Sockerbit eller sockerlag?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sockerbit eller sockerlag?

Inläggav Mikael H » torsdag 2018-06-14 18:36

Har alltid primat med sockerlag vilket har funkat bra, men har läst att en del primar direkt i flaska med bitsocker.

Vad är för och nackdelar med metoderna, och funkar båda precis lika bra?

Jag tänker att bitsocker kan vara bra om man är rädd för oxideringsrisken som blir vid omtappningen när man använder sockerlag.


Kom gärna med era inputs i denna frågan! :)
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: Sockerbit eller sockerlag?

Inläggav Djonk » torsdag 2018-06-14 20:08

En nackdel med sockerlag är att om den inte blir jämnt fördelad i ölen så kan du få lite olika kolsyrenivåer i olika flaskor. Fördelen med bitsocker är att det är väldigt lätt att dosera men man är ju begränsad till en viss mängd.

Jag brukar koka sockerlag och använda dos-spruta för att kunna välja hur mycket som hamnar i varje flaska, tar en liten stund extra men ganska snabbt i det stora hela - sen är det trevligt att känna sig trygg att så lite ovälkommet som möjligt hamnar i ölen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sockerbit eller sockerlag?

Inläggav Humlegatan » fredag 2018-06-15 12:03

Mikael H skrev:Har alltid primat med sockerlag vilket har funkat bra, men har läst att en del primar direkt i flaska med bitsocker.

Vad är för och nackdelar med metoderna, och funkar båda precis lika bra?

Jag tänker att bitsocker kan vara bra om man är rädd för oxideringsrisken som blir vid omtappningen när man använder sockerlag.


Kom gärna med era inputs i denna frågan! :)



Jag kan även rekommendera carbonation drops.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Sockerbit eller sockerlag?

Inläggav seasteel » fredag 2018-06-15 13:06

Jag gör både och :)

I partyfaten kör jag sockerlag, 18gr socker och 2 dl vatten per fat som får koka ned till knappt hälften. Lagen hälls sedan i partyfatet varav ölen fylls på. Jag häller alltså inte sockerlagen i jäskärlet och rör om. Nackdelen är att det blir en kastrull per partyfat, men det är ett överkomligt bekymmer då jag sällan fyller mer än 2 partyfat per gång.

I flaskorna kör jag strösocker. 2 kryddmått per 33cl-flaska.

Obs att jag inte kör olika mängd primsocker beroende på ölsort utan alltid gör enligt ovan oavsett om det är en DIPA, Kölsch, Pale Ale eller kraftig vinterlager. Eller någon annan öl. (Jag brygger alltså aldrig efter typ-deffarna).
För mig funkar det finfint.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Sockerbit eller sockerlag?

Inläggav Mikael H » fredag 2018-06-15 20:40

Tack för alla svar!
Ni som primar med sockerbitar eller socker rätt ner i flaskan, behöver man blanda/vända flaskan/röra om eller är det bara att droppa ner socker/sockerbit?
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: Sockerbit eller sockerlag?

Inläggav Djonk » fredag 2018-06-15 21:56

Vänd inte flaskan, det behövs inte.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster