Jäskyl i garderob?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jäskyl i garderob?

Inläggav Fredarfch » onsdag 2018-10-10 21:33

Jag har efter hårda förhandlingar lyckats få godkänt för en till jäskyl till hemma. Men endast en halvkyl, och då inuti en garderob (sån där vit vanlig 60x60-garderob). Har hittat kylskåp som går in i garderoben, men är lite fundersam på om det är hälsosamt att bygga in kylskåpet på det viset. Det är som sagt en halvkyl, så det kommer ju finnas bra med luft ovanför, men det kanske inte räcker om garderobsdörren är stängd?

Det finns ju inbyggbara kylskåp, men de är så jäkla dyra, så skulle helst bara fixa ett vanligt kylskåp och pytsa in i garderoben.

Någon med lite mer vitvarukunskap än jag som kan säga om det är en dålig idé
Fredarfch
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 19:04

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Drake » onsdag 2018-10-10 21:37

Även inbyggnadskylskåp behöver ju kylning, så det blir nog ingen skillnad. Att stänga dörren utan att ta upp några ventilationshål kan nog vara vanskligt. Då får väl prova att mäta temperaturen bakom kylskåpet, blir det för varmt där så får kylen jobba rätt hårt för att kyla. Kanske till och med att det kan bli en viss brandrisk?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Fredarfch » onsdag 2018-10-10 21:52

Brand är ju det jag främst oroar mig för...

Garderoben är fri på ena sidan, så där skulle jag jag kunna ta upp ventilationshål.

Får kanske testa helt enkelt, vore bara så jäkla surt om man baxade hem ett kylskåp som man sen inte kunde/fick ställa någon annanstans om det inte funkade...
Fredarfch
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 19:04

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Drake » onsdag 2018-10-10 22:21

Med bra ventilation borde det väl funka? Hål uppe och nere så det blir snurr på luften.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav skyking » torsdag 2018-10-11 10:39

Jag skulle nog också se brandfaran som den allvarligaste farhågan. Övriga problem kan man leva med och hantera.

Frågan är lite om materialet i garderoben är värre ur brandsäkerhetsynpunkt än det materialet man normalt har bakom kylen. Man bör ju kunna få till ventilationen så den är nästan lika god som vid vanlig installation.

Dock med tanke på att det behövs ventilationshål så funderar jag lite på ifall kravet på att ha den i garderoben kanske kan bli en besvikelse. Det man vinner på att slippa se "eländet" väger det verkligen upp för fula ventilationshål man måste ta upp? Det är lite tråkigt att det har varit "hårda" förhandlingar för att få till detta, jag tolkar detta som att det är uteslutet att du kan förhandla dig till att slippa garderoben.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Fredarfch » torsdag 2018-10-11 11:25

Ja precis, utanför garderoben=ingen extra kyl...

Jag pratade med en firma nu på morgonen som också trodde det skulle gå bra, så länge jag tar upp ventilationshål. Jag tänkte jag kunde täcka hålen med vitt ventilationsgaller, så kommer det nog inte se rent för jävligt ut. Sidan av garderoben vetter dessutom mot ett hörn, så det blir inte så estetiskt exponerat :)

Nu följer steg 2, att lyckas lägga vantarna på en kyl med rätt mått!
Fredarfch
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 19:04

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav pannkaksparty » torsdag 2018-10-11 22:27

Jag har en som passade perfekt i min garderob i lägenheten.
En matsui från Elgiganten. Man fick precis in en hink med jäsrör.
Jag hade en dator fläkt som var riktad mot dörren som stod på glänt.
pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: lördag 2016-01-16 16:10

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Morgan » fredag 2018-10-12 08:49

det är ingen brandrisk. kylskåp blir inte så varma att de riskerar börja brinna. däremot kommer det få jobba hårt för att få ner temperaturen och får därför kortare livslängd än om det skulle stå svalare.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav pannkaksparty » fredag 2018-10-12 10:26

pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: lördag 2016-01-16 16:10

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav skyking » fredag 2018-10-12 10:48

Morgan skrev:det är ingen brandrisk. kylskåp blir inte så varma att de riskerar börja brinna. däremot kommer det få jobba hårt för att få ner temperaturen och får därför kortare livslängd än om det skulle stå svalare.


Det är ett vågat påstående. Jag antar dock inte du tar ansvar för det ifall det skulle börja brinna.

Att kylskåp inte blir varma är väl ett påstående som är baserat på antagandet att de har tillräcklig ventilation och att värmen transporteras bort? Man skall kanske fundera lite på vad som händer om värmen inte transporteras bort. Kanske är det så att den kommer arbeta hårdare för att hålla kylan i kylen vilket kommer innebära att det kommer bli större värmeutveckling än normalt på varma sidan (i kombination med att värmen inte transporteras bort). Sen vet jag inte ifall moderna kylar har ett skydd mot detta beteende.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Fredarfch » fredag 2018-10-12 13:21

pannkaksparty skrev:Här kommer länken
https://www.elgiganten.se/product/vitva ... -mul48w18e


Tack!
Fredarfch
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 19:04

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Fredarfch » fredag 2018-10-12 13:27

Jag kör så att jag tar upp ventilationshål i sidan av garderoben, testar och mäter temp regelbundet. Håller sig tempen på en rimlig nivå så borde ju ingen brandrisk föreligga. Tror jag iaf Ett billigt/begagnat kylskåp är ju inte hela världen om det inte får maximal livslängd.
Fredarfch
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 19:04

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Fredarfch » fredag 2018-10-12 13:32

pannkaksparty skrev:Jag har en som passade perfekt i min garderob i lägenheten.
En matsui från Elgiganten. Man fick precis in en hink med jäsrör.
Jag hade en dator fläkt som var riktad mot dörren som stod på glänt.


Inte så att du bor i Stockholmstrakten och vill bli av med kylen?
Fredarfch
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 19:04

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Drake » fredag 2018-10-12 18:04

Morgan skrev:det är ingen brandrisk. kylskåp blir inte så varma att de riskerar börja brinna. däremot kommer det få jobba hårt för att få ner temperaturen och får därför kortare livslängd än om det skulle stå svalare.


Sorry, men det stämmer inte. Så kallade Trinett-kök har en förmåga att ta eld och det beror på kylskåpets montering/brist på ventilation. En kollega höll på att brinna inne pga en kylskåpsbrand i ett sådant kök.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäskyl i garderob?

Inläggav Morgan » lördag 2018-10-13 17:43

Kylskåp står ju i princip alltid inbyggda och jag vågar påstå att många inte städar under/över/bakom så ofta som borde. Visst finns alltid undantaget, men med tanke på hur många kylskåp det finns där ute så bör ni hålla med om att de inte har ett rykte om sig att börja brinna.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster