Smaklös Öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Smaklös Öl

Inläggav Drake » lördag 2018-09-22 19:08

Nä, det är nog snarare ditt recept som är problemet. Dåligt kok kan väl ge vissa andra nackdelar, men feghumlingen är nog anledningen till mesölen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » lördag 2018-09-22 20:39

Ett alternativ till mycket humle kan också vara ett jästbaserat öl, t.ex. veteöl.

Har förresten en likadan elgryta, blir inte stormkok direkt men jag tycker det är ganska skönt så att det inte blir allt för mycket kondens.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » lördag 2018-09-22 20:58

Drake skrev:Nä, det är nog snarare ditt recept som är problemet. Dåligt kok kan väl ge vissa andra nackdelar, men feghumlingen är nog anledningen till mesölen.


Ja, jag har förstått att det är lite humle för receptet, jag går oftast efter beersmith's IBU värden om jag lägger ihop något. Däremot är det något som känns off, jag har testat att torrhumla och trycka i väldigt mycket humle men smaken blir typ densamma som jag skulle göra en veteöl.
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » lördag 2018-09-22 21:38

Djonk skrev:Ett alternativ till mycket humle kan också vara ett jästbaserat öl, t.ex. veteöl.

Har förresten en likadan elgryta, blir inte stormkok direkt men jag tycker det är ganska skönt så att det inte blir allt för mycket kondens.


Ja jag har testat det med, men det blev samma problem även där, så det måste vara något annat jag gör fel. Hur fungerar grytan annars, är du nöjd?
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Perwaste » söndag 2018-09-23 00:03

Det kanske står någonstans tidigare, men har du eget vatten? Isf vattenprofil?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » söndag 2018-09-23 01:17

Köpte grytan begagnad med termostaten urkopplad. Kommer inte ihåg varför förra ägaren hade gjort det, men jag använder den bara för kok med full effekt och det fungerar fint. Locket är i lite enklaste laget kanske fast det har man ju inte på vid kok ändå.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2018-09-23 01:23

Perwaste skrev:Det kanske står någonstans tidigare, men har du eget vatten? Isf vattenprofil?


Nej jag har inte tänkt på att vattenbehandla, tar direkt ur kranen hemma, bor i norrort. Det skulle kunna vara ett problem
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2018-09-23 01:24

Djonk skrev:Köpte grytan begagnad med termostaten urkopplad. Kommer inte ihåg varför förra ägaren hade gjort det, men jag använder den bara för kok med full effekt och det fungerar fint. Locket är i lite enklaste laget kanske fast det har man ju inte på vid kok ändå.


Ok låter ju bra! Nä precis jag hade nog tänkt o koka i den bara :)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Perwaste » söndag 2018-09-23 07:52

lukedaduke skrev:Nej jag har inte tänkt på att vattenbehandla, tar direkt ur kranen hemma, bor i norrort. Det skulle kunna vara ett problem


Ne, då tycker jag du ska avvakta med det. Det var ett höftskott ifall du skulle ha eget vatten med en säregen profil. Som jag har det hos mig...

Ändra på en sak i taget, så du ser vad det är som är den springande punkten. Lite mer malt, lite mer humle. Det är ett bra förstasteg.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Perwaste » söndag 2018-09-23 08:21

Nu läste jag igenom ditt exempelrecept. Du hamnar väl på alkoholhalt på 4,5 % eller så?

Inget fel i det, verkligen inte. Men, man har då maltmängd i förhållande till det, som i ditt recept.

För att kompensera den mindre mängden malt jämfört med ett starkare öl, föreslår jag att du kanske plockar bort, säg 200 g basmalt, och lägger på 250 g karamellmalt. Då blir det mer fylligt.

Jag tycker själv det är svårare att göra mindre starka öl som ändå har balans och fyllighet, som de aningen starkare ölen. I den genren kan jag rekommendera en bok om "Session Beers" av Jennifer Talley
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Rotsac » söndag 2018-09-23 11:55

[quote]
Jag brygger alltså via BIAB-metoden!!

Ett recept för 10 L öl ser ut såhär för mig:

Ingredienser:

2,2 Kg Pale malt
0,1 kg Havregryn
1 paket Safale US-05

Börjar med att koka upp ca 14 L vatten och mäskar vid ca 68 grader i 60 min. Temperaturen kan sänkas nån grad men jag brukar ligga på 67-68. Här brukar jag röra om 1 gång vid ca 30 min. När mäskningen är klar tar jag upp påsen och låter den rinna av och trycker ut den sista vätskan. Mäter sedan OG värde på 1,045, skulle hamnat på 1,050.

Vid koket kokar jag i 60 min såhär:

60 min 8g Citra
40 min 5g Citra
10 min 5g Cascade

Då förväntas IBU värdet ligga på ca 40. Jag kokar bort ungefär 2-3 L vatten, Vid kok sjudar det mer än kokar men är väl precis på gränsen till 100C. Jag kan tillägga att jag även testat torrhumling men inte fått nått resultat./quote]

Med 2,3 Kg malt så borde du väl inte använda mer än högst 3 Liter mäskvatten per Kg malt?

2,3 x 3 = 6,9 Liter mäskvatten.....
Inte 14 Liter......
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2018-09-23 13:41

Perwaste skrev:Nu läste jag igenom ditt exempelrecept. Du hamnar väl på alkoholhalt på 4,5 % eller så?

Inget fel i det, verkligen inte. Men, man har då maltmängd i förhållande till det, som i ditt recept.

För att kompensera den mindre mängden malt jämfört med ett starkare öl, föreslår jag att du kanske plockar bort, säg 200 g basmalt, och lägger på 250 g karamellmalt. Då blir det mer fylligt.

Jag tycker själv det är svårare att göra mindre starka öl som ändå har balans och fyllighet, som de aningen starkare ölen. I den genren kan jag rekommendera en bok om "Session Beers" av Jennifer Talley


Ok, jag får väl vänta med vattenprofil till sist då, ja precis ca 4 - 4,5 %. Jag kan testa med lite caravienne malt som jag har hemma, bra idé! Om inte det här brygget lyckas får jag väl nog ta en titt på boken :wink:
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2018-09-23 13:47

Jag vet inte om jag tänker fel då men alltså via Biab ska jag då först mäska på 6,9 liter vatten och sedan tillsätta det som kokas bort + draven? :?:
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » söndag 2018-09-23 13:55

Inget fel med att ha i så mycket vatten från början vad jag förstår, du får bättre utbyte med tunn mäsk. Nackdelen är nog främst att pH-värdet klättrar lite och om man vill få ner pH-värdet kräver det mer tillsatser.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2018-09-23 14:14

Djonk skrev:Inget fel med att ha i så mycket vatten från början vad jag förstår, du får bättre utbyte med tunn mäsk. Nackdelen är nog främst att pH-värdet klättrar lite och om man vill få ner pH-värdet kräver det mer tillsatser.


Ok skönt att jag tänker rätt med vattenvolymen, jag tänkte testa Weinkeller's guide den här gången "(tänkt kokvolym)+(maltvikt*0,9)" dvs. 14L + (2,2x0,9) = ca 16L.

Då är det alltså inga problem med mäskvolymen utöver högt PH?
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster