OC eller POC

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

OC eller POC

Inläggav assistredo » fredag 2018-11-09 02:02

Såvitt jag vet eller har sett så verkar alla använda syrgastuber, regulatorer och flödesmätare i olika hopplockade konstellationer när vört skall syresättas med rent syre. Det verkar dessutom inte helt lätt att få tag i grejerna.

Jag blev nu medveten om ett tänkbart alternativ till utrustning. OC eller POC är de ofta använda engelska förkortningarna för syrekoncentrator eller bärbar syrekoncentrator. De har oftast en medicinsk användning men förekommer även i andra sammanhang.

Man kan förenklat beskriva funktionen som att en elektrisk pump pumpar luft genom ett zeolitfilter som tar bort allt utom syret i varierande grad. Priset kan väl vara ett hinder men många görs i Kina. Men man slipper ju kostnaden för att fylla tuber.

Jag skall hämta en på sjukhuset idag till en anhörig som behöver den temporärt - det var så jag uppmärksammade företeelsen.

https://www.aliexpress.com/premium/oxyg ... isViewCP=y
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: OC eller POC

Inläggav Drake » fredag 2018-11-09 09:48

Klart det kan funka, men man måste nog brygga i hundratals år för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Även en liten engångs syrgastub räcker ju hur länge som helst.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: OC eller POC

Inläggav Rotsac » fredag 2018-11-09 15:24

Drake skrev:Klart det kan funka, men man måste nog brygga i hundratals år för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Även en liten engångs syrgastub räcker ju hur länge som helst.


Det stämmer.
Jag köpte två syrgastuber om 930 ml/136 g. på Jula år 2015.
Den första är ännu ej förbrukad, efter cirka 20 bryggningar.

Regulatorn köper man som "reservdel" till en svetsutrustning hos dem, och den levereras till önskat varuhus.
Detta är det enklaste (och bästa) sättet att fixa syrgas till sin bryggutrustning.

Ett par lämpliga slangar trädda över varandra, samt en diffusionssten behövs gärna, även om man kan klara sig utan stenen.
OBS! En med hål om 0,5 μm kan ej användas! Gasen orkar ej tryckas ut där.
En sten med 2 μm hål behövs.

Notera även att man kan behöva koka stenen i tid och otid, då dess porer lätt sätts igen.
Om man vrider på tillräckligt med gastryck, så verkar gasen då ta sig ut mellan stenen och slangen:-)

Dessvärre då även vid nippeln på regulatorn:-(

För övrigt så tvistar di lärde om huruvida det är mest korrekt att syresätta vid ytan, eller vid botten i vörten...
Jag flyttar omkring slangen med stenen till alla möjliga platser i vörten:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: OC eller POC

Inläggav Drake » fredag 2018-11-09 19:03

Hm, jag tror jag har en på 0,5 um. Funkar för mig.
Sen det där med om man ska ha den på botten eller ej är nog ett missförstånd från hur syret normalt tas upp i vätska. Det är ju en helt annan sak går inte att jämföra. Jag ozonbehandlar mitt dammvatten och då är det en självklarhet att ha så lång kontaktväg som möjligt och förstår inte varför det skulle vara någon skillnad med vanlig syrgas.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: OC eller POC

Inläggav fluke12 » fredag 2018-11-09 20:38

Själv kör jag med en sån här: https://www.bacbrewing.com/epages/99049 ... B100OXI001

Då slipper man allt baltande med tuber och annat. Optimal syresättning är fixat på några minuter. Priset är helt ok.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: OC eller POC

Inläggav assistredo » lördag 2018-11-10 00:03

Jo, det är nog overkill att skaffa en sån här apparat avsedd för KOL- och sömnapnépatienter till hembryggningen. Tubvarianten kräver dock en viss del gör-det-självinsatser så det här med syrekoncentrator kan kanske trigga en och annan uppfinnarjocke i hembryggarbranschen.

Principen är ju rätt enkel så har man redan en akvariepump till syresättningen så kanske det räcker att sätta ett hembyggt zeolitfilter på vägen. Zeolit är ju nästan ett slags Konrads Kalasklister och används till både det ena och det andra - från medicinutrustning och hälsokost till ersättning för vägsalt och kattsand. Inte särskilt dyrt tror jag.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: OC eller POC

Inläggav Drake » lördag 2018-11-10 11:48

fluke12 skrev:Själv kör jag med en sån här: https://www.bacbrewing.com/epages/99049 ... B100OXI001

Då slipper man allt baltande med tuber och annat. Optimal syresättning är fixat på några minuter. Priset är helt ok.


Ställer mig väldigt tveksam till siffrorna som redovisas i den länken. Eftersom luft bara innehåller 21% syre så är det i princip omöjligt att komma upp i mer än 8 ppm DO i rumstempererad vört oavsett metod.
https://www.wyeastlab.com/oxygenation/
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: OC eller POC

Inläggav fluke12 » tisdag 2018-11-13 15:03

Det finns ju en video där man har en syremätare kopplad till en behållare med vatten där man mäter samtidigt som man kör "vispen"
Kan man komma upp i 8ppm med en akvariepump så ska det ju inte vara omöjligt med den här lösningen.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: OC eller POC

Inläggav skyking » tisdag 2018-11-13 15:24

fluke12 skrev:Det finns ju en video där man har en syremätare kopplad till en behållare med vatten där man mäter samtidigt som man kör "vispen"
Kan man komma upp i 8ppm med en akvariepump så ska det ju inte vara omöjligt med den här lösningen.


Problemet är ju att man kommer upp i 8ppm oavsett metod sålänge ölet har kontakt med normal luft. Frågan är bara hur lång tid det tar. Som jag förstått det så är det så mycket syret kan lösa upp sig vid det partialtrycket och då kvittar det vilken metod du använder du kommer inte komma högre än så. Det känns inte helt betryggande när de mäter upp värden som teoretiskt sätt inte skall gå att uppnå - jag ställer mig då snarare frågan om de öht vet vad de sysslar med och efter det ställer man sig frågande ifall man skall ge dem sina pengar för det. Jag tror inte det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: OC eller POC

Inläggav Drake » tisdag 2018-11-13 20:42

fluke12 skrev:Det finns ju en video där man har en syremätare kopplad till en behållare med vatten där man mäter samtidigt som man kör "vispen"
Kan man komma upp i 8ppm med en akvariepump så ska det ju inte vara omöjligt med den här lösningen.


Nä, 8 ppm kommer du nog upp i, men i länken så hävdar dom att man kommer upp i betydligt mer än så. Man kan lika gärna skaka hinken en kort stund, det ger samma effekt. 8 ppm kommer man nog rätt långt på men ska man ha en optimal miljö för jästen så behövs lite till, speciellt med öl med högt og. Jag använder bara syrgas när jag gör riktigt starka öl även om det sägs att det är en fördel även på svagare öl. Har int eorkat bry mig men borde kanske göra ett försök och se om det blir någon skillnad. En split-batch kanske!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster

cron