Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Anders_Adler » söndag 2018-04-01 21:29

Tjing!
Precis köpt en mattmill kompakt och malde igår, ställde in efter jag läst hos grainfather att de rekommenderade 1,3 mm men fick öka till 1,4 då det bara blev mjöl! Bryggde idag ( eller brygger nu) och min lakning blev ett helvete då det inte rann igenom alls och fick börja röra om i maltbädden för att det skulle få igenom det! Hur har ni ställt in er mattmill?

Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Bee » måndag 2018-04-02 08:32

Bara mjöl vid 1.3 mm låter som att något är fel.
Jag har en Bulldog kross och kör 0.7mm med bara viss mängd mjöl, många fina bitar och hela skal också. Brygger iofs med BM, men det påverkar inte krossen och krossningen...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav thomaz » måndag 2018-04-02 09:40

jag kör 0,9 med maltmill funkar klockrent ...använe du maskin med för högt varv ??
thomaz
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-10-08 16:40
Ort: Norrtälje

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Falkens » måndag 2018-04-02 17:09

Får hålla med Ber, jag har kört 1.0 och visst, det kan vara lite mjöl men inte direkt jättemycket.
Är det Grainfather själva som anser att krossningsgraden ska vara 1.3 eller är det vad något forum kommit fram till?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Anders_Adler » måndag 2018-04-02 22:19

Falkens skrev:Får hålla med Ber, jag har kört 1.0 och visst, det kan vara lite mjöl men inte direkt jättemycket.
Är det Grainfather själva som anser att krossningsgraden ska vara 1.3 eller är det vad något forum kommit fram till?


Det var faktiskt någon som mailat till Grainfather och de kom med det tipset.

thomaz skrev:jag kör 0,9 med maltmill funkar klockrent ...använe du maskin med för högt varv ??


Ok så man kan köra för snabbt? krossas de för mycket då?

Bee skrev:Bara mjöl vid 1.3 mm låter som att något är fel.
Jag har en Bulldog kross och kör 0.7mm med bara viss mängd mjöl, många fina bitar och hela skal också. Brygger iofs med BM, men det påverkar inte krossen och krossningen...


Hade en bulldog innan men gillade inte plastvalsarna och att den släppte i valsarna när man körde och fick ställa in igen. Dock undrar jag om det finns något geni i höör trakten som kan kolla på kvarnen och hur den maler.

;D
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Rotsac » fredag 2018-04-06 10:00

O.K. Så man kan köra för snabbt? Krossas malten för mycket då?


Ja.
Ja.

Kör motorn så sakta du kan, EJ fortare än 200 varv per minut!

Varför bråttom? Det tar ju ändå cirka tre veckor till att ölet är färdigt, oavsett hur fort du krossar malten....

Sök även runt lite om tekniken som innebär att man försiktigt fuktar malten 20 minuter innan krossning.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Anders_Adler » måndag 2018-04-09 07:14

Rotsac skrev:Ja.
Ja.

Kör motorn så sakta du kan, EJ fortare än 200 varv per minut!

Varför bråttom? Det tar ju ändå cirka tre veckor till att ölet är färdigt, oavsett hur fort du krossar malten....

Sök även runt lite om tekniken som innebär att man försiktigt fuktar malten 20 minuter innan krossning.


Berättade om min härliga bryggning för en bekant som av en händelse har arbetat med att krossa spannmål och han sa att hastigheten har en liten inverkan men desto mer har fuktigheten en otrolig inverkan. vi har en avfukktare i källaren och den har såklart dragit ut all fukt ur malten så att den krosas till mjöl i valsrna. Så jag har börjat läsa på om attf fukta malt samt letar efter luft täta lådor att ha malten i.

Läste att man skal fukta malten ca 1,5-2% vatten av maltens vikt. Något du gör?
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Berra » måndag 2018-04-09 19:37

Efter att ha följt rådet att alltid köra mash out vid 75 grader så har jag sluppit detta problem oavsett malningsgrad.

Hälsningar Björn

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav ecmik » måndag 2018-04-09 20:01

På dock mina futtiga tre bryggningar i Grainfather så har jag hittills fått i princip ”stuck mash” varje gång. Sist krossade jag på 1.2mm (0.9mm första gången, sen har jag stegat uppåt..). Grainfathern har ”gurglat” under undre maltsilen för att den inte fått tillräckligt med vört tillbaka mot pumpen. Lösningen (hoppas jag iaf) verkar enligt lite support vara en för grötig konsistens, ska lägga på några deciliter vatten till mäsken nästa gång. Krossningen var nämligen riktigt grov och bra sist och knappt nåt mjöl att tala om. Så min poäng är att nåt annat än krossningen kan vara boven.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-04-09 21:09

ecmik skrev:På dock mina futtiga tre bryggningar i Grainfather så har jag hittills fått i princip ”stuck mash” varje gång. Sist krossade jag på 1.2mm (0.9mm första gången, sen har jag stegat uppåt..). Grainfathern har ”gurglat” under undre maltsilen för att den inte fått tillräckligt med vört tillbaka mot pumpen. Lösningen (hoppas jag iaf) verkar enligt lite support vara en för grötig konsistens, ska lägga på några deciliter vatten till mäsken nästa gång. Krossningen var nämligen riktigt grov och bra sist och knappt nåt mjöl att tala om. Så min poäng är att nåt annat än krossningen kan vara boven.

Har du testat att strypa återcirkuleringshastigheten? Det brukar jag göra tills inget längre rinner genom överflödesröret och allt istället genom maltbädden. Funkar fint!
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav ecmik » måndag 2018-04-09 21:39

Alla inklusive tillverkaren verkar säga att man ska ha den fullt öppen oavsett. Flödar det riktigt sakta genom mäsken för dig ibland också alltså?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-04-10 00:53

ecmik skrev: Grainfathern har ”gurglat” under undre maltsilen för att den inte fått tillräckligt med vört tillbaka mot pumpen. Lösningen (hoppas jag iaf) verkar enligt lite support vara en för grötig konsistens, ska lägga på några deciliter vatten till mäsken nästa gång. Krossningen var nämligen riktigt grov och bra sist och knappt nåt mjöl att tala om. Så min poäng är att nåt annat än krossningen kan vara boven.


Är du säker på att det inte är något som fastnar i metallmunstycket i slangen, som skruvas fast?
Den där idiotiska konstruktionen, med "fenor", som slutar i en "klack" som är avsedd att öppna den fjäderbelastade ventilen skapar ju en VÄLDIGT liten area för vörten att flöda igenom.

Jag trodde vid min senaste bryggning att det inte komm in tillräckligt med vört genom filtret, och att det därför "gurglade", och blev en massa bubblor i slangen.
Men.... det visade sig att det var ovanstående problem.

Jag monterade aldrig fjädern och stålkulan. Men flödeshindreta finns ju kvar lika förbannat.
Det ska BORT, när det blir varmare, och jag kan vara utomhus på altanen och mecka.
Knepigt när man bor i lägenhet.

Lite trickigt att komma åt att få bort metallen, dock.
Helst skulle man ha ett garage med ett skruvstycke och någon fräs, etc.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav ecmik » tisdag 2018-04-10 17:29

Jag plockade bort kulan och fjädern senaste bryggningen för jag tycker inte den extra säkerheten riktigt behövs, utan mest riskerar att samla skräp i onödan. Hoppas jag inte får betala i golvttvätt och brännskador för det..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2018-04-10 18:59

ecmik skrev:Alla inklusive tillverkaren verkar säga att man ska ha den fullt öppen oavsett. Flödar det riktigt sakta genom mäsken för dig ibland också alltså?

Ja, det brukar kunna vara riktigt segt inledningsvis. Efter ett tag upplever jag som att det blir bättre dock.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Mattmill kompakt och grainfather! Gröötig malt!

Inläggav Morgan » onsdag 2018-04-11 08:16

Under mäskningens slut ökar genomsläppligheten precis som MCMLXXXII skriver, vilket går att se på hur mycket som rinner i överflödesröret. Att strypa flödet genom överflödesröret rekommenderar jag inte eftersom man då tvingar flödet genom maltbädden i en takt den egentligen inte mäktar med. Det är då maltbädden sugs ihop och man får stopp i mäsken. Syftet med överflödesröret är alltså att se till att det inte blir för stor tryckskillnad mellan toppen och botten av mäsken.

Jag själv krossar alltid på 1 mm vilket ger mig en ganska grov krossning där varje korn delas i 3-4 bitar. Jag får i princip inget mjöl alls med den inställningen och jag krossar i en bulldog med en borrmaskin som inte går att köra långsamt.

Jag brygger inte själv i grainfather men har byggt ett bryggverk "hink-i-hink" med värmeelement, pump och termostat och som styrs av STC-1000 Brew. Eftersom jag inte har något överflödesrör så är jag istället väldigt försiktig med vörtflödet, speciellt i början av mäskningen då jag ofta inte ens har pumpen igång. Det fina med hink-i-hink är att jag kan se ifall vätskenivån mellan hinkarna börjar sjunka, vilket då tyder på att jag har en tryckdifferens mellan utrymmet under innerhinken och toppen av maltbädden i innerhinken. Överflödesröret i en grainfather gör helt enkelt flödeshanteringen under mäskningen idiotsäker eftersom det gör att en tryckdifferens inte kan byggas upp.

Nu kan säkert de flesta detta men jag förklarar för eventuella nybörjare som läser detta. I en normal mäsk finns det vatten/vört mellan alla maltkorn och som agerar kanaler för vätskan att passera mellan kornen. Om suget i botten av mäsken blir för stort så ökar inte flödeshastigheten utan mängden vatten mellan kornen blir mindre och kornen kommer närmare varann (mäsken sugs ihop ner mot botten). När det händer finns det sen inte längre något utrymme för vätskan från maltbäddens toppen att rinna igenom maltbädden och man har stopp. Då måste man stoppa pumpen och röra om för att luckra upp maltbädden igen. Man kan då känna att maltbädden ligger ganska kompakt på botten av mäskkärlet.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 90 gäster