Övertryck och jästid

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Övertryck och jästid

Inläggav Drake » torsdag 2018-12-06 18:02

Har haft en liknande mojäng tidigare och den funkade visserligen, men annars är det inte speciellt svårt att få ut så gott som all öl ändå. Visst, man behöver luta hinken, men hur jobbigt är det? Och det där med omtapp till sekundär. Njae, jag är skeptisk, tycker det är sjukt svårt ändå att inte oxidera ölen, speciellt humlestinna som ska flasktappas.
Senast redigerad av Drake torsdag 2018-12-06 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Övertryck och jästid

Inläggav Wikborg » torsdag 2018-12-06 21:12

Har nu tappat upp ölen på flaska, den höll ett konstant FG värde på 1,009, däremot så var det kolsyrebildning i jäskärlet och troligen därav "bubblandet" i jäsröret.
Däremot doftade ölen mycket jäst, vet inte om det är normalt men jag har tidigare inte känt det så tydligt.

Nu blir det att vänta några veckor och sedan testa och öppna en flaska, hoppas såklart på bra resultat men jag är skeptisk. Hoppas dock inte att det är ett övertryck i flaskorna likt förra gången.
Wikborg
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2018-12-04 11:26

Re: Övertryck och jästid

Inläggav Djonk » torsdag 2018-12-06 23:57

Kallkrascha ölet innan flasktappning nästa gång om du vill minska mängden jäst som följer med till flaskorna. Sen om man vill försöka få jästen att stanna kvar i botten av flaskan är det bra att ha den kallt ett tag innan man dricker den, så hinner bottensatsen förhoppningsvis stelna en del. Smaka av med jämna mellanrum, när trycker är tillräckligt bra kan du kyla alla flaskor så slipper du att det bildas för mycket kolsyra. Om du inte lyckas med det går det också bra att pysa ut kolsyra genom att rucka försiktigt på kapsylerna med kapsylöppnare utan att ta loss. Upprepa vid behov.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Övertryck och jästid

Inläggav Saint » fredag 2018-12-07 09:22

Tyvärr är det ju så att alla vägar leder till fat. Speciellt om man tycker om humliga öl. Tog 5 år för mig....5år för sent
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Övertryck och jästid

Inläggav Falkens » fredag 2018-12-07 09:24

Saint skrev:Tyvärr är det ju så att alla vägar leder till fat. Speciellt om man tycker om humliga öl. Tog 5 år för mig....5år för sent


JO... när man väl har det så sitter man där "Varför gjorde jag inte det här tidigare??"
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster