Intertap Flow Control mycket skum

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » torsdag 2018-04-26 10:13

Drake skrev:Varför sytråd om du har en kran med flödesreglering, det ska ju inte behövas? Ångrade nästan mitt köp av Perlickkranar när jag läste om Intertap, men jag verkar ha valt rätt trots allt.


Känner lika just nu :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav nixta » torsdag 2018-04-26 11:45

Mina är från alieexpress så det är möjligt att det är en av anledningarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nixta
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fredag 2015-10-23 11:37
Ort: Vellinge

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav erno » torsdag 2018-04-26 12:49

Mina är inköpta i Norge. Inga problem med flödesregleringen. Fungerar klockrent på alla tre.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » torsdag 2018-04-26 20:09

Hej,

Har inte bryggt på evigheter därav ingen uppdatering.

Jag mailade Keg King och fick följande svar:
"The line you are using is too short. Try at least 2m of 5mm line. some people use up to 4m on FC taps. Also, your beer could be over carbonated and if your beer is at 8C, it will be too warm and pour too fast."

Jag har två meter 5/16" slang liggande så jag ska testa med den så snart jag har någon öl att testa med.

Kranarna är köpta hos themaltmiller.co.uk
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » torsdag 2018-04-26 20:11

erno skrev:Mina är inköpta i Norge. Inga problem med flödesregleringen. Fungerar klockrent på alla tre.
Hur ser din setup ut?
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav erno » torsdag 2018-04-26 20:33

daggfot skrev:[quote="erno"]Mina är inköpta i Norge. Inga problem med flödesregleringen. Fungerar klockrent på alla tre.
Hur ser din setup ut?[/quote]Ca. 1,5 meter 3/8-slang. JG direkt på bakstycket och JG direkt på kulkoppling till fat. 8-10 grader i kylskåpet.

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » torsdag 2018-04-26 20:53

erno skrev:Ca. 1,5 meter 3/8-slang. JG direkt på bakstycket och JG direkt på kulkoppling till fat. 8-10 grader i kylskåpet.

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk


Ok, tack. Då är det ganska likt mitt kommande försök då.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » torsdag 2018-04-26 21:35

Fick även detta svar från themaltmiller.

"My first suspicion would be the joint between the tap and the shank, they are quite finicky and the different shanks have different serrations meaning they don't actually meet correctly. You need to check that there are no airlocks by creating a vacuum between the spout and the barb on the shank.

Next would be reduce the serving pressure and increase the flow."

Förstår dock inte riktigt vad som menas med "airlocks" eller hur jag ska skapa ett vacuum.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav grunkan » torsdag 2018-04-26 23:05

daggfot skrev:[quote="erno"]Ca. 1,5 meter 3/8-slang. JG direkt på bakstycket och JG direkt på kulkoppling till fat. 8-10 grader i kylskåpet.

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk


Ok, tack. Då är det ganska likt mitt kommande försök då.[/quote]Precis som min setup, men min skummar som tusan. Undrar vad vi gör olika? Vilket tryck har du? Jag har iofs provat hela skalan utan någon l framgång. Men jag är lite nyfiken.

Plockade isär allt idag och inspekterade packningar etc. Skruvade sedan ihop allt ordentligt och trodde i min enfald att allt skulle bli bra, men icke...
grunkan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 11:44

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » fredag 2018-04-27 03:21

nixta skrev:Mina är från alieexpress så det är möjligt att det är en av anledningarna

Aliexpressvarianten tror jag är fräcka plagiat och inte äkta Intertap. Läser man det finstilta så anger de ett annat "brand" men anger Intertap som en slags modellbeteckning verkar det som.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » fredag 2018-04-27 03:39

daggfot skrev: the joint between the tap and the shank, they are quite finicky and the different shanks have different serrations meaning they don't actually meet correctly.

dessa "shanks" är nog inte original Intertap i alla fall utan en standardprodukt
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » fredag 2018-04-27 03:50

Intertap finns ju nu som en generation 2 där man tydligen gjort vissa förändringar/förbättringar (?). De verkar se likadana ut så det är väl något "invärtes".
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav erno » fredag 2018-04-27 06:06

grunkan skrev:[quote="daggfot"][quote="erno"]Ca. 1,5 meter 3/8-slang. JG direkt på bakstycket och JG direkt på kulkoppling till fat. 8-10 grader i kylskåpet.

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk


Ok, tack. Då är det ganska likt mitt kommande försök då.[/quote]Precis som min setup, men min skummar som tusan. Undrar vad vi gör olika? Vilket tryck har du? Jag har iofs provat hela skalan utan någon l framgång. Men jag är lite nyfiken.

Plockade isär allt idag och inspekterade packningar etc. Skruvade sedan ihop allt ordentligt och trodde i min enfald att allt skulle bli bra, men icke...[/quote]Beror på vilken typ av öl i fatet men runt 1 bar.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav nixta » fredag 2018-04-27 18:56

Bild

Blev ändå en helt ok skumkrona, när jag tömt ut övertryck, för att vara en billig knock of från kina


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nixta
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fredag 2015-10-23 11:37
Ort: Vellinge

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » tisdag 2018-06-05 10:08

Nu har jag skruvat ner allt, rengjort och smörjt alla packningar samt bytt till rostfria "shanks" från samma återförsäljare som kranen.

Jag har testat med två meter 5/16 och med fem meter 5/16. Oavsett vilken lösning så skummar det som tusan när man öppnar kranen. Det blir inte bättre när kranen har blivit kall. Jag öppnar givetvis kranen helt. Många liter god öl har gått i vasken för detta...

Kör med 1bar vid 8C.

Med fem meter 5/16 och med flödesregleringen på absolut minsta kan jag få ut en liten pisstråle öl som går att dricka, men då undrar jag vad jag har vunnit på att köpa dessa kranarna mot att använda billig skit från Kina med tre meter sytråd?

Ska kontakta leverantören för att se vad de säger. Jag börjar undra om mina kranar är defekta.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster