Bock: steg/dekoktions-mäska eller?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bock: steg/dekoktions-mäska eller?

Inläggav skyking » lördag 2019-01-05 01:20

Skall brygga en bock och funderar lite på hur jag skall mäska. Receptet(*) jag free-stajlar lite från säger en proteinrast vid 55C i 30min och försockring på 68C i 60 min. Receptet har endel år på nacken så det kanske inte behövs stegmäskas alls eller? Vinner man något idag på att stegmäska öht? Vad ger dekoktionsmäskning för fördelar (mer än att man kan ha flera raster)?

Jag kör med ett "passivt" mäskkärl, dvs ingen värmning av själva mäsken. Enda alternativen för stegmäsknning (jag kan se) är antingen multipel infusion eller dekoktion.

I händelse av att jag kör dekoktion så har jag en 10L gryta från IKEA (365+) som jag tidigare (på 90-talet dvs) kört dekoktion med. Skillnaden nu är att jag har en induktionsplatta. Jag har kollat att grytan reagerar på magnet, är det tillförlitlig test för induktionskompatibilitet? Eller är det något annat som kan gå fel? När jag köpte grytan tror jag ingen hade någon tanke på induktionsplattor.

(*) Receptet jag free-stajlar är "Bruse" från "Ölbryggning" av Ekelin & Lundgren, Min maltgiva är i stället 3kg Clear Choice Ale Malt, 3kg Munchnermalt (castle malting har jag för mig) och 0.4kg mörk karamellmalt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bock: steg/dekoktions-mäska eller?

Inläggav ekstedt » lördag 2019-01-05 12:38

Mycket trassel för högst oklar nytta. Jag kör alltid med enkel infusionsmäskning för tysk lager numera.

Möjligen kan man köra en tiominuters proteinrast beroende på malt, men det är ju också bökigt om man inte har möjlighet till direktvärmning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bock: steg/dekoktions-mäska eller?

Inläggav Karl R » måndag 2019-01-07 13:53

dekoktionsmäskning ska ge ökade maillardreaktioner. Sen om man vill ha det eller inte, det avgör receptmakaren.

Körde min första dekoktionsmäskning härom veckan. 60-70-80 grader. (inget underjäst, dock). hink-i-hink och en tiolitersgryta brevid på spisen.
Så jävla bökigt var det inte. Men ok, vi var två som stod och pratade brevid, så tiden gick väl snabbt kan tänka.

Multipel infusion i ett passivt kärl låter spontant jobbigare än dekoktion, blir så mycket vätska låter det som.

Om du väljer dekoktion, vi tog riktlinje på en tredjedel av mängden till första steget. Hamnade då för högt och fick spä med kallvatten för att hamna ok. Alltså, bättre att räkna ut i förväg än att chansa på tredjedelen. Det är i vart fall en lärdom jag tar med mig.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Bock: steg/dekoktions-mäska eller?

Inläggav ängesbryggarna » måndag 2019-01-07 16:51

Vid återföring av en dekoktion kommer det skjuta över i temperatur, om man har dekoktionerat tillräcklig mängd och häller tillbaka allt direkt, som nödvändig säkerhet att just kunna nå upp till den önskade temperaturen. Häll tillbaka 2/3, rör om och mät temp, och häll stegvis tillbaka det sista med upprepade mätningar och omrörning, spar om nödvändigt det sista som snabbt svalnar till samma temperatur som huvudmäsken, och häll då tillbaka även denna del.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Bock: steg/dekoktions-mäska eller?

Inläggav Karl R » måndag 2019-01-07 16:52

Ahh
Såklart. Tack, bra trix

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster