Hjälp med New England Ipa

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hjälp med New England Ipa

Inläggav Mikael H » tisdag 2018-05-29 18:00

Hej!
Är väldigt ny i gamet, så tänkte höra mig för här för att få så mycket tips som möjligt.

Jag är väldigt förtjust i NEIPA-ölet, och skulle vilja prova att brygga ett.
Det blir min andra helmaltsbryggning totalt. Jag kör med BIAB

Vad jag förstått så är vattenanalyser extra viktigt vid BIAB-bryggning, men framförallt när man brygger en NEIPA?
Här kommer min orts senaste vattenanalys.

PH: 7,6
Alkalinitet: 40mg HCO3/l
Totalhårdhet: 1,1dH
Calsium: 4,7mg/l
Magnesium: 1,8mg/l
Natrium: 30mg/l
Sulfat: 9,1mg/l
Klorid: 32mg/l

Någon som har något tips om vad jag kan och bör göra för förbättringar på mitt vatten?

Sen vill jag jättegärna ha tips på vad jag bör tänka på när jag gör min New England IPA.
Jag är som sagt väldigt ny inom ölbryggning, så alla tips mottas med stor tacksamhet! :)
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Humlegatan » onsdag 2018-05-30 00:13

Många förespråkar en övervikt på klorid för att framhäva munkänsla och kropp, som ska passa NEIPA-stilen. Jag föredrar själv en ganska balanserad profil för denna stil, alltså klorid och sulfat i någorlunda samma mängd. Du kan sikta på 100 ppm för vardera och sedan utvärdera om du gillar det.

Extra viktigt med vattenbehandling för BIAB, ja på sätt och vis. Om du inte lakar så brygger du med större mängd vatten i förhållande till maltmängden, än t.ex. satslakning. Detta gör att du kommer ha ett högre mäsk-ph utan vattenbehandling. Bryggsalter sänker PH-värdet, men lakar du inte med BIAB så kommer du troligen behöva lite mjölksyra för att landa mellan 5.2-5.6. Jag har försökt skriva så enkelt och korrekt om vattenbehandling här: http://www.humlegatan.com/2016/11/18/enkel-vattenbehandling-for-hembryggning/.

I övrigt om NEIPA så finns det många åsikter om ingredienser och bryggtekniker. Jag är inte alls så förtjust i de exemplaren som är åt det sötare och starkare hållet, eller med laktos i. Använd en ljus basmalt tillsammans med 20% havre eller havremalt, då får du den lite lenare. Vill du ha lite restsötma så tycker jag carapils är bra upp till 5%. Vissa tycker vetemalt är ett måste men jag är inte så förtjust i vad den bidrar med. Mäska högre, 67-69 grader. Valet av jäst kommer många också tycka är viktigt, jag tycker det ofta blir lite överdrivet för ipor. En neutral alejäst fungerar fint.

Mycket handlar om humlen. Minimera humlen i koket, kanske en bittergiva i början för att få till en markant beska. Sedan kanske en whirlpool/hopstand-giva i 30 minuter med start vid kokslut. Där är det lite svårt att beräkna bitterheten, men jag har kommit fram till att 5-7 gr/L ger en lagom beska där den genomsnittliga alfasyran för humlen legat på 11. Jag tycker mycket av smaken och aromen kommer från torrhumlingen så gör det minst två gånger. Många förespråkar att du kör första torrhumlingen medan primärjäsningen fortfarande pågår. Själv har jag inte provat det nog många gånger för att med säkerhet påstå att det gör någon skillnad.

En del av den där juicigheten som många förknippar och tycker om med NEIPA kommer från en större mängd proteiner än i "annan" öl. Proteiner är dock en bov i oxideringsrisken som liksom kommer på köpet när man dundrar på med mycket humle.

Typ så tänker jag.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Mikael H » onsdag 2018-05-30 11:37

Tack så jättemycket för fantastiskt fina tips! :)
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav ThePier » onsdag 2018-05-30 13:21

Förutom Humlegatans länk till vattenbehandling så finns även ett bra inlägg av Lindh: http://www.lindhcraftbeer.com/2014/03/vattenbehandling/

Det är inte bara klorid/sulfatbalansen som är viktigt att tänka på utan ex kan du gärna justera upp nivåerna av både magnesium och kalcium som sägs gynna ex jäsning. Finns många sätt att få hjälp med beräkning av salter, antingen med hjälp av Beersmith eller diverse Excelark du kan googla rätt på, ex EZ water calculator eller Brun Water.

Håller med föregående talare om jäst, en neutral sådan funkar bäst ex US-05 i lagom temp, runt 18-19 grader.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Saint » torsdag 2018-05-31 08:32

Jag har bryggt BIAB i 4-5 år och det är först nu jag har börjat fundera på vattenbehandling. Det är inga som helst problem att brygga kalasöl utan att röra i vattnet.
Har testat allt från suröl till imp Stout som har blivit superb. Det som har förstört ölen har varit oxidation eller infektion.
Det första jag tycker att du ska prova är stämma av ditt vatten i Palmers Nomograf http://howtobrew.com/book/section-3/und ... nd-mash-ph
Jag fick till att bästa ölen att brygga med endast basmalt för mitt vatten (Luleå) är Amber ale. Det enda jag brukar justera nuförtiden är PH (mjölksyra) och ev lite mer tryck i humlen (kalciumsulfat).
Krångla inte till det i onödan.

Ang malt i NEIPA så kan du även slänga i lite vetemalt. Hjälper till disigheten och munkänslan. Kan - som Humlegatan nämner - även vara trevligt med lite bitterhet. 20-30g neutral bitterhumle (Nugget, Magnum, Northen Brewer) gör att den inte blir helt tam. En giv vid 10 eller 5 min kan även vara på sin plats. Vräk i humle vid 0min, hopstand och sedan torr.

Ang jäst så kan du även titta på alejäst från England. WLP002 tex jäser inte ut lika mycket och det kan bidra till munkänslan.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Djonk » torsdag 2018-05-31 09:37

Stigberget använder S04 i Amazing Haze, om du föredrar torrjäst. Har bara gjort ett försök till att brygga NEIPA, men det blev lite för likt en vanlig IPA, misstänker att bittergivan var anledningen - kanske bra att vara försiktig med den om du inte vill ha så mycket beska.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Saint » torsdag 2018-05-31 11:03

Djonk skrev:Stigberget använder S04 i Amazing Haze, om du föredrar torrjäst. Har bara gjort ett försök till att brygga NEIPA, men det blev lite för likt en vanlig IPA, misstänker att bittergivan var anledningen - kanske bra att vara försiktig med den om du inte vill ha så mycket beska.

Skulle tro att det är en smaksak. Tycker själv att det känns lite platt med bara brutal arom. 20-30g neutral bitterhumle (inte columbus) på en 20l batch ger inte så mycket beska. Tänker du använda citra, centennial, Amarillo eller Galaxy till arom så går de utmärkt även som en liten bittergiv.

Sedan glömde jag nämna det jag tycker är absolut viktigast ang NEIPA. Hade du inte tänkt tappa den på fat så glöm NEIPA. Även om du har lång erfarenhet av att flaska, använder alla trix samt äger all utrustning för att flaska med minimal syrekontakt så är risken överhängande att den oxiderar.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Djonk » torsdag 2018-05-31 14:28

Var positivt överraskad av att min höll sig 6-7 veckor iaf på flaskor blåsta med co2 men fyllda direkt från primären innan färgen började förändras.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Mikael H » söndag 2018-06-03 21:29

Sedan glömde jag nämna det jag tycker är absolut viktigast ang NEIPA. Hade du inte tänkt tappa den på fat så glöm NEIPA. Även om du har lång erfarenhet av att flaska, använder alla trix samt äger all utrustning för att flaska med minimal syrekontakt så är risken överhängande att den oxiderar.[/quote]

Tack för svar! :)
Jag hade inte tänkt tappa den på fat.
Men vad är anledningen till denna oxidation, och varför blir den särskilt utsatt vid en NEIPA?
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav lepik » söndag 2018-06-03 23:19

Jag har bryggt tre batcher NEIPA, tappade på flaska. Jag har inte upplevt någon försämring i alla fall under första månaden, så helt hopplöst tycker jag inte att det är. Jag har inga speciella rutiner med koldioxidfyllda flaskor eller liknande. Jag har till och med blaskat runt lite extra någon gång med en omtappning halvvägs genom jäsningen.
lepik
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2016-12-29 11:10

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Djonk » söndag 2018-06-03 23:45

Humle är extra känsligt för syre och NEIPA innehåller ju mycket humle. Tycker att det är en enkel och prisvärd åtgärd att blåsa flaskorna med co2 jämfört med slantarna som humlen kostar. Halva satsen flaskade jag utan för att kunna jämföra - var markant skillnad redan inom första veckan i mitt fall.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Saint » måndag 2018-06-04 07:48

Nog är det möjligt att lyckas med NEIPA på flaska utan oxidering. Menar bara att det kanske inte där man bör starta som nybörjare. Har man inte möjlighet att purga flaskor och inte har flaskat så många gånger, så är risken överhängande att det går illa.
Mitt råd är att istället börja lära känna humle och få till tekniken i sin bryggning. En single hop utan överdrivna mängder och olika tekniker med typ citra, mosaic eller galaxy. Ta det sedan därifrån och lägg till mer humle, olika humle och olika maltsorter.
Hur du än bestämmer dig för att göra så lycka till
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Mikael H » måndag 2018-06-04 19:33

Hur bär jag mig åt när jag tillsätter CO2 i flaskorna? Är det där det är viktigast eller kan man även göra det i jäskärlet?
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Djonk » måndag 2018-06-04 21:10

Du kan göra det både vid flaskningen och när du torrhumlar, jag har gjort ungefär som i den här filmen: https://youtu.be/qW8cFuLr_jw

Torrhumlar du som Humlegatan säger medan primärjäsningen fortfarande pågår har jästen också möjlighet att ta hand om lite syre som kommer in. Sen är det väl en avvägning av hur länge man vill ha humlen i.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med New England Ipa

Inläggav Mikael H » måndag 2018-06-04 22:54

Tack så mycket för fina svar allihop! :)

Men jag behöver inte trycka i CO2 i hinken när jästen precis tillsats och locket stängts första gången?
Bara när jag öppnat hinken för torrhumling eller?

Och hur ställer ni er till frågan om att syresätta vörten innan jäsning? Kan det vara bra att hoppa över i detta fall?
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster

cron