Jul-IPA

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jul-IPA

Inläggav skyking » söndag 2018-11-04 02:15

Jag funderar lite på att brygga en jul-IPA. För att få den lite juligare har jag funderat på apelsinskal. En ytterligare tanke är att använda kryddnejliga. Tänkte lite till om att använda rökmalt. Frågan här är lite hur långt man skall våga gå.

Första tanken är givetvis apelsinskalen. Hos maltmagnus finns både det de kallar söta och bittra apelsinskal - är skillnaden vad jag tror det är: att man i de bittra låtit mer av albedon kommit med? Som jag ser det så är inte eventuell sötma något som kommer vara kvar i slutändan ändå.

Hur passar det med at ha med kryddnejlika i en IPA? Funkar rökmalt? Är det någon som testat detta? Goda eller dåliga erfarenheter?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jul-IPA

Inläggav Djonk » söndag 2018-11-04 05:20

Det är olika underarter av pomerans, så det är ju juligt :)

http://www.castlemalting.com/Publicatio ... cation.pdf

http://www.castlemalting.com/Publicatio ... cation.pdf

Kanske funkar med glögg-krydda? :D Skulle jag vilja smaka på. Fast det kanske är knepigt att kombinera till en IPA?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jul-IPA

Inläggav Snow » söndag 2018-11-04 10:44

Djonk skrev:Det är olika underarter av pomerans, så det är ju juligt :)

http://www.castlemalting.com/Publicatio ... cation.pdf

http://www.castlemalting.com/Publicatio ... cation.pdf

Kanske funkar med glögg-krydda? :D Skulle jag vilja smaka på. Fast det kanske är knepigt att kombinera till en IPA?


Förra året gjorde jag en Scottish Ale med Julkryddor, använde Pomerans (vanlig från Ica), Russin, Kanelstång och kryddnejlika, det blev
riktigt bra.

Om samma kryddor gifter sig med humlen i en IPA, det vet jag inte, men troligen funkar det oxå, även om
det finns möjligheten att dom hamnar lite bakom humledominansen.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Jul-IPA

Inläggav Kenneth » måndag 2018-11-05 13:58

Angående rökmalt så vill jag inte rekommendera det tillsammans med andra (citrus)kryddor och eller mycket humlesmak/arom.
Jag gjorde en rököl som jag hade mycket Cascade i och smakerna skar sig och det blev inte bra.

Däremot så kan glöggkryddor och apelsin fungera bra i en öl med restsötma och inte alltför hög beska.

Men smaken är olika....
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Jul-IPA

Inläggav Djonk » måndag 2018-11-05 16:13

En rököl som ändå är ganska lättdrucken och skulle platsa bra på ett julbord är http://www.weyermann.de/downloads/pdf/r ... nglish.pdf

Men det är ju inte heller IPA :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jul-IPA

Inläggav skyking » måndag 2018-11-05 19:57

Kenneth skrev:Angående rökmalt så vill jag inte rekommendera det tillsammans med andra (citrus)kryddor och eller mycket humlesmak/arom.
Jag gjorde en rököl som jag hade mycket Cascade i och smakerna skar sig och det blev inte bra.

Däremot så kan glöggkryddor och apelsin fungera bra i en öl med restsötma och inte alltför hög beska.

Men smaken är olika....


Jag har lagt iden om rökmalt på hyllan. Jag tänkte att apelsinskal borde kunna funka bra ihop med humlen iaf. Mitt planerade recept ser ut som följer:

6.0 kg Clear Choice Malt
0.3 kg Caramel Malt 150
0.2 kg Caramel Malt 300
0.1 kg Low Color Chocolate Malt

700 cga Simcoe
20g Simcoe (15min)
45g Simcoe (5min)
100g Torkade Apelsinskal (5min)
5g Kryddnejlikor (5min)
60g Simcoe (torr)

Jäsning med WYeast 1332 (Northwest ale)

fast jag kör bara halv sats (dvs 9-10L)

Du menar alltså att jag borde skippa kryddnejlikorna (och även apelsinskalen)?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jul-IPA

Inläggav DrHans » tisdag 2018-11-06 08:38

När du skrev Jul-ipa tänkte jag gran.
Så granskott hade varit coolt i en Jul-ipa tillsamtillsammans med tex Chinook och willamette humle.

Angående ditt recept så skulle jag ta bort eller skära ner på karamellmalten. Kanske blanda in en till sorts humle. Amarillo tex är ju känd för sin apelsin. Finns även jäst som ger apelsin tex Sigmund Voss kveik. Jag tycker du kan ha kvar kryddnejlikan. Det gäller bara att ta det försiktigt med kryddnejlika då den lätt kan ta över. Så du kan ju minska lite på den. Du kan ju alltid ha i mer längre fram i processen. Kul idé
Mvh / DrHans
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Jul-IPA

Inläggav Fikee » onsdag 2018-11-07 08:14

Jag tänkte också brygga en julöl i helgen. Då jag inte har gjort det tidigare så tänkte jag dela upp batchen i två omgångar.

Dag ett brygger jag en vanlig pale ale.
Dag två brygger jag samma pale ale men lägger till kardemumma, kanel och nejlikor i slutet på koket.

Tänker att på så vis så får jag ett bra test med hur stor skillnad kryddorna gör sig.

Jag har även läst många som "torrhumlar" julkryddorna istället för att ha med dem i koket.
Vad tror ni om den idén?
På så vis skulle jag kunna brygga en större batch och sedan jäsa de två olika bara.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Fikee
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 2018-11-07 08:08

Re: Jul-IPA

Inläggav Djonk » onsdag 2018-11-07 17:41

Eller koka kryddorna separat och hälla i genom en sil till halva satsen, risken om det får dra för länge är kanske att det blir för mycket smak.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jul-IPA

Inläggav Fikee » torsdag 2018-11-08 09:17

Djonk skrev:Eller koka kryddorna separat och hälla i genom en sil till halva satsen, risken om det får dra för länge är kanske att det blir för mycket smak.
Menar du att det räcker med att sila genom kryddorna påväg till jäskärlet?
Personligen vill jag nog låta kryddorna dra iallafall sista minuterna av koket.


Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Fikee
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 2018-11-07 08:08

Re: Jul-IPA

Inläggav pettersson80 » torsdag 2018-11-08 11:03

Jag skulle göra en tinktur. Låt kryddorna dra i sprit och blanda i efter smak.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Jul-IPA

Inläggav Djonk » torsdag 2018-11-08 23:17

Fikee skrev:Menar du att det räcker med att sila genom kryddorna påväg till jäskärlet?
Personligen vill jag nog låta kryddorna dra iallafall sista minuterna av koket.


Nej, tappa av lite vört och koka med kryddorna vid sidan av tänkte jag. Vips så kan du göra en delad sats.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jul-IPA

Inläggav Fikee » fredag 2018-11-09 07:17

Djonk skrev:
Nej, tappa av lite vört och koka med kryddorna vid sidan av tänkte jag. Vips så kan du göra en delad sats.


Genialiskt, att jag inte tänkte så långt.
Så får det bli!



Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Fikee
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 2018-11-07 08:08

Re: Jul-IPA

Inläggav skyking » fredag 2018-11-09 07:38

DrHans skrev:När du skrev Jul-ipa tänkte jag gran.
Så granskott hade varit coolt i en Jul-ipa tillsamtillsammans med tex Chinook och willamette humle.

Angående ditt recept så skulle jag ta bort eller skära ner på karamellmalten. Kanske blanda in en till sorts humle. Amarillo tex är ju känd för sin apelsin. Finns även jäst som ger apelsin tex Sigmund Voss kveik. Jag tycker du kan ha kvar kryddnejlikan. Det gäller bara att ta det försiktigt med kryddnejlika då den lätt kan ta över. Så du kan ju minska lite på den. Du kan ju alltid ha i mer längre fram i processen. Kul idé
Mvh / DrHans


Tack för feedback. Jag har dock redan beställt ingredienser så jag har lite det att förhålla mig till. Amarillo skall jag kolla ifall jag har och i så fall kan man ju köra en Simcoe-Amarillo kombo kanske?

Om jag drar ner på karamellmalten så kan det komma att drabba OG (vet inte om jag har maltextrakt hemma). Eventuellt skulle man kunna tänka sig att jag nallar lite basmalt från det jag beställt för min andra julöl (en skotte med pepparkakskryddor), men det skulle ju drabba dess OG om jag inte kompenserar med den karamellmalt jag tatt från min jul-IPA. Min andra julöl (skotten med pepparkakskryddor) skall jag brygga i morgon, jag har inte receptet här, men fritt från minnet är det 3kg basmalt, 150g karamellmalt, 150g brunmalt och 50g svartmalt. Kanske den kan tåla ett tillskott av karamellmalt? Isf hur mycket?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jul-IPA

Inläggav skyking » fredag 2018-11-09 07:48

Fikee skrev:Jag tänkte också brygga en julöl i helgen. Då jag inte har gjort det tidigare så tänkte jag dela upp batchen i två omgångar.

Dag ett brygger jag en vanlig pale ale.
Dag två brygger jag samma pale ale men lägger till kardemumma, kanel och nejlikor i slutet på koket.

Tänker att på så vis så får jag ett bra test med hur stor skillnad kryddorna gör sig.

Jag har även läst många som "torrhumlar" julkryddorna istället för att ha med dem i koket.
Vad tror ni om den idén?
På så vis skulle jag kunna brygga en större batch och sedan jäsa de två olika bara.


För min del är det inte aktuellt att dela satsen i två eftersom jag redan bestämt mig för att brygga halvsats. Jag tappar på fat så det är inte speciellt praktiskt för mig att dela upp bryggningen i mindre delar.

Att torrkrydda funkar väl, men man bör ha lite i åtanke hur man hanterar infektionsrisken det innebär. Man kan kanske dränka dem i sprit innan man tillsätter det. Ett annat alternativ är att göra ett avkok på dem som man tillsätter, kanske kan man göra detta tillsammans med priming-sockret? Jag är nog då inne på DrHans spår att man använder en måttlig mängd kryddor vid vörtkoket och sedan kontrollerar nivån innan tappning och tillsätter en extra dos vid behov vid upptappning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 123 gäster