Keezer bygge, funker china grejer?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav Falkens » tisdag 2018-10-16 14:17

Drake skrev:2 grader? Man ska ju kunna dricka ölen också utan att tänderna spricker! Och jag förstår inte varför slanglängden har betydelse när man har kompensatorkranar. Nä, då känns det bättre att lägga ett par hundringar till på riktiga Perlick som man vet funkar.


Då ska du göra det. :-) Jag har en Perlick 650SS om du är intresserad.
Jag ställde en fråga kring slangar innan och visst behöver man tänka på det. Sen kan man justera det när man har en FC men en viss avvägning är ju att rekommendera och vad gäller temp så rekommenderar att den ska vara så kall det bara kan vara. Jag kör mina på mellan 4-7 grader och det fungerar mycket bra... men det funkar nog säkert bättre med Perlick ;-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav assistredo » onsdag 2018-10-17 01:03

Tyska CMB har gjort forward sealkranar i mer än tio år. Ex. deras V10 i rostfritt stål (även i "förgyllt" utförande) har kompensator och "creamer"-funktion.

https://www.cmbschankanlagen.de/de/bier-zapfhaehne.php
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav daggfot » tisdag 2018-11-06 15:12

Drake skrev:Ok, har inte läst hela tråden igen. Vad var lösningen?
Jag var den som skapade den tråden och tyvärr är det inte löst. Jag har testat att sänka temperaturen till 5C men det hjälper inte mig.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav Falkens » tisdag 2018-11-06 15:15

@daggfot.
Om du har möjlighet... kan du filma när du tappar upp ölen
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav Falkens » tisdag 2018-11-06 15:19

https://www.youtube.com/watch?v=evtsJ_w ... e=youtu.be
On tap: Pale Ale 5% ABV, 5 celsius, FG 1.008, Room temptrature 21 celsius, 5 meter 5mm ID beer line, 1 bar (14,5PSI) pressure.

Antingen är det som du säger fel på dina kranar... men tycker ändå att det är konstigt att 2 st skulle vara trasiga men visst, det kan ju hända det med.
(jag ska inte diskutera vidare kring ditt problem i den här tråden men här ser man en film när man med FC tappar upp 5 gradig öl utan problem)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav daggfot » tisdag 2018-11-06 15:54

Jag har inte svårt att tänka mig att om tillverkningskvaliteten är ojämn så kan en hel batch med kranar ha samma problem, och en annan fungera som den ska. Jag fick kranar ur en dålig batch. Men vad vet jag?

Kanske är Intertap känsligare än andra kranar eller kanske är det problem med tillverkningen?

Jag kommer inte att argumentera vidare om detta, utan jag ville med mitt förra inlägg endast säga att problemet faktiskt inte är löst som du skrev.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav Falkens » tisdag 2018-11-06 22:40

Får jag köpa en kran?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Keezer bygge, funker china grejer?

Inläggav assistredo » onsdag 2018-11-07 13:52

Angående tyska krantillverkaren CMB som jag nämnde i ett inlägg innan - de har också startat ett amerikanskt dotterbolag (kanske för att smita förbi Trumps handelshinder) som konkurrerar med Perlick m fl. De har där modeller som inte finns med på den tyska hemsidan. Humlegården säljer en av dem (en mera trubbnosig som tydligen ska tilltala amerikanerna). Den har dock inte kompensator. https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ed-creamer

När man köper de tyska från tyska handlare verkar handtag och en del kopplingsdetaljer där bak ingå.

CMB tillverkar också en separat kompensator/flödesreglerare som man kan sätta innan kranar utan kompensator istället för "sytråd". Säljs bl a av Humlegården. https://shop.humle.se/utrustning/koppli ... are-58-bsp
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 116 gäster