att man tex har ett lite för högt FG, men ändå tack vare OG faller inom stiltypsik alkoholvolym så är det ju lite surt.. Men å andra sidan så är det ju en tävling där man ska brygga stiltypiskt enligt definitionerna, inget annat egentligen.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Detaljer vid inlämning av tävlingsöl

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2019-01-10 15:13

FG är lite trist om det råkar hamna utanför helt klart, samt svårt att styra helt. Men skall man brygga till domartävling i SM kanske man får sikta på ett OG som ger en acceptabel ABV inom typdeff med ett något varierande FG, samt se till att ha koll på sina ingredienser, sitt mäskschema samt sin jäst och jäsprocess att FG blir hyggligt som förväntat.

Som du skriver är det en tävling i bedömning enligt strikt typdeff, ingenting att göra med om ölen är god enligt den som dömer, eller om man var bra på att vara i närheten av typdefinitionen egentligen.
Alltså en inlämnad öl skall vara inom gränserna som krävs enligt typdefinition vid registrering, samt bedöms sedan enligt typdefinition endast.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 107 gäster