Temperatur vid förkulturjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Temperatur vid förkulturjäsning

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-07-24 06:52

Förkultur görs på 2 st. Wyeast 1388 Belgian Strong Ale (tillverkad 20 Mars 2018). Bäst-före-datum 20 September 2018 (6 månader).

Jag har 27 grader där förkulturen står på en magnetomrörare.
Med en fläkt intill, så får jag 26 grader, 27 under natten med en dörr nästan stängd till rummet.
Det är tänkt att stå så här under två dygn (som sägs kunna bli riktigt varma).
Jag vill inte linda en blöt handduk runt E-kolven, då den står på en datornätdel med ventilationshål, där det kan droppa in vatten.

I mitt jäsutrymme där jäsningen av vört senare ska ske av en "Belgian Tripel", är det 23 grader.
Där skulle jag däremot kunna linda en rejäl filt -dränkt i kallt vatten- runt hinken, och ställa en fläkt intill.

Denna jäst anges ha ett lämpligt temperaturområde mellan 18 och 27 grader, där 27 känns lite väl högt.

1) Vad blir slutresultatet av att förkulturen hålls vid 26-27 grader, och jäsning av vörten vid en lägre omgivande temperatur (kanske 20-22 grader i bästa fall)?
Temperaturen brukar vid mera "normala" yttertemperaturer stiga cirka 2 grader i jäshinken i mitt jäsutrymme.

2) Kan man säga att förkulturen inte nämnvärt kommer att påverka den senare jäsningen av 20 Liter vört, som ska ske enligt ovan?
I E-kolven finns det ju inte så mycket vört att skapa fenoler, etc. av.

Jag har även torrjäst: Mangrove Jack's Belgian Ale M41.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Temperatur vid förkulturjäsning

Inläggav DrHans » fredag 2018-08-24 19:48

Förjäs varmt och dekantera
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Temperatur vid förkulturjäsning

Inläggav Drake » fredag 2018-08-24 20:47

Pre-yeas hot and decornering.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Temperatur vid förkulturjäsning

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2018-08-27 14:28

Drake skrev:Pre-yeas hot and decornering.


Jag ska erkänna att jag drog lite på smilbanden åt doktorns egensinniga sätt att prata engelska i början, men det är inget som jag skulle sitta och håna i ett forum. Men om du (och de andra som sitter och gör sig lustiga över hans sätt att prata) likt mig fortsätter att titta på Hans videos förstår jag inte riktigt problemet. Ni kanske kan titta på någon av alla de andra svenska Youtubekanalerna om hembryggning istället?
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Temperatur vid förkulturjäsning

Inläggav Drake » måndag 2018-08-27 18:58

Nu tror jag nog att du missförstod något. Det där var en liten pik till Rotsac som i tid och otid verkar få krupp så fort någon anglofierar vårt ädla språk. Själv har jag inte ens sett videon du refererar till.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Temperatur vid förkulturjäsning

Inläggav DrHans » måndag 2018-08-27 19:36

ApocalypseDude skrev:
Jag ska erkänna att jag drog lite på smilbanden åt doktorns egensinniga sätt att prata engelska i början, men det är inget som jag skulle sitta och håna i ett forum. Men om du (och de andra som sitter och gör sig lustiga över hans sätt att prata) likt mig fortsätter att titta på Hans videos förstår jag inte riktigt problemet. Ni kanske kan titta på någon av alla de andra svenska Youtubekanalerna om hembryggning istället?

Det roliga är att jag bara har fått kritik av svenskar för min engelska. Svenskarna är ca 15% av mina tittare. Jag vet att min engeslka är 100 det är inget snack om det. Det är skitsvårt att göra videos på engelska för mig. Jag förklarade för ett år sen varför jag spelar in filmer på engelska och inte svenska. Kanske dags att gör en ny sådan video det var ju ändå ett år sedan. Här är videon https://www.youtube.com/watch?v=07i_x8ic87s
Tills jag hiner göra en update!
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 44 gäster