Affligem blonde double fermented

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Affligem blonde double fermented

Inläggav ShadowF » onsdag 2019-01-09 22:57

Tänkte brygga en klon på denna öl. Klassisk Belgisk blonde. Kommer att jäsa i vanlig ordning men tänkte sedan tappa på fat för sekundärjäsning med ny jäst och socker (typ?)

Detta för att sedan kunna tappa på flaska utan den i och för sig berömda bottensatsen. Förebilden är de större flaskor av champagnetyp som finns av denna och som saknar bottensats. Vi skall dock tappa om på vanliga long neck. Vi kommer att använda ett "Clear beer draught system" för att tappa från toppen av fatet.

Det vi funderar på är mängden socker och typ av socker (19l fat.). Kanske även jäst, men vi tänkte ta en förpackning (WL570) till sekundären.

Några förslag - tips - idéer - kommentarer? Tacksam för allt utom kommentarer om varför :P
ShadowF
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-12-08 23:24

Re: Affligem blonde double fermented

Inläggav Drake » torsdag 2019-01-10 01:07

Ok, jag ska inte fråga, jag lovar!
Men det första man tänkte var ju varför? ;)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Affligem blonde double fermented

Inläggav niklas_n » torsdag 2019-01-10 09:35

Runt 8gr./l borde vara lagom för en sån typ av öl. Jag ser dock ingen mening med att tillsätta ny jäst, det som finns kvar i ölet räcket gott och väl för att jästa ut priman.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Affligem blonde double fermented

Inläggav Djonk » torsdag 2019-01-10 14:19

Om du inte vill ha bottensats och ändå tänker mellanlanda i fat kan du tvångskolsyra istället för att använda prima.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Affligem blonde double fermented

Inläggav Drake » torsdag 2019-01-10 20:15

Djonk skrev:Om du inte vill ha bottensats och ändå tänker mellanlanda i fat kan du tvångskolsyra istället för att använda prima.


Mmm, det var ju lite så jag tänkte också.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Affligem blonde double fermented

Inläggav ShadowF » fredag 2019-01-11 00:10

OK då Varför.

Ja, helt enkelt för att det är så originalet är gjort. Ölet flaskas med socker OCH färsk jäst vilket ger en speciell bottensats. Finns tom ett speciellt glas att slå bottensatsen i :shock: . Men sedan gör dom en variant i en större champagneflaska (som inte har någon bottensats alls) och där blir naturligtvis bottensatsen svår att hantera eftersom du då får ha väldigt stora glas. Det här har smakats och gav mersmak.
Å då ser jag ingen annan utväg än att sekundärjäsningen får ske på fat och det klara ölet tappas från toppen av fatet (om man inte vill chansa på att allt kommer ut i första glaset.

Har lyckats hitta en del info nu och tom en hel tabell. Så mellan 160 o 200g för 19 liter torde funka. Men tror ni det spelar någon all vilken sort socker? En del förespråkar oraffinerat vilket då torde bli rårörsocker. annat tips?
ShadowF
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-12-08 23:24


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster