dekoktionsmäska m BM

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

dekoktionsmäska m BM

Inläggav Karl R » söndag 2018-08-12 20:49

Hej

Nån som har testat att dekoktionsmäska med en BM? Hur gjorde ni då? Är det något som ska tänkas på speciellt?

Jag tänkte brygga mig en frankisk lager enligt den modell som framställs i hembryggaren nr 3/2015, där man tar ut hälften till en dekoktion.

Kommer pumpen klara lyfta över kvarvarande mäsk? Är detta en dålig idé?

vh
Karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav skyking » måndag 2018-08-13 06:52

Det jag funderar lite är vilka farhågor du har egentligen. Jag ser egentligen ingen anledning till att man inte skulle kunna göra det (men jag har inte testat själv eftersom jag inte använder BM).

Man tar väl den tjockare delen av mäsken för dekoktion vilket gör att det snarare borde vara enklare för pumpen att klara av vad det nu är du oroar dig för på den punkten. Sen när det gäller temperaturregleringen i bryggverket borde det inte vara något problem, men man ställer in den nya temperaturen först i samband med att man återför dekoktionen (det är ju dekoktionen som skall höja temperaturen och inte bryggverket).

Eftersom man har möjlighet att värma hela mäsken är man inte nödgad att använda dekoktioner/infusioner för att höja temperaturen. Det betyder att man inte är helt beroende av att dekoktionen höjer temperaturen hela steget som man skall ta, skulle man hamna på för låg temperatur bör bryggverket kunna värma upp mäsken den sista biten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav Lindh » måndag 2018-08-13 07:26

Enda anledningen till dekoktion är att få ut smaker från malten (med lite vätska i). De flesta ”stegar/rastar” sin dekoktion vid 66/73 för att få konvertering innan de kokar. Med andra ord är det enklast att vi utmäskning, lyfta ut maltröret, skopa ur hälften av malten och några liter vört för kok i separat kastrull och sen sammanföra. Kan inte se vad skillnaden skulle vara att plocka ut mäsk tidigare men har endast kommit på denna ”bm-dekoktion” men aldrig prövat denna själv av någon märklig anledning.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav Karl R » måndag 2018-08-13 20:57

@skyking. Vätskemängden ändras och vörten pumpas igenom mittröret, uppåt, vilket skulle innebära att det är risk att det blir torrt utanför och pumpen kör torr, typ.

@Lindh. Ja, precis. Tack! Det var också en sådan rast på 66 gr tänkt. Kul om du provar den, vid utmäskning, såsom du själv skriver. Jag är nog benägen att strunta i den, i vart fall den här gången, och bara köra vanlig stegmäskning. Det blir väl en liten sidofråga, men om en istället hade tagit ut några liter vört utan skrot och reducerat ner den för att få ökade Maillardreaktioner, hur mycket skiljer det sig åt mot riktig stegmäskning? Har du läst/hört/gjort något?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav Lindh » tisdag 2018-08-14 07:32

Flera tester har visat att dekoktionsmäskning inte alls ger så mycket smakbidrag som man kan tro. Jag körde ett tag med melanoidmalt för att få lite av de smakerna men tycker det är onödigt. Det går absolut göra riktigt bra lager utan dekoktion eller maillardreaktioner utöver det som (eventuellt) sker i koket. Stegmäskning tycker jag är ett viktigt steg men inte heller det är hugget i sten.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav Karl R » tisdag 2018-08-14 08:39

Ok!

Stegmäskning sköter ju sig själv i just BM, så det känns ju bra.

Låter som frihet under (måttligt) ansvar, som vanligt, och att fortsätta testa! =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav Lindh » tisdag 2018-08-21 06:08

Bara för att tease:a lite så har jag nu testat dekoktion med BM på en hefeweizen och det gick bra men tyckte inte att skillnaden på doft och smak av vörten blev speciellt stor. Jag tog ut ett prov före och ett efter dekoktionen för provsmakning. Blogginlägg med bilder etc kommer inom en vecka =)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: dekoktionsmäska m BM

Inläggav Karl R » tisdag 2018-08-21 06:24

Ha! Skoj!
Ser fram emot läsningen

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster