Byggtråd, källarbryggeri

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » tisdag 2018-04-03 17:51

Hej!

Sedan jag köpte hus förra året har jag varit sugen på att fixa ett litet bryggrum med tillhörande bryggverk i källaren, och har jag äntligen börjat komma igång så jag tänkte att ni som vill kan följa mitt bygge. Jag har inte så jättemycket erfarenhet av hemmabryggning än, så tveka inte att komma med tips om ni ser något som ser helgalet ut. En del i projektet är att lära mig vad som fungerar rent tekniskt för att kunna bygga och kanske sälja lite större specialdesignade byggverk. Men planen är att fixa ett litet tvåkärls HERMS-system, där jag mäskar i en kastrull med maltrör på samma sätt som exempelvis GF och BM fungerar, fast med en separat HLT.

Som HLT har jag ett gammalt 30-liters fat som jag bygger om lite. Har svetsat muffar till bottenventil och herms-spiralen, samt en cirkulationsledning för varmvattnet. Det som är kvar är en rostfri spiral och muff till värmeelement.
hhtttt.jpg


Som mäsk/kokkärl kommer jag i början använda en biltemagryta som värmer upp vörten till kokning på en lös värmeplatta. Installerar eventuellt en elpatron i kärlet, men undviker helst det och bygger ett nytt kärl så småningom.

Imorgon hämtar jag en diskbänk som ska stå i rummet, och jag får en leverans med stål så att jag kan svetsa en ställning till diskbänken.

Uppdaterar allt eftersom!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » onsdag 2018-04-04 20:35

Idag kom en lastbil och dumpade av en jäkla massa meter rostfria profilrör och muffar osv till bygget och diskbänken hämtades efter jobbet. Så imorn blir det att svetsa en ställning till diskbänken. Om någon behöver diskbänk + ställning i rostfritt så kan ni höra av er, för säljaren hade runt 6 stycken sprillans nya diskbänkar till som jag är lite sugen på att köpa och sälja vidare tillsammans med ställning. Bänkarna är 1200x1000mm, ställning bygger jag i 30x30x1,5mm rostfria profiler.

bank.jpg
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav tomasharrysson » torsdag 2018-04-05 11:42

Ett tips om du vill satsa lite är att använda spjällventiler istället för kulventiler, bättre när det kommer till hygien.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » torsdag 2018-04-05 18:50

Fick hem och monterade värmeelementet på 2,4kw idag och testkörde med inkbird. Fungerade riktigt fint! Velade lite om jag skulle stoppa i en 3kw elpatron eller den här, men jag tror jag nöjer mig med enfasarn så länge. Det enda som är kvar på min HLT nu är en rostfri slinga och en liten cirkulationspump, sen går jag vidare med MT/BK :mrgreen:

t2.jpg

t1.jpg
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » fredag 2018-04-06 16:38

Ställning till diskbänken klar! Har lite svetsjobb som står på kö nu så jag måste prioritera det, men nästa projekt blir att tillverka ett maltrör till kastrullen! Har en del rör hemma i olika storlekar så det borde inte vara några problem, måste bara beställa lite perforerad plåt.

k1.jpg
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Bee » lördag 2018-04-07 09:01

Beer Me skrev:Bänkarna är 1200x1000mm, ställning bygger jag i 30x30x1,5mm rostfria profiler.


Var bor du om man är intresserad av en diskbänk?
Är bänken verkligen 1200×1000? Tycker den ser mer rektangulär ut.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » lördag 2018-04-07 12:48

Bee skrev:
Var bor du om man är intresserad av en diskbänk?
Är bänken verkligen 1200×1000? Tycker den ser mer rektangulär ut.



Dom är 1200x600! fel skrivet av mig. Jag håller till strax norr om Örebro, skickar PM!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » måndag 2018-04-30 13:54

Fått i Herms-slinga i min hlt nu och fått hem en chugger som ska driva hela kalaset. Tror slingan i 10mm rör kanske blir lite för klen, får se. Första brygden är inte långt bort nu iallafall.

hltt.jpg


Har också börjat rita/räkna lite på ett 200 liters bryggverk åt en bekant som ska gå upp ett steg i storlek, så det kanske får prioriteras om det godkänns för utförande. Även om kompisen inte köper ett så tror jag att jag kommer bygga en pjäs ändå och lägga ut till försäljning. På skissen har jag bara gjort en liknande ram som Camurri 200, men jag skulle utöver rörverket vilja stoppa in en pump under grytan också så att man kan välja att cirkulera vörten på slutet för att få en schysst maltbädd till lakningen, samt bygga in en plattvärmeväxlare, och man ska lätt kunna pumpa till önskad "mottagare" via byglar på kopplingstavlan, som man använder på riktiga bryggerier för att slippa krångla med slangar och liknande.
Ska börja svetsa ställning den här veckan, och kanske lägger upp en egen byggtråd till den om så önskas.

bryggverk.png
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav pannkaksparty » måndag 2018-05-07 22:17

Den där 200 liters grytan vill vi se mer av. Jag går själv i startgroparna på något liknande.
pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: lördag 2016-01-16 16:10

Re: Byggtråd, källarbryggeri

Inläggav Beer Me » tisdag 2018-05-08 19:05

Då får jag nog ta och lägga upp en tråd om den också. Ramen är påbörjad och jag har köpt en 200 liters kastrull som är på väg nu iaf, så det borde gå rätt så fort att smacka ihop, bara man kan bestämma sig för hur man ska göra med allt.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster