Maltig Ale recept

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maltig Ale recept

Inläggav Magnum77 » tisdag 2017-10-24 15:54

Har provat brygga ett gäng olika engelska ale. (NewCastle klon etc).

Har dock inte lyckats få till den där karamel smakande alen utan NewCastle Klonen var mer choklad+malt än karamell + malt.
Är det någon som har ett bra recept som har den där maltiga toffee smaken som tex NewCastle, Shepherd Neame Whitstable Bay, Fursty Ferrett etc.
Har hittat kloner på tex Fursty Ferret men den smakade absolut inget..

Dvs. Är det någon som har ett riktigt bra recept på en grym Engelsk Maltig Ale som dom bryggt själva?
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå

Re: Maltig Ale recept

Inläggav Snow » tisdag 2017-10-24 17:46

Har gjort Strong Scottish några ggr som blir riktigt bra.
Mäska högt, koka länge (90-120min) ta ut 3l vört koka till sirap, tillsätt sent i koket.
Min blev dock bara 6.7%

Muums :mrgreen:
Bilagor
Scotteish style.JPG
Stilens beskrivning i BS
scottish.JPG
Scotterecept
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Maltig Ale recept

Inläggav Magnum77 » lördag 2017-10-28 21:10

Tack för svaret men den var kanske i starkaste laget..
Hade siktat på ca 4-4.5%.
Mäska högt? 67%
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå

Re: Maltig Ale recept

Inläggav Magnum77 » torsdag 2018-01-11 15:57

Har testat brygga 2 av dessa samma dag: (1 jäst och 2 körningar med BM 10)
Dom kolsyras just nu och har inte provat än.

Old Speckled Hen Clone.

11 liter.
OG ca.1,044,
FG ca.1,008,
AVB 4.6%, 33,9 IBUs, 16,6 EBC

1680 Gram Maris Otter
210 Gram Crystal 40L
20 Gram Crystal 240

14g Northern Brewer (8.7%) 60 min
3g Northern Brewer (8.7%) 15 min
3g Progress (7%) 15 min
11g Progress (7%) 0 min

Thames Valley Ale (Wyeast Labs #1275)

Mäskning:
66 C i 60 min
75 C i 10 min

Smakade lite när jag tappade upp den på fat och den kändes lite blaskig men jag ska vänta en vecka innan
provsmakning och se.
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå

Re: Maltig Ale recept

Inläggav Magnum77 » måndag 2018-04-09 16:34

Old Speckled Hen Clone blev okej men tycker inte att det blev så mycket maltsmak som jag skulle velat.
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå

Re: Maltig Ale recept

Inläggav daggfot » måndag 2018-08-20 11:18

Har du försökt något mer med detta? Jag försöker också få till maltigheten i mina engelska ale, men lyckas inte riktigt. Jag har labbat med olika specialmalter och mäsktemperaturer men jag tycker inte riktigt att jag får till det. Maltnotan för mitt bitter-recept ser väldigt lik ut Old Speckeld Hen receptet ovan.

Vid nästa bryggning ska jag vattenbehandla och försöka få förhållandet mellan sulfat och klorid till 0,7 "malty" enligt denna kalkylator: https://www.brewersfriend.com/mash-chem ... calculator. Jag har försökt med detta tidigare men då har jag bara tillsatt salter i mäsken. Nu tänker jag tillsätta hälften till mäsken och hälften till koket. Jag kan rapportera om mina framgångar om ett par veckor...
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Maltig Ale recept

Inläggav ramsus » tisdag 2018-08-21 07:52

https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... ts.221817/ innehåller bra information ang detta
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Maltig Ale recept

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-08-21 08:59

ramsus skrev:https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/british-yeasts-fermentation-temps-and-profiles-cybi-other-thoughts.221817/ innehåller bra information ang detta


Det är en låååååång tråd och av vad jag kunde läsa på första sidan så var det mest det vanliga hemmasnickrandet av teorier. Exempelvis att det skulle ha stor (negativ) effekt att öka mäskvattenmängden med 25 %. I think not.

Om du hittade något specifikt av intresse får du gärna lyfta fram det. Själv tycker jag det här från första inlägget kan vara mycket av nyckeln:

An interesting observation I've made though is that many times a hydrometer sample right at the end of fermentation has had that malt flavor and the esters I was looking for. Then I would let the beer sit for another couple of weeks to "clean up" and the beer would end up with a much flatter malt character and reduced esters.

Brittisk öl ska helst konsumeras så färsk som möjligt. Brittiska bryggerier har väldigt korta jästider, Fuller's exempelvis jäser kortare än en vecka innan det är dags att paketera. Allra bäst avnjutes ölen färsk på cask, helst på bryggeriet eller på en pub i närheten.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maltig Ale recept

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-08-21 09:03

Magnum77 skrev:Har provat brygga ett gäng olika engelska ale. (NewCastle klon etc).

Har dock inte lyckats få till den där karamel smakande alen utan NewCastle Klonen var mer choklad+malt än karamell + malt.
Är det någon som har ett bra recept som har den där maltiga toffee smaken som tex NewCastle, Shepherd Neame Whitstable Bay, Fursty Ferrett etc.
Har hittat kloner på tex Fursty Ferret men den smakade absolut inget..

Dvs. Är det någon som har ett riktigt bra recept på en grym Engelsk Maltig Ale som dom bryggt själva?


Skippa chokladmalten! De öl du räknar upp har knappast några betydande mängder chokladmalt. Det är pale ale-malt av god kvalitet (gärna maris otter eller golden promise) och karamellmalt som gäller.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maltig Ale recept

Inläggav ramsus » torsdag 2018-08-23 07:58

ekstedt skrev:
Det är en låååååång tråd och av vad jag kunde läsa på första sidan så var det mest det vanliga hemmasnickrandet av teorier. Exempelvis att det skulle ha stor (negativ) effekt att öka mäskvattenmängden med 25 %. I think not.

Om du hittade något specifikt av intresse får du gärna lyfta fram det. Själv tycker jag det här från första inlägget kan vara mycket av nyckeln:

An interesting observation I've made though is that many times a hydrometer sample right at the end of fermentation has had that malt flavor and the esters I was looking for. Then I would let the beer sit for another couple of weeks to "clean up" and the beer would end up with a much flatter malt character and reduced esters.

Brittisk öl ska helst konsumeras så färsk som möjligt. Brittiska bryggerier har väldigt korta jästider, Fuller's exempelvis jäser kortare än en vecka innan det är dags att paketera. Allra bäst avnjutes ölen färsk på cask, helst på bryggeriet eller på en pub i närheten.

Det är en väldigt lång tråd som sagt och som alltid i alla forum så är det inte enbart snillen som spekulerar, det blandas högt och lågt. Den är i alla fall full med information och redovisningar på div. experimenterande och det får nog vara upp till var och en och avgöra om de är bra eller dåliga. Vad jag tog med mig själv, som relativ nybörjare, från tråden är nog bl.a. att inte slentrianmässigt låta ölen sitta i jäshinken 10-14 dagar innan man keggar/buteljerar (eller hur länge man nu låter den vara) eller bara använda ett standardschema när det gäller temp.kontroll.

När det gäller att brittiskt öl ska konsumeras färskt så är det väl det den vanligaste rekommendationen, men det finns referenser till att man kan vinna på att låta ölen mogna ett antal månader innan förtäring... t.ex. http://www.durdenparkbeer.org.uk/Brewing.html
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Maltig Ale recept

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-08-23 08:46

ramsus skrev:När det gäller att brittiskt öl ska konsumeras färskt så är det väl det den vanligaste rekommendationen, men det finns referenser till att man kan vinna på att låta ölen mogna ett antal månader innan förtäring... t.ex. http://www.durdenparkbeer.org.uk/Brewing.html


Fordom var det vanligt/regel att starka öl långlagrades (alla recepten i din länk har OG minst 60), samtidigt som vardagsölet som var svagare dracks färskt.

Egentligen är det väl ungefär samma idag, majoriteten av öl är relativt svaga med kort tid från bryggning till konsumtion. Några få starkare öl kan lagras lite längre. Fuller's 1845 - som väl är inspirerat av forna tider - lagras i 100 dagar exempelvis.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 118 gäster