"Glycol Chiller"

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav SnALE » onsdag 2018-01-10 15:35

skyking skrev:Men varför en kylslinga i glykolhinken?

Varför inte bara dra en slang från glykolhinken och runt jäshinken och tillbaks till glykolhinken?


Kan vara jag som tänker helt fel här och därför gör det krångligt.

Min spontana känsla (som kan var helt fel) är att glykolbadet blir väldigt kallt och därmed kyler delar av jäshinken för mycket.
Glykolblandningen får ju i princip samma temperatur som frysen och om man pumpar runt något som är -18 runt jäshinken så borde det väl finnas en risk att man kyler det som ligger närmast kanten i kärlet väldigt mycket innan kylan har spridit sig i hela kärlet? (om man inte har cirkulation i jäskärlet).

En sluten slinga som kyls ner i glykolbadet kommer kyla ner innehållet jäshinken med en temperatur som är några grader kallare än innehållet i jäshinken. Man får lite mjukare temperatursvängningar.

Min tanke är att man inte vill sänka temperaturen så fort som möjligt (som efter koket), utan istället hålla en jämn kontrollerad temperatur. Då borde man även få ett jämnare "kyluttag" från frysen som inte är jättebra på att kyla snabbt.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav skyking » onsdag 2018-01-10 15:43

Drake skrev:Självklart är det så man ska göra, tänkte inte på att kylnediat också är glykol. Fast å andra sidan så skulle man ju kunna använda saltvatten eller något annat kylmedia nu som inte är så giftigt.


Den kommerciella använder propylenglykol som inte är så giftigt (används i bland annat e-cigg), det står dessutom i manualen att man skall använda livsmedelklassad propylenglykol har jag för mig.

Saltvatten har ju nackdelen att det kan vara aggressivt mot vissa metaller, dessutom funkar den som elektrolyt ifall man har inkompatibla metaller i slingan (det kanske iofs vanligt glykollösning också gör, men det borde vara i mindre omfattning).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Drake » onsdag 2018-01-10 18:13

SnALE skrev:Kan vara jag som tänker helt fel här och därför gör det krångligt.

Min spontana känsla (som kan var helt fel) är att glykolbadet blir väldigt kallt och därmed kyler delar av jäshinken för mycket.
Glykolblandningen får ju i princip samma temperatur som frysen och om man pumpar runt något som är -18 runt jäshinken så borde det väl finnas en risk att man kyler det som ligger närmast kanten i kärlet väldigt mycket innan kylan har spridit sig i hela kärlet? (om man inte har cirkulation i jäskärlet).

En sluten slinga som kyls ner i glykolbadet kommer kyla ner innehållet jäshinken med en temperatur som är några grader kallare än innehållet i jäshinken. Man får lite mjukare temperatursvängningar.

Min tanke är att man inte vill sänka temperaturen så fort som möjligt (som efter koket), utan istället hålla en jämn kontrollerad temperatur. Då borde man även få ett jämnare "kyluttag" från frysen som inte är jättebra på att kyla snabbt.


Man behöver ju inte absolut ställa ner frysen på det kallaste, du kan ju lika gärna ställa den på exempelvis någon minusgrad bara. Med en reglerbar pump och en STC så borde man kunna kontrollera temperaturen rätt exakt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav assistredo » lördag 2018-01-13 03:43

Drake skrev:kylmediat också är glykol. Fast å andra sidan så skulle man ju kunna använda saltvatten eller något annat kylmedia nu som inte är så giftigt.


Det finns olika sorters glykol. Etylenglykol som är mycket giftigt och propylenglykol som anses ogiftigt och till och med är godkänt i livsmedel. Finns ex. i Brouwlands humleextrakt (!)
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav MrP » lördag 2018-01-13 14:47

assistredo skrev:Jag har sett flera uppgifter på att det inte funkar så bra att sätta glykolbadet i en frys eftersom kylningen är för trög/långsam. Med kylslingorna nedsänkta i glykolen går det bättre.


Kan bekräfta detta. Jag lyckades inte ens hålla mina ölslangar kylda längre än 36 timmar innan glykolen nådde i princip rumstemperatur.

Då hade jag 20 liter glykol i plastdunk längst ner i en frysbox.. Det är helt enkelt för dålig energiöverföring.

Det slutade med att jag köpte mig en begagnad restaurang/ölkylare. Fungerar toppen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 2013-01-13 16:42

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Falkens » tisdag 2018-02-13 11:17

Nu har man ju kollat på dessa om och om igen...

Grainfather - GLYCOL CHILLER
Ss Glycol Chiller

Dessa ligger ju på ca. 8000:-. Och då man är lite snål men jag förstår att det kostar så vill jag inte släppa att det kanske finns någon liknade lösning med 2 slingor? För kanske 5000:-, ingen som vet om det finns något liknade för 2 slingor
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Boppe85 » torsdag 2018-04-05 15:39

Varför inte bygga om ett kylskåp enligt "Borglunds klimatskåp"
Boppe85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-01-21 12:07

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Falkens » torsdag 2018-04-05 15:58

Har fått lite inputs... väntar på Facebook på en som ska bygga
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 50 gäster