Vilken pump till fattvätt?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Vilken pump till fattvätt?

Inläggav bartek » tisdag 2017-11-14 20:32

Tänkte bygga mig en fattvätt av den här modellen: http://brulosophy.com/2016/12/22/brubla ... -yourself/

Är det någon som har byggt en dylik som kan tipsa om en bra och prisvärd pump att använda?
bartek
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 2013-06-17 09:41

Re: Vilken pump till fattvätt?

Inläggav tomasharrysson » tisdag 2017-11-14 23:03

Jag har kört med denna för tvätt av fat, likt bilden: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000038655/

Används inte, så är till salu.

Nu kör jag CIP för jästank, ca 70-80 grader, då använder jag denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000038618/
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Vilken pump till fattvätt?

Inläggav MrP » torsdag 2018-03-22 12:45

tomasharrysson skrev:Nu kör jag CIP för jästank, ca 70-80 grader, då använder jag denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000038618/


Väcker liv i denna tråd då jag har en fråga om just denna (och liknande) pumpar.

Jag har länge undersökt alternativ för en riktigt effektiv CIP-pump. Har försökt hitta något som kan liknas vid t.ex. Chugger MAX - detta då jag läst flera rekommendationer om dessa till CIP. De klarar hög temp, och levererar ca 65 Liter/min. Prislappen avskräcker dock...

Vad som fått mig att tveka på t.ex. Biltema BP-1301 är följande:

1. Klarar enligt spec vätsketemperatur på max 35 grader, 35 grader är för kallt enligt mig för att PBW skall vara riktigt effektivt.
2. Jag är osäker på hur konstruktionen av pumpen ser ut.:
2a. Klarar t.ex. axeltätningar av PBW osv i längden? Speciellt i kombination med högre temperatur än vad pumpen skall hantera? Risk för läckage in i motorn?
2b. Kanske värre - vad händer om en packning/tätning pajar, och pumpen är oljesmord (vilket inte framgår online). Vill helst inte "impregnera" slangar och kärl med mineralolja... Lär ju vara ett hästjobb att få bort om det skulle hända (har läst om de som råkat ut för detta)

Hur ser dina tankar och erfarenheter ut kring detta tomasharrysson?

//Peter
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 2013-01-13 16:42

Re: Vilken pump till fattvätt?

Inläggav tomasharrysson » torsdag 2018-03-22 13:55

1. Stämmer att den bara ska tåla 35 grader, men gissar att de är för att va på den säkra sidan. Honung tex har ett bäst före datum fast att du kan ha den hur länge som helst utan att bli dålig. Sen använder jag den bara en kort tid, 5 min med bara varmt vatten, 10 min med PBW, 5 min bara varmt vatten, sen kallt med starsan. Så max 20 min per gång.

2. Har inte kollat hur den är uppbyggd, men än så länge har det inte varit några problem.
Ser de som minimal risk att de skulle läcka olja så allt blir kontaminerat, känns överdrivet i min värld.

Kan bara säga att jag är mycket nöjd med pumpen, va också inne på att hitta en pump som är gjort för ändamålet, men vill inte lägga 4-5000 kr på de, köper hellre biltemapumpen några gånger.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Vilken pump till fattvätt?

Inläggav MrP » torsdag 2018-03-22 14:56

tomasharrysson skrev:1. Stämmer att den bara ska tåla 35 grader, men gissar att de är för att va på den säkra sidan. Honung tex har ett bäst före datum fast att du kan ha den hur länge som helst utan att bli dålig. Sen använder jag den bara en kort tid, 5 min med bara varmt vatten, 10 min med PBW, 5 min bara varmt vatten, sen kallt med starsan. Så max 20 min per gång.

2. Har inte kollat hur den är uppbyggd, men än så länge har det inte varit några problem.
Ser de som minimal risk att de skulle läcka olja så allt blir kontaminerat, känns överdrivet i min värld.

Kan bara säga att jag är mycket nöjd med pumpen, va också inne på att hitta en pump som är gjort för ändamålet, men vill inte lägga 4-5000 kr på de, köper hellre biltemapumpen några gånger.


Tack för grym feedback!

Då blir det nog ett besök till biltema!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 2013-01-13 16:42


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster