Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-08-12 18:01

Tänkte först bara skriva tips och trix med mottrycksfyllare som ämne men insåg att det blir svårt att använda dom med en kinafyllare.

Det går utmärkt att använda fyllaren som pysventil när man vill flytta öl mellan fat.

Tillfat = fatet som ölen ska till
Frånfat = fatet som ölen ska från
Ställ en tom flaska i fyllaren, koppla ölslangen till tillfatets gasingång som du trycksatt med något lägre tryck än frånfatet med öl.
Koppla gasflaskan till frånfatets gasingång och koppla en ölslang mellan ölutgången på bägge faten.
Med konstant tryck i frånfatet med hjälp av gasflaskan kommer ölen att flyttas över lugnt och försiktigt till tillfatet efterhand som trycket sjunker genom pysventilen på fyllaren. Man fyller alltså egentligen bara en tom flaska med gas från tillfatet.
jag använder denna metoden när det är dags att klarna och lagra ölen, tillfatet preparerar jag med gelatinlösning och på så vis slipper jag gelatin i jästkakan som jag återanvänder.

Det går också utmärkt att tillföra vad som önskas i vätskeform till fat som är trycksatta med hjälp av fyllaren.

Börja med att ställ en tom flaska i fyllaren och fyll slang, kran och fyllrör från fatet för att bli av med luften som annars hade tryckts in i fatet.
Ställ sen en flaska med t ex gelatinlösning i fyllaren, stäng pysventilen helt, släpp nästan allt trycket i fatet och fyll från flaskan till fatet med ett högre tryck i fyllaren än fatet.

Jag bryggde en honungslager för ett tag sedan och det största problemet var att honungen skulle i efter 2 dagars jäsning. Iofs inget problem men iom att jäsningen är under tryck skummar det rätt så rejält när man häller i honungslösningen och man måste vara snabb som en iller för att få på locket efteråt. Räcker inte en flaska går det att ställa i en ny flaska i fyllaren och göra om proceduren. Ja om det finns plats i fatet, givetvis.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav dryg » söndag 2018-08-19 12:45

Bra tips och jag har ju allt man behöver
(För jag har köpt det av dig :) )

Jag är ändå sugen på att få till en enklare (mer portabel) pysventil för att mottrycksfylla partyfat.

Helst med möjlighet att trycksätta partyfatet samtidigt.

Kan jag sätta en T-koppling på gastuben och någonstans på slangen som går till ”till-fatet” bara släppa lite tryck genom en pysventil?

Är det nån som har byggt en ställbar pysventil med tex biltema-delar?
En vanlig kulventil känns som stor risk att man öppnar för mycket


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-08-19 14:06

Jag har gjort en pysventil som sitter i en slanghane som passar på partyfatet, vet inte om den hade löst dina problem. Kan knappast bli mycket mindre.
Efter att du trycksatt till-fatet kopplar du ölslangen, när trycket jämnats ut mellan faten, sätter du i slanghanen i gaskopplingen på till-fatet och trycket sjunker långsamt i fatet precis som i mottrycksfyllaren.
Men hur en ventil skulle fungera för att både pysa tryck och trycksätta vet jag inte.

Du får skicka ett pm om intresse finns för pysventilen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav jakan65 » söndag 2018-08-19 14:29

Hej pilsnerkokarn.finns det bild på denna ventil-pys?kanske i någon annan tråd du skapat
letat men ej funnit..
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav dryg » söndag 2018-08-19 14:33

Äh.. jag tänkte trycksätta o ventilera på samma sätt som flaskfyllaren, men det är nog överdrivet eftersom det inte blir så många ”byten” när man fyller partyfat.

Jag skickar PM ang ventilen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-08-19 19:17

jakan65 skrev:Hej pilsnerkokarn.finns det bild på denna ventil-pys?kanske i någon annan tråd du skapat
letat men ej funnit..
mvh jakan


Det finns bild på en slanghane på andra sidan i partyfatstråden.
Pysventilen sitter i en sådan så den ser likadan ut som en vanlig slanghane.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tips och trix med min mottrycksfyllare.

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2018-08-20 19:54

Fick ta en bild som visar vad skillnaden på en vanlig slanghane och en med pysventil.
Kom rätt nära :D

Bild
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster

cron