Sannolikhet för luftburna infektioner

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-13 18:47

Hallå! Inlägg från en jäkligt trött och frustrerad bryggare. Har bryggt en massa öl bakåt i tiden och ofta blir det gott, ibland riktigt gott, ibland sisådär men ändå okej. Har kläm på grejerna och vet hur jag rengör och desinficerar bryggprylar. Ser mig som mycket noggrann i den aspekten.

För ungefär 6 batcher sedan så skaffade jag Grainfather och inredde äntligen ett bryggrum i vår källare! Men jag har sedan dess bara bryggt med besvikelser i bagaget. Har gjort nån enstaka god öl som jag upplevt haft usel hållbarhet (1-3 veckor, sedan smakat uppenbart sämre). Några har varit kassa direkt på första provsmaket från fat, så jag fått hälla ut dem. Senast, en helt vanlig IPA som luktade och smakade gott vid FG-provsmak men efter 5 dagar i fat luktade ägg/fis/träsk (svavel?). Misstänkte tidigare oxidering (trots rigorösa försök att minimera detta). Men efter sista batchen börjar jag misstänka att bakterier faktiskt smyger sig in i ölen nånstans.. Jag flaskjäste förresten en del av en batch förra månaden som till och med blev lätta gushers, men ändå gushers.

Jag ser det som väldigt osannolikt att mina bryggprylar är orsaken, för de är inte alls gamla och rengörs noggrant innan användning (kan såklart inte uteslutas helt). Jag har gjort bra och mer hållbar öl med samma prylar tidigare.

Så jag tror jag blir knäpp, för jag tror faktiskt inte oxidering har varit mitt problem generellt, utan då någon form av infektion vilket också känns så jäkla trist.

Jag är nere på två möjliga orsaker, där den ena är min källarmiljö. Jag vet att luftburna bakterier kan förstöra vört/öl, och vi har tvättstuga i källaren samt tidigare haft strul med avlopp som gått bakvägen (med sanering efteråt). Källaren luktar lite ”unket” ibland. Jag leder inte bort ångan under koket, utan vädrar ut den. Så en del fukt blir det i bryggrummet.

Är källare med allt vad det innebär lurigt att brygga i? Hur stor är sannolikheten för att luftburna bakterier infekterar om man är relativt noggrann med stängda kärl osv? Såklart utsätts vört/öl för luften där nere vid överföringar och dylikt, så kontakt sker definitivt.

Hade varit skönt att höra lite resonemang kring frågan om nån vill hjälpa mitt sargade bryggarsinne! Jag behöver VERKLIGEN lite revansch...
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav Cobrac » söndag 2018-05-13 20:09

Hej,

Har du testat ett sånt där infektionskit från humle.se? Då kan du utesluta vissa parametrar från ditt öl. Har du någon batch kvar som smakar och luktar? Om du har det kan du testa på det färdiga ölet om det finns något tråkigt. Sen är det bara att gå vidare på olika saker och se om det finns något på din utrustning.
Annars brukar svavel-ägg-fjärt-lukt bero på någon typ av brist på något jästen behöver. Vanligtvis pH-justering eller jästnäring (oftast vid högt OG). Du kan prova att ta ditt färdiga fjärt-öl och använda en keg för att lufta bort dålig smak och lukt genom att blåsa kolsyra genom stigröret och ventilera av i ölventilen.

Det som luktar unket kan vara svartmögel, behöver såklart inte vara i några ohälsosamma mängder för att vistas där, men mögel har en tendens att gro överallt inklusive vattenlås. Sporer som letar sig ned då aktiviteten i jäsningen avklingar?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-13 20:22

Cobrac skrev: Har du testat ett sånt där infektionskit från humle.se? Då kan du utesluta vissa parametrar från ditt öl. Har du någon batch kvar som smakar och luktar? Om du har det kan du testa på det färdiga ölet om det finns något tråkigt.


Bra tips, det ska jag faktiskt göra! Tack!

Cobrac skrev: Annars brukar svavel-ägg-fjärt-lukt bero på någon typ av brist på något jästen behöver. Vanligtvis pH-justering eller jästnäring (oftast vid högt OG).


Kontrollerar pH, har alltid i jästnäring och syresätter med rent syre. Så jag har utgått ifrån att mina jäsningar oftast är så bra de kan bli! IPA-batchen hade ett riktigt film-aktigt och kletigt krausen som höll sig kvar hela vägen till tappning. Har klurat på ifall det kan va en indikering på infektion.

Cobrac skrev:Det som luktar unket kan vara svartmögel, behöver såklart inte vara i några ohälsosamma mängder för att vistas där, men mögel har en tendens att gro överallt inklusive vattenlås. Sporer som letar sig ned då aktiviteten i jäsningen avklingar?


Det är typ detta jag är rädd för! Grejerna ligger ju där nere när jag inte brygger, så mycket lär ju kunna växa på dem. Är det sannolikt tro?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-13 20:27

När jag tänker på det, vissa grejer rengör jag bara en gång ordentligt EFTER bryggning, och badar endast i StarSan INNAN nästa användning. Då har de legat ett par veckor i öppna luften. Men jag har utgått ifrån att de är ”rena” och att StarSan desinficerar resten..

Bad practise?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav skyking » söndag 2018-05-13 20:34

En annan uppenbar sak du borde kunna testa är att brygga någon annanstans, t.ex. där du bryggde innan och inte hade dessa problem. På det viset kan du ju antingen bekräfta eller avfärda dina farhågor.

När det gäller din rengöringsteknik så tycker jag den borde räcka, men så förvarar jag inte heller mina saker i källaren. Har man en gång rengjort prylarna så blir de ju inte skitiga av sig själva...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-13 20:37

skyking skrev:En annan uppenbar sak du borde kunna testa är att brygga någon annanstans, t.ex. där du bryggde innan och inte hade dessa problem. På det viset kan du ju antingen bekräfta eller avfärda dina farhågor.


Precis min tanke, nästa gång blir det bryggning i köket som förr. Och ordentlig rengöring innan!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav Cobrac » söndag 2018-05-13 21:47

ecmik skrev:När jag tänker på det, vissa grejer rengör jag bara en gång ordentligt EFTER bryggning, och badar endast i StarSan INNAN nästa användning. Då har de legat ett par veckor i öppna luften. Men jag har utgått ifrån att de är ”rena” och att StarSan desinficerar resten..

Bad practise?


Nej, det är good practise. Star San ska faktiskt motverka just detta. Fast det är svårt att veta om möglet är helt borta. Du kan testa en sak. Om du tar någonting av din bryggutrustning och sköljer lätt under vatten ett par sekunder så kan påväxt kännas ”oljig” eller ”glatt” om du stryker med fingret över föremålet. Du kan egentligen bara lägga någonting där nere ett par veckor och testa.

Du kan, om du vill, också testa att sulfitera och konservera bärsen när den är klar och se om samma tråkiga smak återkommer. Fast detta är lite i överkant då öl, till skillnad från vin eller mjöd med färsk frukt, är kokad och ska således inte behöva tillsatser.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav skyking » måndag 2018-05-14 04:30

En annan sak som slår mig nu är att jag läst att star-san är effektivt specifikt mot bakterier eller något sådant. Kan ju vara en tanke ifall man misstänker ovälkomna svampar...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » måndag 2018-05-14 06:23

skyking skrev:En annan sak som slår mig nu är att jag läst att star-san är effektivt specifikt mot bakterier eller något sådant. Kan ju vara en tanke ifall man misstänker ovälkomna svampar...


Hmm, låter lite besvärligt... Jag ska ta en sak i taget, och börja med att testa ifall det är en infektion i batchen, sedan testa att byta bryggrum. Det är inte en ”sunkig” källare på det viset (ingen grotta liksom), men likväl en källare.

Hoppas jag hittar en lösning på detta, för jag börjar fasiken tröttna på hela bryggar-grejen om det ska behöva vara raketforskning att få till ett rent och hållbart öl som smakar gott..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav Morgan » måndag 2018-05-14 07:36

Mögel är det inte eftersom mögel kräver syre för att kunna växa. Du kan alltså ha mögel var som helst förutom i din öl.

Jag skulle göra så här:
1. Kontrollera jäshinkar slangar och eventuell annan utrustning som är i kontakt med ölen efter kylning.
2. Brygg en ljus lager på enbart pilsnermalt, torrjäst som sprinklas direkt på vörten och en sorts humle för att få fram en så ren smakbild som möjligt där andra smaker lätt framträder som kontrast.
3. Ta hänsyn till redan löst co2 i ölet med tanke på ölets temperatur under jäsningen så att du inte överkolsyrar vid flasktappning.
4. Låt någon annan smaka ölen. Ofta är vi hembryggare själva våra värsta kritiker och inbillar oss saker medans andra skulle tycka att det är gott.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » måndag 2018-05-14 15:23

Morgan skrev:Mögel är det inte eftersom mögel kräver syre för att kunna växa. Du kan alltså ha mögel var som helst förutom i din öl.

Jag skulle göra så här:
1. Kontrollera jäshinkar slangar och eventuell annan utrustning som är i kontakt med ölen efter kylning.
2. Brygg en ljus lager på enbart pilsnermalt, torrjäst som sprinklas direkt på vörten och en sorts humle för att få fram en så ren smakbild som möjligt där andra smaker lätt framträder som kontrast.
3. Ta hänsyn till redan löst co2 i ölet med tanke på ölets temperatur under jäsningen så att du inte överkolsyrar vid flasktappning.
4. Låt någon annan smaka ölen. Ofta är vi hembryggare själva våra värsta kritiker och inbillar oss saker medans andra skulle tycka att det är gott.


Tack för goda tips! Nr 4 är framför allt viktig och jag ska försöka hitta nån inom Gothia HBF som kan smaka. Men vissa smaker och lukter är klockrena.. Däremot är hållbarheten på viss öl mer svårbedömd och behöver en objektiv bedömning. Svårt att veta vad man kan förvänta sig av hembryggd öl, men åtminstone 1-2 månader stabil öl med normalt humlad öl vill jag nästan kräva av mig själv.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav Snow » måndag 2018-05-14 16:24

ecmik skrev:Tack för goda tips! Nr 4 är framför allt viktig och jag ska försöka hitta nån inom Gothia HBF som kan smaka. Men vissa smaker och lukter är klockrena.. Däremot är hållbarheten på viss öl mer svårbedömd och behöver en objektiv bedömning. Svårt att veta vad man kan förvänta sig av hembryggd öl, men åtminstone 1-2 månader stabil öl med normalt humlad öl vill jag nästan kräva av mig själv.


När det gäller lagring/ hållbarhet så är väl det kraftigt beroende på temp och ljus under lagring, men oxå av att minska syrexponeringen innan fat- och flaskfyllning.

Mina bryggder håller lätt 6 månader, även välhumlade, men är tappade i princip syrefritt från jäskärl till flaska och förvaras mörkt och svalt.

Har oxå börjat använda kokhett vatten för viss rengöring/sterilisering som komplement till starsan, kanske är bra mot misstänkta mögelangrepp i tex fat.

Hoppas du får ordning på det där innan du lessnar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » tisdag 2018-05-15 21:57

Testade just en IPA här hemma, två glas från samma batch där den ena är flaskjäst och den andra va från fatet. Sjukt nog (har inte upplevt en så tydlig skillnad tidigare) så hade den flaskjästa ölen inte fis/ägglukten men fatölen är nästan motbjudande när man sticker ner näsan i glaset.

Då återstår två alternativ: antingen en infektion i fatet vilket jag skulle bli riktig förvånad över, eller så är det nåt med koldioxiden. Jag fyller över koldioxid från använda brandsläckare från jobbet, som kanske inte är helt rena alltid. Kan det ge infektioner eller felsmaker tro?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav Snow » onsdag 2018-05-16 12:57

ecmik skrev:Testade just en IPA här hemma, två glas från samma batch där den ena är flaskjäst och den andra va från fatet. Sjukt nog (har inte upplevt en så tydlig skillnad tidigare) så hade den flaskjästa ölen inte fis/ägglukten men fatölen är nästan motbjudande när man sticker ner näsan i glaset.

Då återstår två alternativ: antingen en infektion i fatet vilket jag skulle bli riktig förvånad över, eller så är det nåt med koldioxiden. Jag fyller över koldioxid från använda brandsläckare från jobbet, som kanske inte är helt rena alltid. Kan det ge infektioner eller felsmaker tro?


Det här är intressant!
Jag var på väg att tipsa om kapsyler, ehuru jag hittat kapsyler i garaget med tendenser till svartmögelprickar, men då släpper vi det.

Jag har bara fått en infektion tidigare på 30+ batcher. Det blev en riktig suröl, där båda faten var lika sura (skrev i tråd om detta)Tidigare så blåste jag faten med just gamla brandsläckare, i vissa fall redigt gamla typ 30år. Dock så är minst 20 batcher blåsta med samma släckare som den som surnade, så är lite tveksam till om denna är källan. Dock kolsyrar jag med sodastream flaskor.

Använder du brandsläckaren för att blåsa faten, eller till att kolsyra ölen? Om det senare så kan det ju vara problemet! Testa stt använda sodastreamflaskor nästa gång.

Sen skulle jag börjat med att hetvattensanera allt du använder efter koket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Sannolikhet för luftburna infektioner

Inläggav ecmik » torsdag 2018-05-17 06:48

Snow skrev:
Det här är intressant!
Jag var på väg att tipsa om kapsyler, ehuru jag hittat kapsyler i garaget med tendenser till svartmögelprickar, men då släpper vi det.

Jag har bara fått en infektion tidigare på 30+ batcher. Det blev en riktig suröl, där båda faten var lika sura (skrev i tråd om detta)Tidigare så blåste jag faten med just gamla brandsläckare, i vissa fall redigt gamla typ 30år. Dock så är minst 20 batcher blåsta med samma släckare som den som surnade, så är lite tveksam till om denna är källan. Dock kolsyrar jag med sodastream flaskor.

Använder du brandsläckaren för att blåsa faten, eller till att kolsyra ölen? Om det senare så kan det ju vara problemet! Testa stt använda sodastreamflaskor nästa gång.


Intressant! Tror också det är lite långsökt faktiskt. Japp, samma gas är det! Jag fyller över koldioxid till min 2kg brygg-flaska från brandsläckare vi använder på kurser på jobbet. Så det är ifall flaskan har blivit skitig inuti. Både kolsyresätter och blåser ur fat med den gasen. Men min gamla regulator har passande nog gått sönder, så jag ska testa att Sodastreama nästa batch med ny regulator till och med. Så utesluter man det också.

Snow skrev: Sen skulle jag börjat med att hetvattensanera allt du använder efter koket.


Jag ska göra nåt sånt, iaf en riktigt ordentlig rengöring, cirkulera runt PBW i tappningslinan länge tänkte jag.

Men det som är lite dumt egentligen (men oundvikligt) är att man vill åtgärda allt på en gång.. Byta bryggrum, byta delar, ändra metod etc. Sen om det löste sig vet man inte vad man gjorde som löste det..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster