Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Pelle J » lördag 2018-09-15 16:33

Hej,
Tänker skaffa utrustning till min ölbryggning. Har kommit fram till att ca 24 l färdig öl kan vara lagom.
Undrar:
Vad är bäst att mäska i?
A. En stor gryta typ 32-liters med avtappningskran för lakningen eller
B. Två 30-liters plastkärl (typ jäskärl) som jag sätter i varandra med ett antal hål i botten på innersta kärlet och avtappningskran i yttersta för att kunna laka ur på ett bra sätt.
Vilka är för- resp nackdelar med gryta kontra plastkärl?
Pelle J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2018-09-15 10:25

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Djonk » lördag 2018-09-15 19:45

Kan vara svårt att hålla temperaturen med båda alternativen.

Jag kör med mäskpåse av IKEAs sarita-tyg i en isolerad gryta och en sous vide-cirkulator för temperaturkontroll. Fördelen för mig är minskad disk, enkel stegmäskning och obefintlig risk för 'stuck sparge'. Blir mindre sats om du vill brygga riktigt stark öl dock.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav skyking » söndag 2018-09-16 10:52

Fördelen med A är att du kan stegmäska enklare. Du kan ju värma mäsken direkt på kokplatta. Skall du stegmäska med B så behöver du antingen göra dekoktioner eller infusioner (det senare kan leda till att mäsken blir tunn mot slutet).

Fördelen med B är att det är billigare, eller att du kan laka rakt ner i kokkärlet. Med metod A behöver du antingen två kokkärl eller så behöver du laka ner i ett uppsammlingskärl (tex jäshink) där du har vörten tills du lakat färdigt och tömt (och rengjort) kokkärlet på drav (sen för du över vörten till kokkärlet och kokar).

Att hålla temperaturen är inte speciellt komplicerat. Det du behöver för B är att isolera hinkarna ordentligt. För A kan du antingen isolera grytan, underhållsvärma eller sätta den i ugnen (om den får plats). Isolera kan man göra med t.ex. ett par lager liggunderlag.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Djonk » söndag 2018-09-16 17:09

Håller inte med, inte ens med cirkulatorn blir det helt jämn temperatur och den har ändå elektronisk kontroll. Manuell underhållsvärmning skjuter lätt över temperaturen. Ugnen funkar kanske bra om den är tillräckligt stor, trevligt om man kan slippa liggöverlagen.

Sen om man tycker att det gör så mycket att inte ha full kontroll är en annan fråga, även om det går att mäta skillnaden verkar det inte helt givet att man känner skillnad i smaken. (Se t.ex. http://brulosophy.com/2015/10/12/the-ma ... t-results/ )
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Saint » måndag 2018-09-17 08:16

Skena inte nu. 36l Patina med tappkran och en BIAB-påse. Vill du göra det ännu enklare så köper du en rostfri meshkorg https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-310x300m ... Sw5CBam0Nw
Mycket enklare att rengöra och lyfta ur grytan utan att spilla. Det fina med den är att du kan dra på plattan för stegmäskning eller mäska ur utan att vara rädd för att smälta påsen.
Oroa dig inte för temperaturen. 30l vätska håller tempen ganska bra. Isolera bara grytan bara grytan med liggunderlag. Anal temperaturreglering kan du fundera på om några år. Du kommer att brygga superb öl mellan 63-70 graden. Det gör ingenting om det fladdrar lite därimellen.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav skyking » måndag 2018-09-17 10:53

Saint skrev:Skena inte nu. 36l Patina med tappkran och en BIAB-påse. Vill du göra det ännu enklare så köper du en rostfri meshkorg https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-310x300m ... Sw5CBam0Nw
Mycket enklare att rengöra och lyfta ur grytan utan att spilla. Det fina med den är att du kan dra på plattan för stegmäskning eller mäska ur utan att vara rädd för att smälta påsen.
Oroa dig inte för temperaturen. 30l vätska håller tempen ganska bra. Isolera bara grytan bara grytan med liggunderlag. Anal temperaturreglering kan du fundera på om några år. Du kommer att brygga superb öl mellan 63-70 graden. Det gör ingenting om det fladdrar lite därimellen.


Kanske läge att nämna både för och nackdelar med denna metod. Fördelarna är att det är enkelt och antagligen billigare och att man som sagt kan stegmäska någorlunda enkelt.

Största nackdelen jag ser är att man eventuellt får lite mindre bryggvolym än andra metoder - det hänger hop med hur stor volym BIAB-påsen upptar av grytan. Jag har ingen erfarenhet själv av BIAB, men man kanske kan fylla ut grytan så pass att det inte gör något? En nackdel är att man kanske heller inte får samma utbyte (ie det blir lite dyrare maltnota).

Djonk skrev:Håller inte med, inte ens med cirkulatorn blir det helt jämn temperatur och den har ändå elektronisk kontroll. Manuell underhållsvärmning skjuter lätt över temperaturen. Ugnen funkar kanske bra om den är tillräckligt stor, trevligt om man kan slippa liggöverlagen.

Sen om man tycker att det gör så mycket att inte ha full kontroll är en annan fråga, även om det går att mäta skillnaden verkar det inte helt givet att man känner skillnad i smaken. (Se t.ex. http://brulosophy.com/2015/10/12/the-ma ... t-results/ )


Jag brukar iaf få ganska stabil temperatur. När jag infusionsmäskar brukar jag hålla temperaturen tämligen konstant under mäskningen. Att tro att man måste ligga på rätt temperatur med en decimals nogrannhet är nog något som bara ställer till det för nybörjare snarare än att resultera i bättre öl. Jag har bryggt på bägge sätten med gott resultat. Jag tycker inte man skall uppmuntra folk att springa och köpa massa high-tech bryggverk det första de gör när de skall börja brygga...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Saint » måndag 2018-09-17 11:38

Jag kör med meshkorgen och får då i 8kg malt till 28l vatten. Ställer sedan korgen på ett galler över grytan och lakar(beroende på vilken öl jag brygger) Brygger jag starkare öl så mäskar jag inte alls.
Brukar få ut mellan 15-20l i jästunnan vilket är perfekt för ett fat.. Det går nog att maxa ännu mer om man jobbar lite på det. Malt är ju inte jättedyrt så 1-3 kg hit eller dit är skitsamma.
Vet att för många är själva metoden och byggandet av utrustning viktigast och resultatet sekundärt. Jag har reducerat ner det till detta för att spara tid och pengar. Jag kan utan problem brygga alla stilar och styrkor.
Det är ett val alla får göra med tanke på tid, pengar och utrymme.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Djonk » måndag 2018-09-17 19:28

skyking skrev:Jag tycker inte man skall uppmuntra folk att springa och köpa massa high-tech bryggverk det första de gör när de skall börja brygga...


Det håller jag med om, pratar bara om en doppvärmare med propeller nertill och ställbar temperatur. 699:- gav jag för min, går antagligen att hitta billigare begagnat. Ser det som ett komplement till BIAB och alternativ till bryggverk. Piper när mäskvattnet är uppvärmt och håller värmen i hela grytan inom ca. 2 grader. För min del var det en lättnad att slippa bekymra mig över att temperaturen ska dyka.

Har rationaliserat bort lakningen för det mesta, verkar inte nödvändigt om man har lös mäsk. Däremot klämmer jag påsen ordentligt, brukar landa på ~86% utbyte.
Senast redigerad av Djonk måndag 2018-09-17 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Snow » måndag 2018-09-17 20:02

Djonk skrev:
Har rationaliserat bort lakningen för det mesta, verkar inte nödvändigt om man har lös mäsk. Däremot klämmer jag påsen ordentligt, brukar landa på ~86% utbyte.


Jag har gått åt detta håll jag oxå, fast jag kör lös mäsk och tappar ur mäskkärlet fyller på med varmt vatten rör om försiktigt, väntar en stund (typ 5 min) och tappar av igen.
Det blir lite disigare vört ner i koket, men det verkar fasen inte påverka blankheten i slutändan. Har kört detta några ggr och lakning några ggr, tycker inte det blir någon skillnad. Inte heller verkar det spela någon större roll med hur tjockt jag mäskar.

Körde en batch IPA igår, då mäskade jag ca 10kg, och 40 liter vatten.
Man kan säkert göra på samma sätt med en biabpåse, dvs mäska lyfta, sänka i nytt vatten röra om och lyfta igen.

Visst är man ute efter att brygga med extrem perfektionism, så spelar det ju roll såklart, men till en hus IPA funkar det iallfall :mrgreen:

OT, jag skulle satsa på rostfritt om du ska köra varma saker, ska du mäska i plasthinkar så bör du vara helt säker på att plasten tål nämnda temperaturer utan att "avsöndra" osköna kemikalier.
Man kan ju koka i jäskärl, sett bilder på fler sådana byggen, men det skulle iallafall vara mitt andrahandsval.

Jag kör med en "läderhäxa" https://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/lauterhelix-1000-mm, kan vara ett alternativ till BIAB, men det krävs två kärl, eller omtappning, via ett tillfälligt kärl
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Saint » tisdag 2018-09-18 08:08

Djonk?? Doppvärmare med propeller? Var hittade du den?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Bee » tisdag 2018-09-18 13:57

Saint skrev:Djonk?? Doppvärmare med propeller? Var hittade du den?
Kan det vara en sous vide stav han använder?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mäska i gryta eller plasthink med falskbotten?

Inläggav Djonk » tisdag 2018-09-18 14:45

Yes, såhär ser de ut utan hölje:

Bild

Vill man mäska med mer än ~20 liter vatten behöver man nog en större dock.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 60 gäster